Nostamme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 3,9 euroon (aik. 3,0 euroa), mutta toistamme vähennä-suosituksemme. Yhtiön Q1:n kasvu sekä tulos olivat vahvat ja ylittivät selvästi odotuksemme. Koronan aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa lisäävän yhtiölle kannattavampaa verkkomyyntiä fyysisten myymälöiden laskua enemmän ja olemme nostaneet ennusteitamme. Yhtiön sijoitustarina on vahvistunut erinomaisen Q1-suorituksen myötä selvästi, mutta tuloskasvun kulmakerroin ei mielestämme aivan riitä kompensoimaan korkeita arvostuskertoimia epävarmassa tilanteessa.
Vihdoin taloudellisten tavoitteiden tasolla olevaa kannattavaa kasvua
Kuluttajien pysyessä kotona Verkkokauppa.comin vahvuusalueet korostuvat (brändi, nopeat toimitukset) kilpailijoiden vahvuuksien (keskeiset myymäläsijainnit, click&collect) kustannuksella. Tästä osoituksena oli pitkään kateissa olleen kannattavan kasvun esiinmarssi. Yhtiön liikevaihto kasvoi 8 % 125 MEUR:oon ylittäen odotuksemme selvästi (ennuste 117 MEUR). Yhtiö ei tällä kertaa kertonut kodintekniikan markkinadataa, mutta käsityksemme mukaan markkina kasvoi Q1:llä vielä selvästi helpottaen osaltaan kireää kilpailutilannetta. Kannattavuuden parannus johtui pitkälti myyntikatteen noususta 15,5 %:iin (Q1’19: 15,0 %) ja myös markkinointia oli saatu tehostettua, mikä laski kasvun hintaa. Kokonaisuutena muut kulut skaalautuivat 5,0 %:iin (Q1’19: 5,4 %) liikevaihdosta sisältäen kertaluontoisia kuluja 0,3 MEUR ja henkilöstökulut nousivat lievästi 6,9 %:iin liikevaihdosta (Q1’19: 6,7 %). Liikevoittomarginaali nousi 2,7 %:iin (Q1’19: 2,0 %) ja osakekohtainen tulos 0,05 euroon (ennuste 0,03 euroa). Yhtiö onnistui myös varastonhallinnassa ja henkilöstön ketterässä uudelleensijoittelussa, mitkä alleviivasivat yhtiön liiketoimintamallin toimivuutta nopeasti muuttuvassa markkinatilanteessa.
Nostimme ennusteitamme ohjeistushaarukan ylälaitaan
Yhtiö toisti ohjeistuksensa (liikevaihto 510-530 MEUR ja liikevoitto 12-15 MEUR). Nostimme 2020 liikevaihdon ennusteitamme 6 %:lla 523 MEUR:oon (aik. 495 MEUR) ja liikevoittoennusteen 14,5 MEUR:oon (aik. 10,7 MEUR). Nostimme osinkoennustettamme takaisin taloudellisten tavoitteiden tasolle myös ensi vuodelle, sillä parantunut tuloskehitys antaa sille selkänojaa. Poikkeustilanteen väliaikaisesti kiihdyttämä vähittäiskaupan murros tarjoaa yhtiölle hyvän mahdollisuuden markkinaosuuden kasvattamiseen Q2:lla, sillä verkkovierailujen määrä oli maaliskuun lopussa kasvanut huimat 30 %. Myymälöiden laskeneet kävijämäärät sekä odottamamme tukkukaupan lasku rajaavat kuitenkin odotuksiamme. Loppuvuoden markkinan kehitykseen liittyy merkittävää epävarmuutta, sillä kuluttajien luottamus ja ostovoima rapautuvat nyt vauhdilla. Epidemian jälkeen odotamme kulutuskäyttäytymisen palautuvan osittain takaisin kilpailijoiden kivijalkaan. Verkossa riski myös Amazonin kilpailupaineen nousulle on edelleen koholla, ja kilpailutilanteen selkeää helpottamista on vielä vaikea ennustaa.
Arvostus on herkkä tuloskasvun kulmakertoimelle
2020e P/E-kerroin 17,5x ja EV/EBIT 11x hinnoittelevat jo sisäänsä tälle vuodelle ennustamamme tuloskasvun. Mielestämme korkeampi arvostus vaatisi taakseen nykyistä paremman keskipitkän ajan tuloskasvunäkymän. Siihen on vielä vaikea nojata yhden vahvan kvartaalin jälkeen etenkin, kun se tehtiin poikkeusoloissa ja viimeisen 12 kk liikevoitto on vielä vuoden 2016 tasoa alempana. Arvioimamme 12kk tuotto-odotus koostuu noin 6 %:n osingosta, mikä ei mielestämme vielä aivan riitä positiiviseen suositukseen epävarmassa tilanteessa, vaikkakin yhtiö sijoitustarina on mielestämme vahvistunut selvästi sen kilpailuetujen korostuessa korona-aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 523,4 | 545,9 |
kasvu-% | 5,50 % | 3,83 % | 4,31 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 14,5 | 14,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 2,78 % | 2,72 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,23 | 0,24 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,23 |
Osinko % | 6,06 % | 10,04 % | 10,04 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 10,01 | 9,58 |
EV/EBITDA | 8,58 | 4,33 | 4,11 |