Verkkokauppa.com alensi ohjeistustaan jälleen eilen ja käynnisti mittavan säästöohjelman
Verkkokauppa.com alensi eilen 2022 ohjeistustaan jo neljännen kerran ja antoi samalla ennakkotiedot viimeisen neljänneksen tuloksesta. Pidemmän perspektiivin tarkastelussa kasvuyhtiöksi edelleen miellettävän yhtiön liikevaihto laski vuositasolla ensimmäistä kertaa historiassa ja sen myötä oikaistu 2022 liiketulos jäi lopulta vain 3,5 MEUR:oon (2021: 20,4 MEUR). Luvut olivat odotuksiamme selvästi vaisumpia ja kertovat ensisijaisesti poikkeuksellisen haastavasta markkinatilanteesta. Haasteita taklatakseen yhtiö käynnisti sen historian ensimmäisen muutosohjelman, jolla yhtiö hakee jopa 10 MEUR:n säästöjä vuoteen 2024 mennessä. Päivitämme näkemystämme ja ennusteitamme huomiseksi keskusteltuamme yhtiön kanssa vielä tämän päivän analyytikkopuhelussa.
Ohjeistuksen lasku oli osin seurausta myös varastoon tehdystä alaskirjauksesta
Verkkokauppa.comin vuoden 2022 Q4:n liikevaihto laski ennakkotietojen perusteella 8 %:lla 155 MEUR:oon. Lasku oli odotuksiamme selvästi syvempi, sillä ennustimme vain lievää laskua 167 MEUR:oon, sillä haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Q4:n vastaluvut eivät olleet enää erityisen haastavia. Yhtiön Q4:n vertailukelpoinen liikevoitto oli 0,7 MEUR, mikä jäi myös selvästi 3,7 MEUR:n ennusteestamme. Ennustealitusta selitti osin myös valikoiman sopeutukseen liittynyt 1,6 MEUR:n alaskirjaus ja ilman tätä yhtiö olisi yltänyt aiemman ohjeistuksensa alarajalle. Koko vuoden osalta liikevaihto laski 5 %:lla 543 MEUR:oon ja oikaistu 2022 liiketulos jäi lopulta vain 3,5 MEUR:oon (2021: 20,4 MEUR), mikä tarkoittaa vain 0,6 %:n liikevoittomarginaalia.
Yhtiö käynnisti myös 10 MEUR:n tulosparannusohjelman
Vuoden 2022 keväästä alkaen kuluttajaluottamus on heikentynyt merkittävästi ja yleinen talouden epävarmuus, inflaatiopaineet sekä korkojen nousu ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa. Tähän reagoidakseen yhtiö käynnistää tulosparannusohjelman, jolla tavoitellaan vuositasolla 10 MEUR:n tulosparannusta, josta vuoden 2023 aikana odotetaan toteutuvan noin 5-8 MEUR. Ohjelma tähtää yhtiön operatiivisen tehokkuuden ja kilpailukyvyn paranemiseen. Osana tulosparannusohjelmaa yhtiö käynnistää myös muutosneuvottelut ja henkilöstövähennykset muodostaisivat alustavasti noin 60 % suunnitelluista säästöistä. Keskeiset operatiivisen tehokkuuden parannukset liittyvät yhtiön valikoimaan, varastoon, toimitusvirtoihin ja organisaatiorakenteeseen. Toimien vaikutuksen pitäisi alkaa näkyä selvemmin H2’23:sta alkaen.
Etenkin liikevaihdon ennusteissamme selvää laskupainetta
Ennen eilistä tulosvaroitusta ennustimme vuonna 2023 liikevaihdon elpyvän 580 MEUR:oon, mutta vaisun Q4’22:n perusteella liikevaihdon kasvu tulee olemaan myös kuluvana vuonna kiven alla. Näemmekin 2023 liikevaihdon ennusteessamme selvää laskupainetta lähemmäs vuoden 2022 toteutunutta tasoa 543 MEUR. Myös osinkoennusteissamme on jälleen laskupainetta toteutuneen tuloksen jäätyä odotuksista. Ennustimme myös 2023 liikevoiton elpyvän 11,7 MEUR:oon (marginaali 2,0 %). Näemme myös tässä ennusteessamme laskupainetta, vaikkakin kustannusohjelmalla liikevaihdon kasvun puuttumista pitäisi saada jo hieman kompensoitua.
Yhtiön arvostus (2022 P/E (oik.) yli 100x ja EV/EBITDA 19x) on toteutuneella tuloksella edelleen todella korkea, mutta samalla on muistettava, että normaalissa markkinassa yhtiön tuloskunnon pitäisi olla selvästi nykyistä parempi. Olemme aiemmin arvioineet, että yhtiön liikevoittomarginaalin pitäisi olla normaalimmassa kodintekniikan kuluttajamarkkinassa vähintään 2,5 %:n tasolla (yhtiön tavoite yli 5 %). Vuoden 2022 liikevaihdolla tämä ”normaalimpi marginaali” tarkoittaisi jo varsin edullista P/E 13x-kerrointa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 555,6 | 579,7 |
kasvu-% | 3,78 % | −3,30 % | 4,35 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 6,4 | 11,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 1,16 % | 2,01 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,08 | 0,17 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 3,45 % | 8,89 % | 9,60 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 28,21 | 13,20 |
EV/EBITDA | 12,67 | 10,84 | 6,60 |