Heikko markkinatilanne tarjoaa paikan hypätä kyytiin
Fiskars tiedotti torstaina peruvansa aiemman ohjeistuksensa vuodelle 2020, sillä koronaviruksen leviämisen takia on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Laskimme lähivuosien liikevaihto- ja tulosennusteitamme selvästi, minkä takia laskemme tavoitehintaamme. Osakkeen arvostus alkaa olla kurssilaskun jälkeen monella mittarilla jo sen verran houkutteleva, että nostamme suosituksemme positiiviselle puolelle.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 034,0 | 1 079,0 |
kasvu-% | −2,51 % | −5,17 % | 4,35 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 69,5 | 85,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 6,72 % | 7,90 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,68 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,85 % | 3,08 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 25,62 | 20,90 |
EV/EBITDA | 8,94 | 14,71 | 13,58 |