Jälleen uusi organisaatiomuutos ja säästöohjelma
Fiskars tiedotti organisaatiomuutoksesta ja uudesta säästöohjelmasta. Tiedotteesta paistoi läpi, että nykyinen rakenne on monimutkainen ja kankea, eikä sitä pystytä ohjaamaan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä riittävän tehokkaasti. Uudesta säästöohjelmasta syntyy 2019-2021 aikana 30 MEUR:n kertaluonteiset kulut, jotka tulevat jo käynnissä olevan 40 MEUR maksavan Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelman päälle. Lähivuosien tulos jää selvästi ennusteidemme alapuolelle ja epävarmuus näiden jälkeisestä tulosparannuksesta kasvaa, sillä jatkuvista merkittäviä ”kertaluonteisia” kuluja aiheuttavista säästöohjelmista on tullut viimeisen 10 vuoden aikana Fiskarsille huono toistuva tapa
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 089,5 | 1 123,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −2,60 % | 3,08 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 81,0 | 88,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 7,44 % | 7,87 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,84 | 0,83 |
Osinko | 6,14 | 0,54 | 0,56 |
Osinko % | 54,96 % | 3,11 % | 3,23 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 20,69 | 20,81 |
EV/EBITDA | 4,39 | 12,30 | 11,19 |