Wärtsilä: Yleiskuva hyvä, detaljeissa haasteita
Wärtsilä järjesti perjantaina Q1:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Merkittäviä uutisia ei kuultu ja pääliiketoimintojen kysyntätilanne on edelleen hyvä. Wärtsilä kuitenkin muistutti syklisyydestä voimalatilausten kirjaamisessa sekä sähkön varastointijärjestelmien globaalissa markkinassa olevista pullonkauloista. Ennusteemme, suosituksemme ja tavoitehintamme ovat muuttumattomia.
Kysyntätilanne on edelleen suotuisa
Wärtsilän mukaan markkina-aktiviteetti Energyssä on hyvää sekä voimaloissa että varastoinnissa ja hankeputki on edelleen vahva. Marine-liiketoiminnoissa Wärtsilä otti esille Clarksonin tuoreen raportin, jossa alennettiin ennustetta vuoden 2022 globaaleiksi laivatilauksiksi 1460 alukseen aiemmasta 1544 aluksesta (-5 %). Tämä merkitsisi tilausten 5 %:n laskua vuodesta 2022. Wärtsilän mukaan sen oma Q4’22-raportissa esitetty näkymäkommentti Marine-liiketoimintojen kysyntäympäristön säilymisestä vuoden 2022 tasolla on kuitenkin edelleen voimassa. Clarkson odottaa alustilausten toipuvan 1790 kpl:eeseen (+23 % v/v) vuonna 2024. Wärtsilä myös korosti nykyisen aluskannan korkeaa keski-ikää etenkin risteilijöissä, mikä tukee tulevaa tilauskasvua.
Marinessa neuvottelujen ytimessä on asiakkaiden päästöjen vähentäminen
Wärtsilän mukaan metanoli ja ammoniakki ovat vahvasti esillä varustamojen valmisteluissa vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja tällä hetkellä metanoli näyttää saavan enemmän suosiota. Kehitys on Wärtsilälle suotuisaa, sillä yhtiö on tämän mennessä jo toimittanut ”kymmeniä” metanolikäyttöisiä merimoottoreita.
Keskustelua käytiin myös kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n lanseeraaman hiili-intensiteetti-indikaattorin (carbon intensity indicator, CII) nykyisistä vaikutuksista. Käytössä olevien alusten tulee raportoida CII ensimmäisen kerran vuodelta 2023 ja luokituksia on viisi (A, B, C, D ja E, A:n ollessa paras). Jos alus saa E-luokituksen yhtenäkään vuonna ja D-luokituksen kolmena vuonna peräkkäin tulee sen esittää suunnitelma pääsystä C-luokitukseen tai sitä parempaan. Varustamot ovat kiertäneet ongelmaa mm. ajonopeuksia pudottamalla (ns. slow steaming), mutta tämä ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Päästöjen vähentämiseksi ja CII:n parantamiseksi Wärtsilällä on tarjonnassaan usean tyyppisiä ratkaisuja (ns. retrofit packages) yli 10 vuoden ikäisiin moottoreihin niiden konvertoimiseksi toiselle polttoaineelle kuten LNG:lle tai metanolille. Tällä tavoin asiakas saa lisäaikaa ennen kuin tekee päätöksiä tulevista polttoaineistaan ja ymmärsimme ratkaisujen kysynnän olevan hyvää.
Voimalamoottoreiden valmistuksessa heilahtelua, varastoinnissa ulkopuolisia hidasteita
Energy-liiketoiminnassa Wärtsilä listasi epävarmuustekijäksi voimalamoottoreiden valmistusmäärät H2’23:lla. Wärtsilän mukaan voimalamoottoreiden tilausten ajoitukseen liittyy aina huomattavaa epävarmuutta samalla kun koko alihankintaketjun toimituskyky tulee varmistaa hyvissä ajoin etukäteen. Wärtsilä totesi, että varmistaakseen voimalamoottoreidensa toimituskapasiteetin täyden käytön vuoden loppupuolella tulee yhtiön kirjata tilaus viimeistään toukokuussa. Wärtsilä ei ole vielä julkistanut yhtään Q1’23:lle kirjattavaa moottorivoimalatilausta, joten loppuvuoden 2023 kapasiteetin optimointi voi muodostua haasteeksi ellei tilauksia parin seuraavan kuukauden aikana tule.
