Verkkokauppa.com: Kannattava kasvu pitää meidät kyydissä
Nostamme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 5,7 euroon (aik. 5,3 euroa) ja toistamme lisää-suosituksemme. Q3 oli jälleen vahva osoitus yhtiön kyvystä yltää kannattavaan kasvuun nykyisessä koronaympäristössä. Yhtiö ylitti ennusteemme ja nostimme niitä myös Q4:n osalta lähelle nykyisen ohjeistushaarukan ylälaitaa. Vaikka näemme markkinamuutoksesta vain osan pysyvänä, on arvostus mielestämme riittävän edullinen kyydissä pysymiseen.
Vahva tulos osin omaa ansiota ja osin markkinan suotuisan kasvun siivittämää
Yhtiön Q3:n kasvu 7 %:lla 129 MEUR:oon (ennuste 125 MEUR) sekä liiketulos (vrt.) 5,6 MEUR (ennuste 4,7 MEUR) olivat vahvat. Yhtiön myynti on jatkanut hyötymistään koronan aiheuttamasta verkkokaupan nosteesta, josta osa näemme myös pysyvänä. Myös tavarakauppa on kuulunut korona-ajan voittajiin palveluiden kustannuksella, mutta tämä muutos ei ole kestävää pandemian väistyessä. Käsityksemme mukaan kodintekniikan markkina kasvoi Q3:lla edelleen poikkeuksellisen kovaa 9 %:n vauhtia (GfK), mikä helpotti sen kilpailutilannetta. Yhtiön kasvu oli Suomessa noin 12 % ja markkinaa parempi kasvu saavutettiin käsityksemme mukaan parempikatteisten uusien kategorioiden kasvulla, mikä tuki myyntikatetta. Ostaminen on siirtynyt enenevässä määrin verkkokanavaan, missä yhtiön brändi on erityisen vahva ja se on tehostanut myös asiakashankinnan kustannusta (uusia asiakkaita verkossa 20 %). Myös yhtiön hyvä operatiivinen suoriutuminen on jatkunut mm. markkinoinnin tehostamisessa sekä mm. kategoriahallinnassa, eikä varaston kiertoa ole tarvinnut vauhdittaa hinnan alennuksilla.
Nostimme ennusteitamme jälleen hieman, mutta 2020 liikevoittomarginaali jää selkeäksi huippuvuodeksi
Syyskuussa päivitetyn ohjeistuksen mukaan 2020 liikevaihdon arvioidaan olevan 525-550 MEUR ja vertailukelpoisen liikevoiton 17-21 MEUR. Olemme nostaneet liikevaihtoennustettamme 1 %:lla 544 MEUR:oon ja oikaistun liikevoittoennusteemme 20,0 MEUR:oon (aik. 18,5 MEUR). Uudet asiakkaat ja vahvistunut brändi antavat selkänojaa myös lähivuosien ennusteillemme ja myös 2021-2022e liiketuloksella on arviomme mukaan edellytykset säilyä hyvällä 17-18 MEUR/v tasolla, vaikka poikkeuksellisen markkinatilanteen antama myötätuuli heikkenee ennusteessamme Q2’21 lähtien. Tämä on selvä tasonnosto vuosien 2015-2019 11-13 MEUR:n liikevoittotasoihin. Kilpailutilanne säilyy ennusteessamme kireänä ja myös Amazonin vahvistuva läsnäolo pitää ennustamamme liikevoittomarginaalin 3,0-3,2 % tasoilla myös pidemmällä perspektiivillä. Kuluvalle vuodelle ennustamamme 3,7 %:n oikaistu liikevoittomarginaali jääkin kannattavuuden osalta selkeäksi huippuvuodeksi.
Kannattava kasvun realisoituminen on laskenut kertoimia nopeasti
Vahvistunut brändi ja korona-aikana saadut uudet asiakkaat ovat mielestämme parantaneet yhtiön kilpailuasemaa selvästi. 2020e P/E-kerroin (oik.) 16x ja EV/EBIT 11x ovat hyvin edulliset huomioiden vahva kehitys nykyisessä koronaympäristössä. 2021-kertoimet nousevat koronan antaman myötätuulen heiketessä (19x ja EV/EBIT 13x), mutta ovat edelleen riittävän edulliset kyydissä pysymiseksi. Kvartaaleittain kasvava noin 4-5 %:n osinkotuotto on tärkeä osa sijoittajan tuotto-odotusta, sillä kasvu ei itsessään sido pääomaa nettokäyttöpääoman ollessa lähellä nollaa tehokkaan varastonkierron ansiosta. Yhtiö kertoi harkitsevansa myös uusia tulevaisuuden kilpailukykyä vahvistavia investointeja, mitkä kohonnut kannattavuus arviomme mukaan mahdollistaa aiempaa paremmin ilman uhkaa osingon leikkauksesta. Arviomme mukaan kasvavia panostuksia kohdennetaan ainakin automaation kasvattamiseen ja datan hyödyntämiseen prosesseissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 544,2 | 563,7 |
kasvu-% | 5,50 % | 7,96 % | 3,57 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 20,0 | 17,3 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,68 % | 3,06 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,34 | 0,28 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
Osinko % | 6,06 % | 10,27 % | 10,98 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 6,69 | 7,99 |
EV/EBITDA | 8,58 | 3,34 | 3,50 |