Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 4 %
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi maaliskuussa 4 % vuodentakaisesta 162 tuhanteen autoon. Vahvaa maaliskuuta ei ole kuitenkaan syytä nähdä starttipistoolin paukkuna loppuvuoden kasvutrendille ja kokonaismarkkinan toipumiselle, vaan taustalla on AEB:n kommenttien mukaan ruplan heikentymisen aiheuttama hetkellinen kysyntäpiikki.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi supistumistaan ja laski 2 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä maaliskuussa oli 1,75 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä on ollut yhdessä kuluttajien heikentyneen ostovoiman kanssa negatiivisia vaikutuksia myös autokauppaan.
Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinoilla on pitkä matka vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa. Vuonna 2020 takamatka näihin huippuvuosiin tulee yhä kasvamaan koronaviruksen rasitteiden nakertaessa jo valmiiksi ostovoimaltaan haurasta kuluttajaa. AEB:n viimeisimmän arvion mukaan kokonaismyynnin odotetaan laskevan koko vuoden osalta 2 % 1,72 miljoonaan autoon. Ottaen kuitenkin huomioon koronaviruksen myötä nopeasti synkentyneen toimintaympäristöön ja sen muutosnopeuteen yhä liittyvät kysymysmerkit, AEB:n tammikuussa esittämään arvioon ei ole enää perusteltua nojata.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona.
Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vankka markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Venäjän rengasmarkkina oli Nokian Renkaiden kannalta hyvin haastavassa asennossa jo ennen koronaviruksen aiheuttamia rasitteita, sillä jakelijoiden varastotasot olivat poikkeuksellisen korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Lisäksi kun huomioidaan poikkeuksellisen lämmin talvi, haasteet kuluttajien ostovoimassa sekä koronaviruksen synkentämä kokonaiskuva, Nokian Renkaat tulee kohtaamaan erittäin mittavia operatiivisia haasteita läpi Venäjän keskeisimpien rintamalinjojen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 595,9 | 1 371,0 | 1 426,2 |
kasvu-% | 0,02 % | −14,09 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 222,6 | 252,7 |
EBIT-% (oik.) | 19,83 % | 16,24 % | 17,72 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 1,24 | 1,41 |
Osinko | 0,79 | 1,25 | 1,30 |
Osinko % | 3,08 % | 15,61 % | 16,23 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 6,46 | 5,67 |
EV/EBITDA | 8,20 | 3,02 | 2,61 |