Verkkokauppa.com Q3: Vahva eteneminen jatkui
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla vahvan Q3-raportin. Yhtiön liikevaihto ylitti odotuksemme ja pääosin sen myötä myös liikevoitto nousi ennusteitamme korkeammalle. Yhtiö on edelleen hyötynyt COVID-19-pandemian vauhdittamasta muuttuvasta kuluttajakäyttäytymisestä, ja näkymien kannalta oli positiivista, että yhtiö näkee kanavamuutoksen pysyvänä kuluttajien ja yritysten omaksuttua uusia toimintatapoja. Myös oman toiminnan tehokkuutta on saatu vietyä eteenpäin eri alueilla.
Yhtiön Q3 liikevaihto kasvoi 7,3 %:lla 129 MEUR:oon (ennuste 125 MEUR). Kotimaan myynti kasvoi 12 % 120 MEUR:oon, mutta ulkomaan myynti laski odotetusti 31 % 8,9 MEUR:oon matkustuksen vähennyttyä. Yhtiön mukaan verkkomyyntikanavien myynti on kasvanut edelleen voimakkaasti pandemiasta johtuen. Q3:n myyntikate oli 16,2 % (ennuste 16,1 %) ja jo itsessään vahvaa vertailukautta parempi (15,7 %) johtuen myyntimixin painottumisesta enemmän paremman katetason kategorioihin sekä kotimaan myyntiin. Muun muassa Urheilu-, Grillaus- ja Keittiö-kategorioiden myynti kasvoi yli 40 %. Yhtiön mukaan myös sen tekemät teknologiainvestoinnit tehostivat toimintaa useilla alueilla, kuten performance-markkinoinnissa, parantaen myyntikatetta. Data-analytiikan kehitys paransi myös varaston kiertonopeutta, mikä nosti myyntikatetta entisestään.
Yhtiö kertoi tekevänsä edelleen tiivisti töitä laajentaakseen tuotevalikoimaansa korkean kysynnän kategorioissa ja aikovansa panostaa private-label-liiketoimintaansa entistä enemmän. Kiinteät kulut nousivat linjassa odotustemme kanssa henkilöstökulujen kasvettua 6,4 % 8,1 MEUR:oon (7,6 MEUR) ja muiden kulujen kasvaessa 4,3 % 6,1 MEUR:oon (5,9 MEUR). Edellisten seikkojen seurauksena liikevoitto nousi 5,6 MEUR:oon (ennuste 4,7 MEUR) ja osakekohtainen tulos nousi 0,09 euroon/osake (ennuste 0,08 euroa/osake).
Yhtiön 2020-ohjeistushaarukat (liikevaihto 525-550 MEUR ja liikevoitto (vrt.) 17-21 MEUR) pysyivät ennallaan. Ensimmäisen 9 kuukauden aikana oikaistua liikevoitto on kertynyt 14,2 MEUR ja joulukvartaalin ollessa normaalisti kaupallisesti paras on liikevoittoennusteessamme alustavasti arvioituna nousupainetta haarukan keskikohdalta lähemmäs haarukan ylälaitaa. Yhtiö kommentoi Q4:n näkymiä siten, että se odottaa kilpailun ja hintapaineiden kiristyvän kuluttajamarkkinan tärkeimmällä sesongilla ja myös tautitilanteen pahentuminen voi vaikuttaa negatiivisesti Q4:n myymälöiden myyntiin. COVID-19-pandemian jatkuminen siirtää kuitenkin myyntiä verkkokanavaan ja sen pitkittyminen vaikuttaa edelleen kielteisesti kulutukseen matkailu- ja palvelualalla, mikä tukee tavaran kysyntää. Yhtiön näkemyksen mukaan se on hyvin asemoitunut ja on suhteellinen voittaja ”uuden normaalin” liiketoimintaympäristössä tulevaisuudessa. Tulevaisuuden näkymiin kohdistuu samalla merkittävää epävarmuutta makrotalouteen ja meneillään olevaan COVID19-pandemiaan liittyen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 541,1 | 562,9 |
kasvu-% | 5,50 % | 7,35 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 18,5 | 16,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,42 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,31 | 0,27 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
Osinko % | 6,06 % | 10,24 % | 10,96 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 7,34 | 8,27 |
EV/EBITDA | 8,58 | 3,63 | 3,65 |