Wulff-Yhtiöt julkisti maanantaina aamulla Q2-tuloksensa, joka oli odotuksiimme nähden selvästi parempi. Yhtiön liikevaihto hieman laski vertailukaudesta odotuksiemme mukaisesti, mutta kannattavuuden osalta yhtiö ylitti ennusteemme. Hyvä tulos oli tiedossa juuri nostetun ja Q2-raportissa ennalleen jääneen ohjeistuksen myötä. Näkymissä ja kommenteissa yhtiö korosti poikkeusolojen lisänneen riskejä sekä heikentäneen ennustettavuutta, mutta yhtiön sopeutumiskyvyn vuoksi koronan vaikutukset ovat jääneet vähäisiksi kokonaisuudessaan. Alkuvuoden vahva suoritus kertoo hyvin yhtiön kilpailu- ja muuntautumiskyvystä vaikeissa olosuhteissa.
Yhtiön liikevaihto oli 15,1 MEUR, kun odotuksissamme oli noin 14,7 MEUR. Liikevaihto laski vertailukaudesta noin 2 %, kun odotuksissamme oli noin -4 %:n lasku. Liikevaihdon hieman odotuksiamme korkeampi taso johtui hyvin sujuneesta myynnistä etenkin hygienia-, suojaus-, ergonomia- ja etätyöskentelytuotteissa. Korona kuritti odotetusti messuliiketoimintaa sekä osin myös perinteisten toimistotarvikkeiden myyntiä (paperi yms.), mutta yhtiön nopea reagointi sekä hyvät hankintakanavat edesauttoivat tarjonnan sopeuttamista nopeasti muuttuneeseen kysyntään yhdessä onnistuneen uusasiakashankinnan kanssa.
Hyväkatteisten tuotteiden vuoksi yhtiön myyntikate nousi merkittävästi vertailukaudesta 38,6 %:iin (Q2’19: 34,3 %) ollen ennusteidemme yläpuolella (Inderes myyntikate-ennuste: 35,8 %) selittäen ennusteidemme ylitystä. Oikaistu liikevoitto nousi tämän myötä 1,2 MEUR:oon (Q2’19: 0,6 MEUR) ollen yli 0,7 MEUR:n ennusteemme. Oikaistu EBIT-marginaali nousi 8,1 %:iin (Q2’19: 3,6 %) ja oli myös yli 4,4 %:n ennusteemme. Kannattavuutta paransi etenkin hyvin sujunut myynti paremman katerakenteen omaavissa tuotteissa sekä yhtiön tekemät säästötoimenpiteet koronasta kärsineissä liiketoiminnoissa. Myös alarivillä raportoitu osakekohtainen tulos nousi vertailukaudesta noin 50 %:lla 0,09 euroon (Q2’19: 0,06 euroa).
Kuluvalle vuodelle yhtiön ohjeistus jäi juuri annetun tulosvaroituksen myötä odotetusti ennalleen. Yhtiö näkee, että vertailukelpoinen liikevoitto nousee vuodesta 2019 (2019: 1,7 MEUR). Toteutuessaan tämä on loistava suoritus ja kysyntä yhtiön tuotteille on ollut varsin vahvaa. Yhtiön liiketoiminnassa vahvasti mukana oleva messuliiketoiminta on kuitenkin ollut alkuvuoden pysähdyksissä, kun messuja ei olla järjestetty tai ne on siirretty.
Koronan vaikutuksista yhtiö sanoi niiden lisänneen liiketoiminnan riskejä sekä heikentäneet ennustettavuutta, mutta kokonaisuudessaan niiden vaikutukset ohjeistuksenkin perusteella näyttävät jäävän pieniksi. Arviomme mukaan seuraavien kvartaalien aikana kysyntä tasapainottuu niin messujenkin kuin perinteisten toimistotarvikkeidenkin osalta, kun taas samalla piikki suojaus- ja hygieniatuotteissa luultavasti on jo takanapäin. Koronan pahentuessa tai viipyessä odotuksia pitempään keskuudessamme, on Wulff kuitenkin näyttänyt joustavuutensa, mikä vähentää tähän kohdistuvia riskejä mielestämme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wulff Group
Wulff-Yhtiöt on 1890 perustettu työelämän asiantuntija. Se palvelee asiakkaitaan Pohjoismaissa henkilökohtaisesti ja verkossa. Wulffin valikoimasta saa työpaikalle mm. kahviotarvikkeet, kiinteistötuotteet, toimisto- ja it-tarvikkeet, ergonomian, ensiavun, hygienia- ja suojaustuotteet. Tarjoomasta löytyvät myös Canonin tulostus- ja dokumentinhallintapalvelut, catering, kansainväliset messupalvelut ja etäkohtaamisratkaisut, tilitoimisto- ja taloushallintopalvelut sekä uusimpana henkilöstövuokraus.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 56,3 | 55,9 | 56,5 |
kasvu-% | 0,81 % | −0,78 % | 1,11 % |
EBIT (oik.) | 1,7 | 1,9 | 2,1 |
EBIT-% (oik.) | 2,99 % | 3,40 % | 3,72 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,15 | 0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,11 |
Osinko % | 4,00 % | ||
P/E (oik.) | 10,50 | 18,18 | 14,07 |
EV/EBITDA | 6,66 | 7,55 | 6,62 |