Vaisut 2021-näkymät puoltavat varovaisuutta
Fiskars teki kausiluonteisesti tärkeällä Q4:llä vahvan tuloksen, mikä ilmeni jo tammikuussa annetuista vuoden 2020 ennakkotiedoista. Vuosi 2020 oli Fiskarsille tuloksellisesti historiallisen hyvä, mutta se johtui osittain väliaikaisista kulusäästöistä ja kotoilutrendin tuomasta hyvästä kysynnästä. Viimeisen vuoden aikana voimakkaasti noussut osakekurssi, vuodelle 2021 annetut vaisut markkinanäkymät ja tulosheikennystä indikoiva 2021-ohjeistus puoltavat nyt kuitenkin varovaisuutta.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 101,1 | 1 128,5 |
kasvu-% | 2,36 % | −1,35 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 99,6 | 101,9 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 9,05 % | 9,03 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,02 | 0,95 |
Osinko | 0,60 | 0,62 | 0,66 |
Osinko % | 4,01 % | 3,60 % | 3,84 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 16,94 | 18,09 |
EV/EBITDA | 7,32 | 12,14 | 9,17 |