Sähkön varastointijärjestelmien osalta Wärtsilä muistutti, että markkinan kehittymiseen vaikuttaa etenkin luvituksen eteneminen tuuli- ja aurinkovoimaloissa, joiden yhteyteen varastointia tarvitaan. Varastoinnin kaikkein tärkeimmällä markkinalla Yhdysvalloissa Wärtsilän tulee koko ajan lisätä paikallisen toimitusketjun osuutta, jotta Inflation Reduction Act:n (IRA) vaatimukset täyttyvät. Wärtsilä muistutti, että akkujen saatavuus on pullonkaulatekijä varastointijärjestelmissä, sillä myös ajoneuvoteollisuus tarvitsee valtavan määrän akkuja. Wärtsilä kertoi olevansa hieman pääkilpailija Fluencea varovaisempi markkinan kasvuodotuksissaan. Fluence on odottanut Yhdysvaltain varastointimarkkinan kasvun kiihtyvän IRA:n myötä vuoden 2023 +30 %:sta v/v vuoden 2024 +40…+50 %:iin v/v. Wärtsilä ei nähnyt Fluencen hyötyvän IRA:sta yhtään enempää kuin se itse hyötyy, sillä suurin osa myös Wärtsilän organisaatiosta sähkön varastointijärjestelmissä sijaitsee Yhdysvalloissa.
Palkkakuluissa painetta, mutta myös positiivisia uutisia kuultiin
Wärtsilän mukaan kustannusinflaation vaikutus tulee Q1’23:lla olemaan suhteessa paljon suurempi kuin Q1’22:lla, jolloin se ei vielä juurikaan näkynyt. Etenkin palkkainflaatio on ”globaali ongelma”. Seuraavat seikat ovat kuitenkin kannattavuuden kannalta positiivisia: 1) ennen inflaatiosykäystä otettujen matalakatteisten tilausten tilauskannan (Q1’22:n lopussa 2,2 mrd. euroa; Q4’22:n lopussa 1,2 mrd. euroa) toimitusten marginaalit tulevat vuonna 2023 olemaan parempia kuin vuonna 2022 tapahtuneiden; 2) varastointijärjestelmien kannattavuuden parantuminen etenee suunnitellulla uralla ja 3) Marine Poweriin vuoden alussa liitetty Voyage-liiketoiminta tulee tekemään vuonna 2023 ”merkittävästi” paremman tuloksen kuin vuoden 2022 oikaistu -38 MEUR:n liiketulos.
Kokonaisuus suunnilleen odotusten mukainen
Puhelu ei sisältänyt merkittäviä uutisia ja suurelta osin vahvisti aiempia käsityksiämme eri liiketoimintojen tilanteesta ja näkymistä. Kuitenkin voimalamoottoreiden valmistuksessa mahdollisesti edessä oleva epätasainen kapasiteetin käyttöaste tuli yllätyksenä ja on mielestämme hieman ristiriidassa hyvän markkinatilanteen kanssa. Asiaan varmasti palataan Q1-raportin julkistamisen yhteydessä 25.4. Wärtsilän osake on joka tapauksessa edelleen edullisesti hinnoiteltu: odotettu kokonaistuotto ylittää tuottovaatimuksen selvästi ja vuoden 2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 33-37 % verrokkien mediaanin alapuolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 842,3 | 6 349,5 | 6 887,8 |
kasvu-% | 22,28 % | 8,68 % | 8,48 % |
EBIT (oik.) | 325,0 | 491,4 | 582,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,56 % | 7,74 % | 8,46 % |
EPS (oik.) | 0,48 | 0,58 | 0,68 |
Osinko | 0,26 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,30 % | 2,18 % | 2,72 % |
P/E (oik.) | 16,34 | 31,49 | 26,92 |
EV/EBITDA | 21,70 | 18,90 | 15,71 |