Musti Group Oyj osavuosikatsaus 1.1.2025-30.9.2025
Musti Group Oyj Osavuosikatsaus 12.11.2025 klo 8.30
Musti Group Oyj osavuosikatsaus 1.1.2025-30.9.2025
Musti Groupin kolmas vuosineljännes jatkui positiivisena
Heinäkuu - syyskuu 2025
- Konsernin liikevaihto oli 127,3 (111,5) miljoonaa euroa ja se kasvoi 14,2 (1,0) prosenttia. Kasvu oli vahvaa erityisesti Norjassa ja Suomessa. Pet Cityn hankinta Baltiassa kasvatti liikevaihtoa 8,7 miljoonalla eurolla. Vertailukelpoisen konsernimyynnin kasvu oli 2,3 (-0,9) prosenttia.
- Myyntikate parani 44,3 prosenttiin (43,2 %). Tähän vaikuttivat pääasiassa kannattavuuteen viime vuonna tehdyt panostukset, erityisesti omalla tehtaalla valmistettujen omien tuotemerkkien ruokien suurempi osuus.
- Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) oli 16,9 (16,5) miljoonaa euroa ja oikaistu EBITDA-marginaali oli 13,3 (14,8) prosenttia. Kannattavuuteen vaikuttivat negatiivisesti kasvuun tehdyt panostukset, jotka lisäsivät liiketoiminnan kuluja.
- Oikaistu EBITA oli 6,6 (7,8) miljoonaa euroa ja oikaistu EBITA-marginaali oli 5,2 (7,0) prosenttia.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 13,1 (19,9) miljoonaa euroa, mihin vaikutti erityisesti nettokäyttöpääoman ajoitusvaikutukset.
- Liiketulos oli 2,5 (5,8) miljoonaa euroa, kauden tulos oli 0,2 (2,8) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos, laimentamaton, oli 0,01 (0,09) euroa.
- Myymälöiden määrä kasvoi 425:een (351), mihin vaikutti erityisesti Pet Cityn hankinta.
- Asiakkaiden kokonaismäärä kasvoi 1 870 (1 861) tuhanteen*.
Tammikuu - syyskuu 2025
- Konsernin liikevaihto oli 368,9 (322,8) miljoonaa euroa ja se kasvoi 14,3 (2,4) prosenttia. Liikevaihto kasvoi kaikilla markkinoilla erityisesti toisen ja kolmannen vuosineljänneksen aikana. Lisäksi Pet Cityn hankinta Baltiassa kasvatti liikevaihtoa 26,0 miljoonalla euroa. Vertailukelpoisen konsernimyynnin kasvu oli 3,4 (-0,1) prosenttia.
- Myyntikate oli edellisvuoden tasolla 43,5 % (43,5 %) ja se kehittyi suotuisasti toisella ja kolmannella neljänneksellä.
- Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) sekä oikaistu EBITA laskivat johtuen kasvuun tehdyistä panostuksista, jotka kasvattivat liiketoiminnan kuluja.
- Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) oli 42,6 (44,0) miljoonaa euroa. Oikaistu EBITDA-marginaali oli 11,5 (13,6) prosenttia.
- Oikaistu EBITA oli 12,0 (18,2) miljoonaa euroa. Oikaistu EBITA-marginaali oli 3,2 (5,6) prosenttia.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 43,1 (23,7) miljoonaa euroa, mihin vaikutti erityisesti nettokäyttöpääoman suotuisa kehitys sekä vertailukauden merkittävät kertaluonteiset kuluerät.
- Liiketulos oli 2,9 (2,4) miljoonaa euroa, kauden tulos oli -4,2 (-2,2) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos, laimentamaton, oli -0,13 (-0,06) euroa.
*) Asiakkaiden lukumäärä ilman Baltiaa
Vertailuluvut suluissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan jaksoon, ellei toisin mainita. Musti Groupin tilikausi on kalenterivuosi.
