Missnöjda nyanställda och ökad mobilanvändning bland jobbsökare i CareerBuilder.ses och Bravuras undersökning
[image]
Gruppen som ångrat att de tackat ja till ett nytt jobb har ökat något i årets undersökning, de har gått från 32,2% till 35%. Främsta anledningen är som förra året att de faktiska arbetsuppgifterna inte stämde överens med arbetsuppgifterna i platsannonsen. Däremot svarar årets kandidater som näst största anledningen var att de fick en dålig introduktion till företaget, vilket gått om förra årets näst mest valda alternativ - att de inte trivdes i den nya företagskulturen.
I år uppgav 62,4% att de föredrar att använda mobil eller surfplatta när de söker lediga jobb. Det är en ökning mot förra årets undersökning där bara knappt hälften (50,9%) ansåg det vara viktigt. Det visar att företag behöver anpassa sina ansökningssätt, då de annars riskerar att tappa ansökningar från kvalificerade kandidater. Det bekräftar även svaren i undersökningen där 53% svarade att de just avbrutit en ansökan på grund av för krångliga ansökningsvägar.
Om undersökningen
Målet med undersökningen var att få bättre insikter kring dagens kandidater och förbättra kandidatupplevelsen och matchningen av kompetens. Svaren från årets undersökning har därför resulterat i en infographic för rekryterare och andra intressenter. Den visar upp resultat från årets studie och hur rekryterare ska tänka för att skapa en effektivare kandidatattraktion utifrån kandidaternas svar.
Undersökningen har även resulterat i fler insikter inom områden som rör kandidaternas behov och trender inom rekrytering vilket CareerBuilder.se och Bravura kommer att släppa mer material om framöver.
För mer info om undersökningen, kontakta:
CareerBuilder.se Maria Singh Strand 0730261474 maria.singh-strand@careerbuilder.se
Bravura Otto Johansson 0763192373 otto.johansson@bravura.se