Laskemme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 7,3 euroon (aik. 8,5 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksen. Kodintekniikan markkina ei markkina-analyysimme perusteella ole enää kasvanut Q4:llä ja arvioimme sen samalla painaneen kasvuhakuisten toimijoiden katteita. Olemme laskeneet lähikvartaalien ennusteitamme. Odotamme yhtiön tuloskasvun jatkuvan jälleen H2’22 lähtien, kun automaatioinvestoinnit alkavat kantaa hedelmää. Vaikka suhtaudumme yhtiön kasvutarinaan pidemmällä aikavälillä positiivisesti, painaa lyhyen ajan vaisu tuloskasvunäkymä vaakakupissamme enemmän, emmekä näe kiirettä vielä ostolaidalle osakkeessa.
Kodintekniikan markkinan kehitys ollut Q4:llä käsityksemme mukaan vaisua
Suomen kodintekniikan markkina ei ole markkinalta tihkuvan datan perusteella kasvanut enää Q4:llä toisin kuin alkuvuodesta. Tämä johtui siitä, että etenkin ennen omikron-variantin leviämistä rahaa siirtyi takaisin palveluihin ja matkailuun ja sen jälkeen kasvua ovat jarruttaneet myös pienemmässä mittakaavassa saatavuushaasteet. Perjantain analyytikkopuhelussa Gigantin emoyhtiö puhui haastavasta markkinasta, ja sen ”like for like”-myynti Pohjoismaissa oli laskenut 5 %:lla tärkeällä vuoden vaihteen periodilla (1.11-8.1). Arvioimme Verkkokauppa.comin kyenneen Q4:llä lievään kasvuun, mutta sen myyntikatteiden jatkaneen viime kvartaalin tapaan selvässä laskussa. Myös ”Black Week”:n rooli vaikuttaa vuosi vuodelta korostuvan parempikatteisen joulukaupan kustannuksella.
Laskimme tulosennusteitamme myyntikatteiden osalta
Laskimme 2021 liikevaihdon ennustettamme 1 %.lla 587 MEUR:oon ja 2021 liikevoiton ennustettamme 3 %:lla 20,2 MEUR:oon (2020: 20,4 MEUR). Liikevaihdon ennusteemme on edelleen lähellä yhtiön ohjeistushaarukan keskikohtaa (570-620 MEUR), mutta tulosennusteemme on nyt aivan sen alalaidassa (20-26 MEUR). Laskimme myös 5 %:lla 2022 tulosennustettamme 22,2 MEUR:oon, sillä uskomme negatiivisen tuloskehityksen jatkuvan H1’22 aikana vastalukujen ollessa vahvoja ja automaatioinvestointien tehokkuushyödyt eivät ehdi vielä näkyä. Markkinanäkymä on kaksijakoinen, sillä omikron siirtää volyymia arviomme mukaan verkkokanavaan ja palveluista tavaraan, mikä hyödyttää yhtiötä. Samalla kuluttajaluottamus on kääntynyt laskuun, mikä normaalisti vaikuttaa kodintekniikan myyntiin negatiivisesti. Q4-raportissa annettava ohjeistus on erittäin mielenkiintoinen ja tarkastelemme ennusteitamme jälleen sen perusteella. 2025 ennusteemme 782 MEUR:n liikevaihto ja 4,3 %:n liikevoitto ovat edelleen selvästi alle yhtiön omien tavoitteiden (miljardin liikevaihto ja liikevoitto yli 5 %).
Arvostus on herkkä tuloskasvun kulmakertoimelle ja jäämme vielä odottamaan parempaa ostopaikkaa
Ennustelaskujen sekä kurssilaskun myötä yhtiön 2021e ja 2022e P/E-kertoimet ovat 21x ja 19x. Etenkin ennustamaamme pidemmän ajan tuloskasvunäkymään (2022-2025 12 CAGR-%), saatikka yhtiön omiin tavoitteisiin peilattuna nämä alkaisivat olla houkuttelevia kertoimia osakkeen kyytiin palaamiseen. Ennustamme kuitenkin, että tuloskasvua ei seuraavan 12kk ajanjaksolla juuri nähdä ja siksi emme näe kiirettä positiiviselle suositukselle. Pandemian jälkeisessä markkinaympäristössä ennustamamme tuloskasvun realisoitumiseen liittyy myös epävarmuuksia, eikä pidempi aikaväli tarjoa mielestämme tässä kohtaa vielä riittävää selkänojaa positiiviselle suositukselle. Jäämmekin odottamaan viitteitä kannattavan kasvun jatkumisesta tai huokeampaa arvostusta. Myös Suomen kaupan alasta koostuvan verrokkiryhmämme P/E-kertoimet ovat tulleet alas ollen linjassa yhtiön hinnoittelun kanssa, eikä yhtiön arvostuskertoimissa ole tästäkään kulmasta tarkasteltuna nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 553,6 | 586,5 | 637,8 |
kasvu-% | 9,82 % | 5,95 % | 8,74 % |
EBIT (oik.) | 20,4 | 20,2 | 22,2 |
EBIT-% (oik.) | 3,68 % | 3,45 % | 3,48 % |
EPS (oik.) | 0,34 | 0,33 | 0,37 |
Osinko | 0,45 | 0,25 | 0,26 |
Osinko % | 6,32 % | 10,72 % | 11,42 % |
P/E (oik.) | 20,80 | 6,89 | 6,25 |
EV/EBITDA | 12,20 | 3,89 | 3,64 |