" Mustin kolmas vuosineljännes jatkui positiivisena. Vahva myynnin kasvu tuki markkinaosuuden kasvua ja vahvisti johtoasemaamme elpyvillä markkinoilla. Myyntikatteemme ja markkinaosuutemme kasvu vahvistavat tahtoamme jatkaa investointeja hankkeisiin, joilla hyödynnetään paranevia markkinaolosuhteita. Keskitymme varmistamaan, että Mustilla on käytössään oikeat työkalut lemmikkivanhempien muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi ja kestävän tuloskasvun saavuttamiseksi." - David Rönnberg, Musti Groupin toimitusjohtaja
Liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 14,2 % 127,3 (111,5) miljoonaan euroon. Norjan kasvu vahvistui 19,6 %:iin (6,5 %), lisäksi kasvu jatkui vakaana sekä Suomessa 3,8 % (-4,1 %) että Ruotsissa 3,9 % (4,8 %). Baltian markkinoilla, joilta ei vielä ole vertailukauden dataa, myynti kehittyy hyvin, ja odotamme kasvun jatkuvan, kun optimoimme valikoimaa muun muassa lisäämällä eksklusiivisten tuotteiden tarjontaa.
Kolmas vuosineljännes oli jo toinen peräkkäinen neljännes, joka osoittaa, että taktiset ja strategiset toimenpiteemme tuottavat markkinoita nopeampaa kasvua ja vahvistavat johtoasemaamme niin perinteisillä Pohjoismaiden markkinoilla kuin uusilla Baltian markkinoilla. Tämä vahvistaa, että korkealaatuinen ja hyvän hinta-laatusuhteen ruoka- ja tarvikevalikoimamme, asiantuntevat lemmikkien palvelut ja eläinklinikat sekä helppokäyttöinen ja nopea verkkokauppamme vastaavat vaativien kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.
Oikaistu käyttökate kasvoi 16,9 (16,5) miljoonaan euroon, mihin vaikutti useat käynnissä olevat projektit, joihin panostamme parantaaksemme kannattavuutta ja kasvua tulevaisuudessa. Keskusvarastoon, verkkokauppaan ja digitaalisiin ratkaisuihin sekä myymälöiden konseptiin ja tilanhallintaan liittyvien projektien kustannukset olivat yhteensä 1,0 miljoonaa euroa. Emme ole tyytyväisiä nykyiseen kannattavuuteen, mutta luotamme siihen, että kaikki käynnissä olevat toimenpiteet parantavat edelleen tehokkuutta ja tukevat liiketoiminnan skaalautuvuutta. Näemme jo merkkejä taloudellisen tuloksemme paranemisesta.
Keskitymme edelleen ymmärtämään lemmikkivanhempiemme korkeita odotuksia ja olemme sitoutuneet kehittämään tarjontaamme jatkuvasti niiden täyttämiseksi. Samalla etsimme aktiivisesti uusia mahdollisuuksia sekä nykyisiltä että uusilta markkinoilta vahvistaaksemme ja lisätäksemme arvoa tarjontaamme.
Haluan jälleen kiittää tiimimme jäseniä loistavasta työstä sekä omastani että lemmikkivanhempiemme, osakkeenomistajiemme, hallituksemme ja johtoryhmämme puolesta.
