Verkkokauppa.com julkisti aamulla vahvan Q1-raportin. Yhtiön kasvu sekä tulos ylittivät odotuksemme selvästi. Taustalla vaikuttaa olevan yhtiön omaa hyvää operatiivista tekemistä sekä kilpailutilanteen lievää helpottamista. Arviomme mukaan myös koronakriisin aiheuttama akuutti poikkeustilanne hyödyttää yhtiötä odotuksiamme enemmän sen kiihdyttäessä vähittäiskaupan murrosta. Yhtiö toisti ohjeistuksensa ja näemme ennusteissamme selvää nousupainetta.
Verkkokauppa.comin Q1:n liikevaihto kasvoi 8 % 125 MEUR:oon ylittäen odotuksemme selvästi (ennuste 117 MEUR). Verkkokauppa.com kertoi, että kasvu saavutettiin vahvalla verkkomyynnillä, tehokkaalla markkinoinnilla sekä kaikkien suurten kategorioiden hyvällä suoriutumisella. Erityisesti suurissa kategorioissa onnistuminen oli yllättävää ja kertoo mielestämme niiden kireän kilpailutilanteen helpottamisesta. Alustavan arviomme mukaan yhtiö kuuluu akuutin koronariisin hyötyjiin, kun yhtiön verkkomyynti on kasvanut selvästi ja sen avulla yhtiö on ottanut markkinaosuutta muilta erikoiskaupoilta. Tukkukaupasta ei raportissa ollut mainintaa, mikä tarkoittaa sen olleen vertailukauden tasolla, eikä se tuonut kasvuun ylimääräistä hyvää.
Yhtiön myyntikate nousi 15,5 %:iin (Q1’19: 15,0 %) ylittäen ennusteemme (15,2 %). Hyvä myyntikate johtui yhtiön mukaan myynnin hyvästä kehityksestä korkeamman katteen tuoteryhmissä sekä parantuneesta kategorianhallinnasta. Kokonaisuutena muut kulut kasvoivat 0,8 %:lla 6,3 MEUR:oon ollen lähellä ennustamaamme 6,4 MEUR. Henkilöstökulujen 11 %:in kasvu 8,6 MEUR:oon (ennuste 7,9 MEUR) ylitti puolestaan odotuksemme ja kasvu johtui jälleen tietohallinnon, myymälöiden ja osto-osaston kasvaneista henkilöstökuluista. Edellisten seikkojen seurauksena liikevoitto nousi Q1:llä 3,4 MEUR:oon (Q1’19: 2,3 MEUR) ylittäen selvästi odotuksemme 2,2 MEUR. Yhtiön liiketulos sisälsi myös päälistalle siirtymiseen liittyviä kertaluontoisia kuluja 0,3 MEUR:lla. Osakekohtainen tulos nousi 0,05 euroon (ennuste 0,03 euroa).
Yhtiö toisti ohjeistuksensa (liikevaihto 510-530 MEUR ja liikevoitto 12-15 MEUR). Yhtiö kuitenkin kertoi, että tulevaisuuden näkymiin kohdistuva epävarmuus on kasvanut merkittävästi etenkin liittyen koronan aiheuttamiin makrotalouden tekijöihin. Tämänhetkinen koronavirustilanne on tuonut yhtiön mukaan kuitenkin uuden murroksen vähittäiskauppaan, mikä tukee digitaalisten myyntikanavien kehitystä.
Vahvan Q1-tuloksen sekä ohjeistuksen säilyttämisen vuoksi näemme edellisen päivityksemme yhteydessä lasketuissa ennusteissamme (liikevaihto 495 MEUR ja liikevoitto 10,7 MEUR) nostopainetta takaisin kriisiä edeltäville tasoille. Koronan pidemmän ajan vaikutukset yhtiön liiketoiminnalle riippuvat 1) epidemian aiheuttaman talouden laskusuhdanteen syvyydestä ja vaikutuksista kuluttajien ostovoimaan sekä 2) akuutin kriisitilanteen aiheuttamista mahdollisista muutoksista yhtiön kilpailukentässä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 494,7 | 530,5 |
kasvu-% | 5,50 % | −1,87 % | 7,23 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 10,7 | 13,7 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 2,17 % | 2,59 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,16 | 0,23 |
Osinko | 0,21 | 0,16 | 0,18 |
Osinko % | 6,06 % | 7,02 % | 7,84 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 14,20 | 10,17 |
EV/EBITDA | 8,58 | 5,08 | 4,19 |