GRK on valittu mukaan Norrbotniabanan-rannikkorautatien rakentamiseen – projektin arvo noin 14,5 milj.euroa
GRK Infra Oyj Sijoittajauutinen 19.12.2025 kello 11.00
GRK on valittu toteuttamaan maarakennustöitä ja siltoja Norrbotniabanan-radalle Pohjois-Ruotsiin. Urakan arvo on noin 158 miljoonaa Ruotsin kruunua (14,5 miljoonaa euroa). Työt alkavat vuonna 2025 ja valmistuvat vuonna 2027. GRK allekirjoitti sopimuksen Trafikverketin kanssa 18.12.2025, jolloin projekti siirtyi GRK:n tilauskantaan.
Norrbotniabanan on 270 kilometrin pituinen uusi rannikkorautatie, joka rakennetaan Uumajan ja Luulajan välille. Kyseessä on merkittävä infrastruktuurihanke Ruotsin pohjoisen alueen kehittämiseksi. Radan rakentaminen on jaettu useaan vaiheeseen: ensimmäisiä osia rakennetaan parhaillaan, ja viimeisen osan rakentaminen on tarkoitus aloittaa 2030-luvulla.
”Olemme olleet vahvoja Pohjois-Ruotsissa taito- ja väylärakentamisessa. Tämä projekti vahvistaa asemaamme, ja täydentää Ruotsin maayhtiön tilauskantaa, joka oli syyskuun lopussa 2025 noin 257 miljoonaa euroa”, GRK Sverige AB:n toimitusjohtaja Carl Andersson sanoo.
GRK:n projekti on monipuolinen, sillä se sisältää sekä maarakennustöitä että siltojen rakentamista. GRK rakentaa kolme siltaa, joista yksi on tarkoitettu liikennekäyttöön ja kaksi puolestaan on eläinten liikkumiseen tarkoitettuja maisemoituja ylikulkusiltoja (vihersiltoja). GRK tekee projektin aikana maa- ja kalliokaivantoja sekä rautatien pengerrystöitä. Lisäksi projektin aikana rakennetaan kiertoteitä ja huoltoteitä radan varteen. Projektiin kuuluvat myös erilaiset kaiteet, meluesteet ja riista-aidat.
Ruotsi investoi ratayhteyksiin
Ruotsissa investoidaan voimakkaasti ratoihin, ja lähivuosina rakennetaan ja korjataan monia merkittäviä yhteyksiä. Norrbotniabananin lisäksi investoidaan esimerkiksi Malmbananin (Malmirataan), Ostlänkenin ja Västlänkenin hankkeisiin.
”Olemme päässeet mukaan yhteen Norrbotniabananin osahankkeista jo varhaisessa vaiheessa. Meidän projektimme sijaitsee Uumajan kunnassa Pålböleån–Gryssjönin välillä. Osa radasta on vasta suunnitteluvaiheessa, kuten Skellefteån ja Luulajan välinen osuus.”
GRK:n tavoitteena on ollut saada Ruotsissa tilauskantaansa mahdollisimman monipuolisia projekteja. Tänä vuonna GRK on voittanut Ruotsista useita tie- ja siltaurakoita, Luulajan satamahankkeen sekä myös Uumajan satamahankkeen.
Yhteyshenkilöt
- Carl Andersson, Toimitusjohtaja, GRK Sverige AB, +46 70 384 00 99, carl.andersson@grksverige.se
- Mika Mäenpää, Toimitusjohtaja, GRK Infra Plc, mika.maenpaa@grk.fi
Tietoja julkaisijasta GRK Infra Oyj
GRK suunnittelee, korjaa ja rakentaa teitä, väyliä, raiteita ja siltoja, jotta arki sujuu, ihmiset kohtaavat ja syntyy kestävämpi tulevaisuus. GRK:n osaamista on myös ympäristöteknologia. Toimimme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa noin 1 200 ammattilaisen voimin. GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat monipuolisten infrarakennushankkeiden toteutus, suurten ja pienten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen rataosaaminen. GRK tarjoaa palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Asiakkaitamme ovat valtionhallinto, kunnat ja kaupungit sekä yksityinen sektori. GRK toimii useissa projekteissa yhteistyössä infra-alan muiden yritysten kanssa.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi maayhtiöt jokaisessa toimintamaassa: Suomessa GRK Suomi Oy, Virossa GRK Eesti AS ja Ruotsissa GRK Sverige AB. Emoyhtiö GRK Infra Oyj vastaa konsernin hallinnosta ja rahoituksesta. Tytäryhtiöt GRK Suomi Oy, GRK Eesti AS ja GRK Sverige AB harjoittavat konsernin operatiivista toimintaa.