Wulff-Yhtiöt julkisti maanantaina Q2-tuloksensa, joka oli selvästi ennusteitamme heikompi. Yhtiön liikevaihto nousi vertailukaudesta, mutta se jäi selkeästi meidän ennusteistamme. Tulostaso oli myös näin odotuksiamme heikompi alhaisempien volyymien, mutta myös hintainflaation vaikutuksesta. Hintainflaatio iski Wulffin tulokseen selvästi odotuksia enemmän, sillä tällä ei aikaisemmin ole ollut merkittävää vaikutusta. Ohjeistus pysyi kuitenkin muuttumattomana ennakoiden liikevaihdon ja tuloksen kasvua. Näkymissä talouden epävarmuus ja hintainflaatio luovat oman varjonsa kehitykselle. Staples-kaupan integraatio ja synergiat näyttävät kuitenkin toteutuvan suunnitelmien mukaan, mutta raportti nostaa hieman riskejä loppuvuoden kehitystä silmällä pitäen.
Liikevaihto vielä kasvussa
Yhtiön liikevaihto nousi Q2:lla noin 7 % 24,9 MEUR:oon, mutta jäi selkeästi ennusteestamme (29,5 MEUR). Olimme odottaneet, että Staplesin yrityskauppa tukisi liikevaihdon kasvua vielä selvästi enemmän. Arviomme mukaan yrityskaupan integraation myötä vaikutus oli kuluvalle vuodelle pienempi. Sopimusmyynti-segmentin liikevaihto kasvoi kuitenkin vielä vahvasti (+16 %). Myynti ajankohtaisissa hygienia-, suojaus-, ergonomia- ja etätyöskentelytuotteissa laski edelleen odotetusti vertailukauden tasosta, mikä selittää Asiantuntijamyynti-segmentin laskenutta liikevaihtoa (-40 %). Perinteisten toimistotarvikkeiden myynnissä on alkanut arviomme mukaan näkymään piristymistä, kun ihmiset palaavat yhä isommissa määrin etätoimistoilta töihin. Messuliiketoiminnassa liiketoiminta alkaa myös palautumaan kohti normaalia, mutta osaltaan epävarma taloustilanne tuo jälleen uusia pilviä markkinan kehitykselle.
Tulostasoa kuritti hintainflaatio
Tulostaso alitti ennusteemme matalien volyymien ja hintainflaation seurauksena. Wulffin oikaistu liikevoitto laski Q2:lla vertailukaudesta 0,4 MEUR:oon (Q2’21: 0,8 MEUR) ja oikaistu EBIT-marginaali 1,6 %:iin (Q2’21: 3,5 %). Oikaistu liikevoitto alitti 0,8 MEUR:n ennusteemme ja 2,6 %:n marginaaliodotuksemme. Tuotteiden saatavuus on yhtiön mukaan heikentynyt ja hintainflaation vaikutus pandemia-aikaa edeltäneisiin tuotteisiin on ollut selkeä. Emme odottaneet merkittävää vaikutusta inflaatiosta, joten tämä selittää ennusteidemme alitusta. Oletettavasti kustannuspaineet vaikuttavat vielä lähitulevaisuudessa Wulffin kannattavuuteen, mutta toisaalta yrityskaupan synergioiden tulisi tukea tuloskasvua. Yhtiö kommentoikin yrityskaupan integraation sujuneen edelleen suunnitellusti, millä pitäisi olla myös positiivinen vaikutus loppuvuoden kannattavuuteen.
Ohjeistus jäi ennalleen
Vuonna 2022 Wulff odottaa liikevaihtoon selvää kasvua ja vertailukelpoiseen liikevoittoon kasvua. Selvä kasvu tulee Staples-yrityskaupasta, mutta kannattavuudessa ollaan vielä varovaisia. Näkymät vaikuttavat olevan liiketoiminnoille edelleen kohtuulliset, mutta nyt selkeitä epävarmuuksia aiheuttaa taloudellinen tilanne ja etenkin kustannusinflaatio. Isoimpaan osaan tuotteitaan Wulff saa joustavasti vietyä hintainflaation vaikutuksen, mutta nähtävästi tällä on ollut vaikutusta etenkin julkishallinnon sopimuksiin. Epävarmuus taloustilanteesta voi myös vähentää kysyntää yhtiön tuotteille. Esimerkiksi merkittävät irtisanomiset ja säästäminen työpaikkahyvinvoinnin investoinneissa heikentäisi markkinan kysyntää. Koronasta palautuminen, työpisteiden lisääntynyt määrä (etä+toimisto) sekä suojaustuotteiden pysyminen osana arkea pitää kuitenkin kysyntää yhtiön palveluille yllä myös jatkossa. Synergioiden avulla merkittäväänkin tulosparannukseen pitäisi olla mahdollisuuksia. Yrityskaupasta odotetaan vuosittaisia 3 MEUR:n synergiaetuja 2023 mennessä ja niiden suhteen kehitys on ollut jopa odotuksia vahvempaa. Raportti nostaa kuitenkin epävarmuutta ja riskejä loppuvuoden tuloskehitystä silmällä pitäen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wulff Group
Wulff-Yhtiöt on 1890 perustettu työelämän asiantuntija. Se palvelee asiakkaitaan Pohjoismaissa henkilökohtaisesti ja verkossa. Wulffin valikoimasta saa työpaikalle mm. kahviotarvikkeet, kiinteistötuotteet, toimisto- ja it-tarvikkeet, ergonomian, ensiavun, hygienia- ja suojaustuotteet. Tarjoomasta löytyvät myös Canonin tulostus- ja dokumentinhallintapalvelut, catering, kansainväliset messupalvelut ja etäkohtaamisratkaisut, tilitoimisto- ja taloushallintopalvelut sekä uusimpana henkilöstövuokraus.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 90,4 | 107,0 | 109,1 |
kasvu-% | 57,22 % | 18,32 % | 2,00 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 4,2 | 4,9 |
EBIT-% (oik.) | 4,31 % | 3,95 % | 4,50 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,42 | 0,51 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
P/E (oik.) | 11,49 | 6,07 | 5,02 |
EV/EBITDA | 4,98 | 4,10 | 3,37 |