Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Etsi
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään
Yhtiö: Verkkokauppa.com
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 3.10 EUR
Kurssi: 3.14 EURKurssi hetkellä: 25.10.2019 - 9:00

Verkkokauppa.com julkisti Q3-raporttinsa aamulla. Yhtiön kasvu jäi odotuksistamme selvästi yhtiön keskityttyä kvartaalilla kannattavuuteen. Markkinaosuuksien ottaminen kodintekniikan markkinalla vaikuttaa olevan tällä hetkellä niin kallista, että valinta on ymmärrettävä. Yhtiö laski myös ohjeistushaarukkansa ylälaitoja, mutta parantuneen kannattavuuden ansiosta liikevoittohaarukan alalaitaan liittyvä negatiivisen tulosvaroituksen riski laski selvästi. Kokonaisuutena näemme tulosodotukset ylittäneen Q3-raportin lievästi positiivisena, vaikkakin kolikon kääntöpuolena on, että kasvun hidastuminen laskee yhtiön pitkän ajan kannattavuuspotentiaalia.

Verkkokauppa.comin Q3:n liikevaihto kasvoi 3,2 % 121 MEUR:oon jääden selvästi odottamastamme 126 MEUR:sta. Yhtiön kasvu ylitti vain hieman kodinelektroniikan markkinan kasvun 2,5 % (Gfk), mikä on poikkeuksellista, sillä historiassaan yhtiö on kasvanut selvästi markkinaa nopeammin. Tukkukaupasta ei raportissa ollut mainintaa, mikä tarkoittaa sen olleen vertailukauden tasolla. Yhtiön myyntikate oli sen sijaan yllättävän hyvä 15,7 %, sillä olimme odottaneet yhtiön myyntikatteen laskevan selvästi 14,5 %:iin (Q3’18: 14,9 %) kireän kilpailuntilanteen painamana. Yhtiö kertoi tämän johtuneen myyntimixin kehityksestä, sillä matalakatteisissa suurissa tuotekategorioissa myynti heikkeni tiukan markkinatilanteen takia, mutta kasvu oli hyvää kannattavammissa keskisuurissa ja pienissä kategorioissa. Yhtiö mainitsi myös yhdeksi syyksi parantuneeseen myyntikatteeseen tavarantoimittajilta saadut paremmat sopimusehdot. Myös Apurahan tuottojen kasvu 0,8 MEUR:oon (Q3’18: 0,3 MEUR) tuki myyntikatetta.

Yhtiö kertoi jälleen kasvaneiden markkinointipanostusten aiheuttaneen muiden kulujen kasvua, mutta todennäköisesti markkinointibudjetti oli hyvin korkeiksi kohonneita odotuksiamme alempi. Muut kulut kasvoivat 7,2 %:lla ja olivat 5,9 MEUR (ennusteemme 6,3 MEUR). Henkilöstökulujen 8,1 %:n kasvu 7,6 MEUR:oon (ennuste 7,5 MEUR) johtui jälleen pääasiallisesti tietohallinnon, myymälöiden ja osto-osaston kasvaneista henkilöstökuluista. Edellisten seikkojen seurauksena liikevoitto nousi Q3:llä 4,3 MEUR:oon (Q3’18: 3,7 MEUR) ylittäen 3,1 MEUR:n tasolla olleet odotuksemme selvästi. Osakekohtainen tulos nousi 0,07 euroon (ennuste 0,05 euroa).

Yhtiö laski myös ohjeistushaarukkaansa realistisemmalle tasolle, ja odottaa nyt koko vuoden liikevaihdon olevan välillä 500–525 MEUR (aik. 500-550 MEUR) ja liikevoiton välillä 11-15 MEUR (aik. 11-17 MEUR).  Q3-tulos huomioituna ennusteemme olettavat 2019 liikevaihdon olevan 508 MEUR ja liikevoiton 12,1 MEUR. Negatiivisen tulosvaroituksen riski laski tulosylityksen seurauksena selvästi, mutta sen välttäminen edellyttää yhtiöltä edelleen onnistumista loppuvuonna, kun muistetaan, että vertailukaudella Q4:n tukkukaupan volyymit olivat poikkeuksellisen korkeat. Tulosinfossa on erittäin mielenkiintoista kuulla, miten yhtiö jatkossa ajattelee kannattavuuden ja kasvun yhdistelmän tasapainoa. Aiemmassa strategiassa kasvua on preferoitu selvästi pitkän ajan kilpailukyvyn varmistamiseksi. Vaikka kasvun hidastuminen laskee pidemmän ajan kannattavuuspotentiaalia, ei kasvua mielestämme kannatta hakea hinnalla millä hyvänsä. Myös osinkoennusteitamme ajatellen yhtiön kannattavuuden parantuminen oli tärkeää.

Käy kauppaa. (Verkkokauppacom)

Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu pääasiassa kuluttajamarkkinoilla toimiva verkko- ja vähittäiskauppayhtiö. Yhtiön  tuotevalikoima keskittyy tällä hetkellä pitkälti kodintekniikkaan, mutta yhtiö on laajentanut sitä viime vuosina aktiivisesti myös kodintekniikan ulkopuolelle.Verkkokauppa.com tarjoaa tällä hetkellä 27 päätuotealuetta, joiden alta löytyy yli 50000 nimikkeen tuotevalikoima, jota yhtiö myy kuluttajille oman verkkokauppansa ja vähittäismyymälöidensä kautta.

inderesTV

Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 477,8 513,0 548,2
- kasvu-% 10,6% 7,4% 6,9%
Liikevoitto (EBIT) 13,3 10,9 12,8
- EBIT-% 2,8% 2,1% 2,3%
EPS (oik.) 0,21 0,16 0,19
Osinko 0,20 0,20 0,18
P/E (oik.) 19,9 19,0 16,1
EV/EBITDA 8,9 7,6 6,6
Osinkotuotto-% 4,8% 6,3% 5,7%
Uusimmat ennusteet