Venäjän uusien autojen myynti laski 22 % syyskuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski syyskuussa 23 % 119 tuhanteen autoon. Venäjän automarkkinan syyskuuta voidaan AEB:n kommenttien mukaan kuvailla odotetulla trendillä pysymisen jaksoksi. Näin ollen uusien autojen myynnin reipas lasku menee elokuun tapaan pitkälti elektroniikkateollisuuden globaalin allokaatiotilanteen ja sen autovalmistajille tuotantokatkoja aiheuttaneiden vaikutusten piikkiin. Toisaalta Kiinan ja Ison-Britannian energiakriisiä sekä kohonneita materiaalikustannuksia heijastellen markkinaan on osunut myös muita negatiivisia ajureita.
Nokian Renkaiden kannalta syyskuun myyntilukujen mielenkiintoisin osuus oli mielestämme tarkempi katsaus markkinarakenteeseen. Ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana Venäjällä myydyistä autoista hieman noin 46 % oli SUV-luokan autoja eli käytännössä maastoautoja ja citymaastureita. Henkilöautojen osuus oli puolestaan SUV-luokan autojen kanssa samalla tasalla, kun taas LVC-luokka (mm. pakettiautot) sekä muut pienemmät luokat muodostivat noin 8 % uusien autojen menekistä. SUV-luokan autoissa sekä hintapisteet että ajettavat kilometrit ovat tyypillisesti henkilöautoja korkeammat.
Arviomme mukaan tämä voisi johtaa siihen, että SUV-luokan autojen ostajien vaatimustasot myös renkaita kohtaan olisivat korkeammat ja siten renkaisiin kohdistuva kysyntä vähemmän hintaherkkää. Tämä taas olisi Nokian Renkaiden kaltaiselle ylä- ja keskisegmenttiin (Venäjällä A- ja B-segmentti) sekä vahvan paikallisen bränditunnettuun omaavalle rengasvalmistajalle luonnollisestikin hyvä asia. On kuitenkin hyvä muistaa, että uusien autojen myynti on Nokian Renkaille vain välillinen ajuri. Tämän taustalla on yhtiön oman markkina-asemoitumisen ohella se, että autojen uusmyynti vaikuttaa suoraan renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta tärkeään autokantaan. Lisäksi Venäjällä uuden auton kylkeen ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Kaiken kaikkiaan Venäjän talvirengasmyynnistä noin kolmannes tulee käsityksemme mukaan juuri uusien autojen myyntikanavasta.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi odotetusti. Kokonaismyyntimäärä syyskuuhun päättyneellä jaksolla nousi 11 % 1,67 miljoonaan autoon. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinan tila on kuitenkin pysynyt muuttumattomana. Näin ollen markkinassa on historiallisiin tasoihin peilattuna yhä paljon potentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat vielä kaukana 2010-luvun alun noin 3 miljoonan auton huippuvuosista. Koko vuoden 2021 osalta AEB puolestaan odottaa noin 10 %:n kasvua ja 1,63 miljoonaa myytyä autoa. Tällä hetkellä markkinan ennustettavuus on AEB:n mukaan kuitenkin hyvin heikko, ja järjestö kommentoikin pyrkivänsä tarkastelemaan koko vuodelle annettua ennustetta uudelleen marraskuun aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 639,9 | 1 743,9 |
kasvu-% | −17,13 % | 24,83 % | 6,34 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 321,0 | 364,9 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 19,57 % | 20,93 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,83 | 2,09 |
Osinko | 1,20 | 1,45 | 1,55 |
Osinko % | 4,16 % | 17,68 % | 18,90 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,48 | 3,93 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,48 | 2,07 |