David Rönnberg
toimitusjohtaja
Avainlukuja
| Miljoonaa euroa, ellei toisin mainita | 7-9/2025 | 7-9/2024 | Muutos % | 1-9/2025 | 1-9/2024 | Muutos % | 10/2023-12/2024 |
| Liikevaihto | 127,3 | 111,5 | 14,2 % | 368,9 | 322,8 | 14,3 % | 560,6 |
| Liikevaihdon kasvu, % | 14,2 % | 1,0 % |
| 14,3 % | 2,4 % |
| N/A |
| Vertailukelpoinen konsernimyynnin kasvu, % | 2,3 % | -0,9 % |
| 3,4 % | -0,1 % |
| 1,1 % |
| Vertailukelpoinen myymälämyynnin kasvu, % | 2,8 % | -3,9 % |
| 3,2 % | -3,1 % |
| -1,6 % |
| Verkkokaupan osuus liikevaihdosta, % | 22,4 % | 24,5 % |
| 23,2 % | 24,9 % |
| 24,3 % |
| Myyntikate, % | 44,3 % | 43,2 % |
| 43,5 % | 43,5 % |
| 44,1 % |
| Käyttökate, EBITDA | 14,5 | 16,0 | -9,3 % | 38,4 | 32,5 | 18,2 % | 67,2 |
| Käyttökate, EBITDA, % | 11,4 % | 14,3 % |
| 10,4 % | 10,1 % |
| 12,0 % |
| Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) | 16,9 | 16,5 | 2,4 % | 42,6 | 44,0 | -3,2 % | 81,6 |
| Oikaistu EBITDA, % | 13,3 % | 14,8 % |
| 11,5 % | 13,6 % |
| 14,6 % |
| EBITA | 4,2 | 7,3 | -42,7 % | 7,8 | 6,8 | 15,4 % | 23,6 |
| EBITA, % | 3,3 % | 6,5 % |
| 2,1 % | 2,1 % |
| 4,2 % |
| Oikaistu EBITA | 6,6 | 7,8 | -15,8 % | 12,0 | 18,2 | -34,3 % | 38,0 |
| Oikaistu EBITA, % | 5,2 % | 7,0 % |
| 3,2 % | 5,6 % |
| 6,8 % |
| Liiketulos | 2,5 | 5,8 | -56,4 % | 2,9 | 2,4 | 23,5 % | 16,2 |
| Liiketulos, % | 2,0 % | 5,2 % |
| 0,8 % | 0,7 % |
| 2,9 % |
| Kauden tulos | 0,2 | 2,8 | -93,7 % | -4,2 | -2,2 |
| 6,7 |
| Osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa | 0,01 | 0,09 | -92,2 % | -0,13 | -0,06 |
| 0,20 |
| Liiketoiminnan rahavirta | 13,1 | 19,9 | -34,0 % | 43,1 | 23,7 | 82,0 % | 46,9 |
| Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin | 4,2 | 2,8 | 51,4 % | 16,1 | 10,4 | 55,2 % | 19,2 |
| Nettovelka / 12kk oikaistu käyttökate | 3,3 | 2,4 | 36,8 % | 3,3 | 2,4 | 36,8 % | 3,1 |
| Asiakkaiden kokonaismäärä, tuhatta* | 1,870 | 1,861 | 0,5 % | 1,870 | 1,861 | 0,5 % | 1,866 |
| Myymälöiden määrä kauden lopussa | 425 | 351 | 21,1 % | 425 | 351 | 21,1 % | 415 |
| joista omia myymälöitä | 423 | 346 | 22,3 % | 423 | 346 | 22,3 % | 411 |
*) ilman Baltiaa
Webcast-tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle järjestetään 12.11.2025 klo 14 Teamsin välityksellä. Tilaisuuteen ilmoittaudutaan etukäteen sähköpostitse osoitteeseen ir@mustigroup.com. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin esittelevät toimitusjohtaja David Rönnberg ja talousjohtaja Robert Berglund.
Helsinki, 12.11.2025
Hallitus
Osavuosikatsauksessa esitetyt tiedot ovat tilintarkastamattomia.
Lisätiedot:
David Rönnberg, toimitusjohtaja, puh. +46 70 896 6552
Robert Berglund, talousjohtaja, puh. +358 50 534 8657
Jakelu:
Nasdaq Helsinki
Keskeiset mediat
www.mustigroup.com
Musti Group lyhyesti:
Musti tekee lemmikkien ja niiden omistajien elämästä helpompaa, hauskempaa ja turvallisempaa. Olemme Pohjoismaiden johtava lemmikkieläintarvikeyhtiö ja kasvatamme liiketoimintaa myös Baltian maissa. Vastaamme monikanavaisella liiketoimintamallillamme lemmikkieläinten ja niiden omistajien tarpeisiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltian maissa. Tarjoamme laajan ja tarkkaan valikoidun lemmikkieläintarvikkeiden valikoiman. Lisäksi tarjoamme valikoiduissa kohteissa lemmikeille myös palveluja kuten turkinhoitoa, koulutusta ja eläinlääkäripalveluja.
Musti-konsernin 12 kuukauden liikevaihto oli 444 miljoonaa euroa kalenterivuonna 2024. Yhtiöllä oli tilikauden 2024 lopussa yli 2000 työntekijää, 1,9 miljoonaa asiakasta ja 415 myymälää.