Wärtsilä: Risteilymarkkinan jäätyminen on iskenyt lujaa
Wärtsilälle etenkin tulosmielessä merkittävän risteilysegmentin koronapiina jatkuu risteilymatkustuskiellon Yhdysvalloissa venyessä edelleen. Odotuksemme segmentin ja sen palvelujen tuloskontribuutiosta Wärtsilälle ovat jo aiemmin olleet hyvin alhaalla eikä ainakaan niiden nostamiseen ole tällä hetkellä aihetta. Säilytämme osakkeen lisää-suosituksemme ja 8,00 euron tavoitehintamme, koska 1) uskomme koronaongelmien olevan kuitenkin suurelta osin väliaikaisia, 2) Wärtsilä Energyn tilanne on melko selvästi Marine-liiketoimintaa parempi ja 3) osakkeen arvostus on edelleen edullinen.
Risteilykielto jatkuu edelleen eikä loppua näy. Yhdysvaltojen tartuntatautien valvonta- ja ehkäisykeskus (CDC) oli halukas jatkamaan koronasta johtuvaa risteilymatkustuskieltoa aina helmikuulle 2021 asti, mutta tiettävästi varapresidentti Mike Pencen painostuksen seurauksena kieltoa päätettiin viime viikolla jatkaa tällä erää vain 31.10.2020 asti. Nykytilanteessa on kuitenkin vaikea nähdä, että ristelymarkkina vapautuisi toimimaan marraskuun alussa ja pidämme todennäköisenä kiellon jatkoa esim. kuukausi kerrallaan marraskuusta eteenpäinkin, ellei koronan hallinnassa sitä ennen tapahdu merkittäviä edistysaskelia.
Risteilyvarustamot ovat olleet hyvin tärkeitä Wärtsilän koko Marine-liiketoiminnan (Marine Power, Marine Systems ja Marine Voyage) palveluliikevaihdolle. Wärtsilällä on pitkäaikaiset palvelusopimukset kahden maailman suurimman risteilyvarustamon eli Carnival Corporationin ja Royal Caribbeanin kanssa. Vuonna 2019 risteilijät ja matkustajalautat vastasivat 25 %:sta Marine-liiketoiminnan ja 16 %:sta koko konsernin palvelutilauksia. Risteilysegmentin palvelutilaukset putosivat kuitenkin Q2’20:llä 90 %:lla v/v vain noin 10 MEUR:oon ja uskomme saman tahdin jatkuneen myös Q3:lla. Risteilijöiden liikkumisen ja Wärtsilän segmentistä saamien palvelutilausten vahva korrelaatio näkyy oheisesta kuvasta:
Q2’20:lla Wärtsilän palvelutilauskertymä risteilysegmentiltä oli enää 4 % Marine-liiketoiminnan ja 2 % koko konsernin palvelutilauksista. Mikäli tilanne jatkuu samankaltaisena vielä loppuvuoden – kuten uskomme – tulee risteilysegmentiltä saamatta jäänyt tilauskertymä vastaamaan arviomme mukaan lähes 40 %:sta Wärtsilän vuoden 2020 oikaistun liiketuloksen laskua. Karkea arviomme on, että risteilysegmentin palvelut toivat Wärtsilälle viime vuonna noin 80 MEUR liikevoittoa ja määrä supistuu tänä vuonna arviomme mukaan 10 MEUR:oon. Wärtsilälle hyvin ikävien lukujen keskellä on syytä muistaa, että risteilyjen palvelukysyntä palautuu merkittävältä osin yhden-kahden kvartaalin aikana sen jälkeen kun risteilijöiden toiminta taas saa jatkua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 170,0 | 4 819,8 | 4 482,3 |
kasvu-% | −0,08 % | −6,77 % | −7,00 % |
EBIT (oik.) | 456,0 | 273,9 | 369,8 |
EBIT-% (oik.) | 8,82 % | 5,68 % | 8,25 % |
EPS (oik.) | 0,48 | 0,27 | 0,42 |
Osinko | 0,48 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 4,87 % | 1,15 % | 1,72 % |
P/E (oik.) | 20,69 | 65,15 | 41,44 |
EV/EBITDA | 12,14 | 25,66 | 19,58 |