Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.

Tallink

Viimeisimmät raportit

Laaja raportti

Analyytikko

Olli Koponen

Olli Koponen

Analyytikko

Lisätiedot

Yhtiön vuosikertomukset

Viimeisin video

Sisäpiirin kaupat

Nettovaikuttavuus

Inderes analyysi
4.12.
2020

Yhtiö on yksi koronapandemian isoimmista kärsijöistä, minkä vuoksi liiketoiminnan tulos tulee jäämään tappiolle tänä vuonna. Koronan toinen aalto ja liiketoiminnan palautumisen nopeus luovat epävarmuuksia lyhyellä aikavälillä, mutta ensi vuonna nykytiedoin laajasti käytössä oleva rokote, yhtiön tehostunut organisaatio ja tehdyt rahoitusjärjestelyt vähentävät osakkeen ympärillä olevia riskejä. Tämän vuoksi katseita voi jo siirtää kohti normaalimpaa tulostasoa vuonna 2022, jolloin arvostuksessa alkaa myös olla pientä nousuvaraa.

Inderes analyysi
6.11.
2020

Yhtiön toimintaympäristö on jälleen heikentynyt koronan toisen aallon myötä. Kysynnän palautuminen normaaleille tasoille tulee viemään vielä vuosia epävarmuuden leijuessa sumuna meren yllä. Taloudellinen tilanne on pysynyt yhtiön säästötoimenpiteiden myötä kohtuullisella tasolla, mutta tarvitsee pidemmällä aikavälillä kipeästi myös parempaa toimintaympäristöä. Lähivuosien heikkoon tulostasoon nähden arvostus on korkealla tasolla eikä mielestämme ole riskit huomioiden vielä tarpeeksi houkuttelevalla tasolla.

Inderes analyysi
6.10.
2020

Tallink julkaisi maanantaina syyskuun liikenneraporttinsa, joka oli hieman odotuksiamme heikompi matkustajamäärien jäädessä aavistuksen ennusteistamme. Loppujen lopuksi Q3:n matkustajamäärät olivat noin 15 % alle ennusteemme, mutta tärkeimmällä Viro-Suomi reitillä lähes täsmälleen odotuksiemme mukaisesti noin 40 % alle vertailukauden.

Inderes analyysi
7.8.
2020

Yhtiön toimintaympäristö on kärsinyt koronasta merkittävästi, mikä näkyi myös yhtiön tuloskehityksessä. Taloudellinen tilanne pysyi yhtiön säästötoimenpiteiden sekä valtion tukipakettien myötä hyvällä tasolla. Epävarmuus tilanteen kehityksestä painaa kuitenkin lähiaikojen näkymiä merkittävästi. Kuluvana vuonna tulos tulee yhtiöllä painumaan tappiolle ja kysynnän palautuminen ennalleen vie arviomme mukaan aikaa. Arvostus on tulospohjaisesti korkea ja osinkotuotto on lähivuodet ennusteillamme nollissa, mikä tekee tuotto/riskisuhteen mielestämme vielä epäedulliseksi.

Inderes analyysi
11.5.
2020

Yhtiön Q1-tulos oli odotuksiamme hieman heikompi ja koronavirus vaikutti jo yhtiön alkuvuoden liiketoimintaan, mutta kovin koettelemus on mielestämme vielä yhtiöllä edessä. Laivaliikenteen rajoituksia pikku hiljaa puretaan, mutta välttämättömän matkustamisen salliminen on laiha lohtu yhtiölle, kun turismimatkoja ei epävarmuuden ja rajoitusten takia tehdä. Matka selville vesille tulee olemaan myrskyinen eikä matkalipun hinta mielestämme vielä kompensoi kaikkia riskejä, jotta voisimme suositella laivaan astumista.

Inderes analyysi
6.5.
2020

Tallink julkistaa Q1-tuloksensa torstaina 7.5.2020. Koronavirus on iskenyt yhtiön alkuvuoden matkustajavolyymeihin ja liiketoimintaan, mutta kovin koettelemus on mielestämme vielä edessä. Yhtiö eilen julkistaman huhtikuun liikenneraportin myötä laskimme ennusteitamme kuluvalle vuodelle heijastamaan lähes pysähtynyttä laivaliikennettä Itämeren alueella. Paluu entisille tasoille vie arviomme mukaan aikaa, kun epävarmuus jatkuu rajoitusten purkujen jälkeenkin. 

Inderes analyysi
19.3.
2020

Yhtiön liiketoiminta on yksi koronaviruksen uhreista ja viime aikoina merkittävästi heikentyneen toimintaympäristön myötä suurin osa yhtiön risteilyaluksista odottaa satamassa tilanteen parantumista. Laivojen seisoessa yhtiön vuoden 2020 tulos tulee laskemaan merkittävästi ja heikentämään taloudellista asemaa niin, että viime vuoden ehdotettua osinkoa ei arviomme mukaan jaeta. Yhtiön kokema taloudellinen isku tulee olemaan merkittävä eikä arvostuksesta juuri löydy tukitasoja. Tästä syystä suosittelemme sijoittajia seuraamaan tilanteen kehittymistä toistaiseksi sivusta.

Inderes analyysi
28.2.
2020

Yhtiön vahva tuloskehitys sai Q4:llä jatkoa, mikä yhdessä laskevan polttoaineen hinnan ja tähän liittyvien suojaustoimenpiteiden kanssa tukee kuluvan vuoden tuloskehitystä. Osakkeen merkittävinä riskeinä on kuitenkin koronaviruksen myötä todennäköisesti hiljentyvät matkustajavolyymit ja riskit taudin vakavammasta leviämisestä Itämeren alueelle. Osakkeen arvostus ei ole kallis ja tuotto-odotusta tukee yli 6 %:n osinkotuotto, mutta merkittävien riskien myötä seuraamme tilanteen kehittymistä sivusta.

Inderes analyysi
3.2.
2020

Yhtiön osittain defensiivinen liiketoiminnan luonne ja johtava markkina-asema on mahdollistanut vakaan historiallisen liikevaihdon kasvun sekä kannattavuustason. Tehokkaaseen kuntoon aikaisempien investointien takia virittynyt liiketoiminta alkaa kerätä hedelmiään ja tuloskasvunäkymät ovat vuoden aikana selvästi piristyneet. Pieni tuloskasvu, matala riskiprofiili ja vakaa osinkovirta sekä maltillinen arvostus houkuttelevat nousemaan laivan kyytiin.

Inderes analyysi
8.11.
2019

Yhtiön Q3-tulos oli odotuksiimme nähden liikevaihdoltaan linjassa, mutta kannattavuus oli hyvinkin vahva ja yli ennusteidemme. Matkustajavolyymit ovat kasvaneet hyvin Viro-Suomi -reitillä, myynti on noussut ja katetaso tuotteissa parantunut yhdessä alentuneen kustannustason kanssa. Tuloskasvunäkymät ovat aavistuksen vahvempia alentuneen polttoaineen hinnan, hyvien matkustajavolyymien, Viron veroalennusten ja Burger King -ravintoloiden myötä, vaikka kireä kilpailutilanne Itämerellä omaa riskinsä.

Tallink

Yhtiöllä seuraavat leimat

Inderes Yhtiöasiakas

Tallink

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. AS Tallink Grupp työllisti yli 7 000 henkilöä ja kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa ja 380 000 rahtiyksikköä vuonna 2019. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com