Diesel-autojen tuonti
Kysymys
Onko diesel-autojen tuonti lisääntynyt varsinkin isommissa autoissa? Esimerkiksi Saksassa pelätään päästöveroja eräissä kaupungeissa.
Vastaus
Terve,
Olemme saaneet Kamuxin johdon kanssa jutellessa sellaisen kuvan, että alkuvuonna yhtiön ostamien ja myymien diesel- ja bensa-autojen suhde on pysynyt aika lailla vakiona. Heikon kruunun ja Ruotsin alemman hintatason kautta ostoja on Saksan sijaan suunnattu enemmänkin Ruotsiin ja autoja on viety sieltä Suomeen ja Saksaan. Kamuxin isossa kuvassa tuontiautot muodostavat kuitenkin erittäin pienen osan liiketoiminnasta eli ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä Kamuxin tulevaisuudesta sen perusteella mitä Diesel-autoille ja niiden Suomen tuonnille tapahtuu.
Vuonna 2017 Kamux myi noin 41 000 käytettyä autoa (Suomi, Ruotsi ja Saksa yhteensä), joista 34 000 autoa myytiin Suomessa. Suomessa vain noin 8 % oli tuontiautoja Euroopasta. Näistäkin vain osa oli diesel-autoja, joten tämä antaa vähän mittakaavaa kysymykseesi liittyen. Jos diesel-autot kiellettäisiin, niin isossa kuvassa sillä olisi Kamuxin kannalta melko pieni merkitys, koska yhtiö pystyy nopean varastonkierron ja osaavien ostotiimien avulla ostamaan ja myymään kilpailukykyisillä hinnoilla sellaisia autoja, joihin kohdistuu markkinoilla sillä hetkellä riittävästi kysyntää ja tarjontaa. Lyhyellä aikavälillä Kamuxin taseessa olevien diesel-autojen hinnat voivat negatiivisen diesel-uutisoinnin ansiosta pudota aiheuttaen pientä negatiivista vaikutusta tulokseen, mutta ongelma on mielestämme melko pieni ja lyhytaikainen ja vaatisi sitä, että diesel-autojen hinnat ns. "romahtaisivat yhdessä yössä". Absoluuttisten autojen hintojen sijaan Kamuxin liiketoiminnalle on tärkeämpää autokohtainen kate, nopea varaston kiertonopeus ja integroidut palvelut.
Terveisin,
Petri Kajaani
Yhtiön kommentti
Kamux tuo autoja Euroopan eri maista Suomeen täydentääkseen valikoimaansa, jos Suomesta ei saada riittävää määrää asiakkaiden kysymiä autoja. Ostovolyymeihin ja eri ostokanavien käyttämiseen vaikuttaa kulloinenkin markkinahinta, jota seuraamme päivittäin. Esimerkiksi tällä hetkellä Saksassa tukkuhinnat ovat melko korkealla kaikissa käyttövoimissa, diesel mukaan lukien, vaikka julkisessa keskustelussa on oletettu dieseleiden hintoihin laskua. Isommat autot ovat perinteisesti olleet Euroopasta tuoduissa autoissa kysytympiä kuin pienet ja edullisemman hintaluokan autot. Tyypillisesti isot autot on myös varustettu dieselmoottorilla. Viime vuonna Suomeen tuotiin kaikkiaan enemmän autoja ulkomailta kuin vuonna 2016. Vuonna 2017 Kamuxin Suomessa myymästä noin 34 500 autosta osapuilleen 3 000 oli tuotu ulkomailta, mikä on 8,7 % myydyistä autoista.
Satu Heikkilä
Viestintäjohtaja
Kamux Oyj