Kasvua haastavassa ympäristössä
Raision liiketoiminta kehittyi Q4:llä pääpiirteissään Inderesin ja konsensuksen odotusten mukaisesti. Kuluttajatuotteissa kasvunäkymät ovat edelleen vahvat ja vuoden 2022 aikana tullaan näkemään runsaasti uusien kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden lanseerauksia myös Suomen ulkopuolella. Yhtiö antoi kuitenkin vuodelle 2022 odotuksia varovaisemman ohjeistuksen, sillä voimakkaasti nousseet viljan hinnat voivat häiritä yhtiön B2B-liiketoimintaa alkavana vuonna.
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 247,6 | 270,7 |
kasvu-% | −1,16 % | 6,02 % | 9,31 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 22,3 | 23,7 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,00 % | 8,76 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,12 | 0,12 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,13 |
Osinko % | 4,08 % | 6,67 % | 6,67 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 16,86 | 15,68 |
EV/EBITDA | 11,96 | 7,49 | 7,39 |