Verkkokauppa.com Q1 - kasvu oli kallista ja korkeampi kulutaso johti tulosalitukseen
Verkkokauppa.com julkisti Q1-raporttinsa aamulla. Kvartaali sujui yhtiöltä alle odotusten tulosrivien osalta erityisesti kasvaneiden markkinointipanostusten takia ja etukäteen odottamamme Raision kulujen skaalautuminen hautautui tämän alle. Yhtiö panostaa edelleen aggressiivisesti kasvuun ja kasvaneen koon edut nähdään yhtiön mukaan vasta myöhemmin. Yhtiön pitäisi mielestämme kuitenkin kyetä palaamaan myös tuloskasvuun, jotta luottamus yhtiön tuloksentekokykyä kohtaan voisi palautua. Odotamme kurssireaktion olevan negatiivinen, vaikkakin nykyinen osakekurssikin on jo pyyhkinyt pitkälti tuloskasvuodotukset pois osakkeesta.
Q1:n liikevaihto kasvoi 13 % 116 MEUR:oon. Markkinan kasvu 4,9 % (Gfk) antoi selvää tukea yhtiölle. Markkinan kasvu oli kuitenkin pitkälti hintavetoista, sillä alkuvuoden voimakas kampanjointi kolmelta suurelta kodintekniikan toimijalta on pitänyt kilpailun kireänä. Yhtiön myyntikate laskikin odotustemme mukaisesti 15,0 %:iin vertailukauden poikkeuksellisen korkeilta tasoilta (16,3 %), jolloin kilpailutilanteen hetkellinen rauhoittuminen sekä matalat tukkukaupan volyymit tukivat myyntikatetta.
Tulosalitus suhteessa ennusteeseemme johtui yhtiön kiinteistä kuluista, jotka olivat kasvaneet selvästi odotuksiamme enemmän 14,0 MEUR:oon (ennusteemme 13,5 MEUR). Henkilöstökulujen 5 %:in kasvu 7,8 MEUR:oon (ennuste 7,5 MEUR) oli yhtiön mukaan seurausta pääasiallisesti osto-osaston ja tietohallinnon kasvaneesta henkilöstömäärästä. Muut kulut kasvoivat 15 % ja olivat 6,2 (ennuste 6,0 MEUR). Yhtiö kertoi kasvaneiden markkinointipanostuksien aiheuttaneen muiden kulujen kasvua. Merkittävästi kasvanut markkinointibudjetti oli seurausta maanlaajuisesta televisiokampanjoinnista ja lisäksi Verkkokauppa.com aloitti kevään aikana brändimainonnan osana strategista suunnitelmaansa tavoittaa kaikki suuret asiakaskohderyhmät. Suhteessa liikevaihtoon kulut skaalautuivat kuitenkin hieman (Q1’19: 12 % vs. Q1’18 12,5 %) Raision ylösajon tukiessa kehitystä, mutta odotuksiamme kuitenkin selvästi vähemmän. Edellisten seikkojen seurauksena liikevoitto laski Q1:llä 2,3 MEUR:oon (Q1’18: 2,7 MEUR) ja osakekohtainen tulos jäi 0,03 euroon (ennuste 0,04 euroa).
Yhtiö kertoi myös, että tulevaisuudessa yhtiö tavoittelee parempaa kannattavuutta pitämällä kulutason kilpailukykyisenä ja prosessinsa tehokkaina. Tämän vuoden osalta yhtiö odottaa kuluttajaelektroniikkamarkkinan pysyvän edelleen kireänä ja kilpailullisen hinnoittelun jatkuvan. Verkkokauppa.com toisti ohjeistuksensa, joka odottaa koko vuoden liikevaihdon olevan välillä 500-550 MEUR (2018: 478 MEUR) ja liikevoiton välillä 11-17 MEUR (2018: 13,3 MEUR). Ennen tulosta ennusteemme olivat lievästi yli ohjeistushaarukan keskikohdan (liikevaihto 527 MEUR ja liikevoitto 14,9 MEUR), mutta tulosalituksen myötä näemme niissä lievää laskupainetta. Kokonaisuutena raportti oli meille pettymys, vaikkakin yhtiön kasvu on edelleen hyvin tervettä. Odotuksiamme enemmän kavanut kulutaso nostaa kuitenkin huolia matalan kulurakenteen tuoman kilpailuedun heikentymisestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.03.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 477,8 | 527,3 | 592,0 |
kasvu-% | 10,64 % | 10,36 % | 12,26 % |
EBIT (oik.) | 13,3 | 14,9 | 17,7 |
EBIT-% (oik.) | 2,78 % | 2,82 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,23 | 0,29 |
Osinko | 0,20 | 0,21 | 0,23 |
Osinko % | 4,83 % | 9,55 % | 10,27 % |
P/E (oik.) | 19,86 | 9,54 | 7,69 |
EV/EBITDA | 8,94 | 3,75 | 3,14 |