PunaMusta Media -konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024
PUNAMUSTA MEDIA OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 16.8.2024 KLO 11.00
LIIKEVAIHTO KASVOI JA LIIKETULOS KÄÄNTYI POSITIIVISEKSI Q2:LLA
PunaMusta Media Oyj on 28.3.2024 toteuttanut tytäryhtiöidensä Sanomalehti Karjalainen Oy:n, Karelia Viestintä Oy:n ja PunaMusta Paikallismediat Oy:n koko osakekantojen myynnin Keskisuomalainen Oyj:lle. Medialiiketoiminta siirtyi Keskisuomalaisen omistukseen 1.4.2024. Samalla PunaMusta Media-konserni luopui medialiiketoiminnastaan. Tässä puolivuotiskatsauksessa medialiiketoiminnan segmentti on luokiteltu lopetetuksi toiminnoksi.
Ellei toisin mainita, kaikki tässä raportissa esitetyt tuloslaskelmaan liittyvät katsauskauden luvut, mukaan lukien vuoden 2023 vastaavat vertailuluvut, käsittävät vain jatkuvat toiminnot.
Tammi-kesäkuun 2024 puolivuotiskatsauksella PunaMusta Media -konsernin jatkuvien toimintojen segmentit ovat:
- Painoliiketoiminta
- Näkyvyysliiketoiminta
- Digitaalinen liiketoiminta
- Muut
Tammi-kesäkuun 2024 liiketoimintakatsauksella PunaMusta Media -konsernin lopetetuiksi luokiteltujen toimintojen segmentit ovat:
- Medialiiketoiminta
HUHTI-KESÄKUU 2024 LYHYESTI
- Konsernin liikevaihto nousi 3,9 % vertailukauteen nähden ja oli 31,0 miljoonaa euroa (29,8).
- Käyttökate oli 2,6 (1,3) miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli 0,3 (-0,9) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -0,2 (-2,4) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli 0,5 (7,4) miljoonaa euroa.
- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,01 (-0,17) euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,79 (-0,17) euroa.
TAMMI-KESÄKUU 2024 LYHYESTI
- Konsernin liikevaihto laski 1,5 % ja oli 58,5 miljoonaa euroa (59,4 miljoonaa euroa).
- Käyttökate oli 3,0 (3,3) miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli -1,6 (-1,1) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -2,6 (-2,2) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli 3,8 (12,0) miljoonaa euroa.
- Omavaraisuusaste oli 40,1 % (33,1 %).
- Sijoitetun pääoman tuotto ennen veroja oli -1,3 % (-1,1 %).
- Oman pääoman tuotto verojen jälkeen oli -6,1 % (-4,8 %).
- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,19 (-0,16) euroa.
- Korollisen vieraan pääoman määrä oli 41,8 (49,2) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,62 (-0,14) euroa.
TOIMITUSJOHTAJA ARTTU SALLINEN
Yleisessä taloudellisessa tilanteessa ei tapahtunut vielä olennaista positiivista muutosta vuoden toisella neljänneksellä ja toimintaympäristö säilyi epävarmana. Kantar Media Finlandin mukaan mediamainontaan käytettävät euromäärät edellisen vuoden ajankohtaan nähden jatkoivat loivassa laskussa muutoksen ollessa huhtikuussa -0,3 %, toukokuussa +1,4 % ja kesäkuussa -3,6 %. Samanaikaisesti digitaalisten palveluiden kysyntä jatkui poikkeuksellisen heikkona. Korkotasot alkoivat kuitenkin kvartaalin loppupuolella hieman laskea ja yritysten kiinnostuksessa markkinointi-investointien käynnistämiseen näkyi pientä valonpilkahdusta.
Konserni onnistui kääntämään liikevaihdon kasvuun jatkuvien toimintojen liikevaihdon kasvaessa 3,9 % 31,0 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi kaikissa liiketoiminnoissa painoliiketoiminnan kasvaessa 1,2 %. Painoliiketoiminnan liikevaihdon kasvuun vaikuttivat tehdyt liiketoimintakaupat ja rullapainamisen volyymien laskun pysähtyminen. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 2,5 % ja digitaalisen liiketoiminnan 35,4 %. Tehdyillä yrityskaupat huomioiden digitaalisen liiketoiminnan vertailukelpoinen liikevaihto laski 17,0 % jatkuvien asiakastilausten vertailukelpoisen MRR:n kasvaessa 4,0 % 0,9 miljoonaan euroon.
Jatkuvien toimintojen kannattavuus kehittyi positiivisesti käyttökatteen kasvaessa 2,6 miljoonaan euroon. Painoliiketoiminnan kannattavuus parantui suunnitellusti käyttökatteen noustessa 1,1 miljoonaa euroa 1,4 miljoonaan euroon. Käyttökate palasi normaalimmalle tasolle heikkoon vertailuvuoden tulokseen nähden. Näkyvyysliiketoiminnan käyttökate kasvoi 0,5 miljoonaa euroa 1,4 miljoonaan euroon. Divestoimme kesäkuun lopussa PunaMusta Coloro Oy:n tytäryhtiön PixMill Estonian yhtiön toimivalle johdolle. Tämän myyntivoiton vaikutus näkyvyysliiketoiminnan käyttökatteeseen oli noin 0,6 miljoonaa euroa. Digitaalisen liiketoiminnan tuloskehityksessä näkyi edelleen yleisesti alan heikentynyt kysyntä ja uusien projektien vähäisyys käyttökatteen heikentyessä 0,5 miljoonaa euroa -0,4 miljoonaan euroon. Tarjouspyyntöjen ja voitettujen asiakasprojektien määrä alkoi kuitenkin kasvaa kesäkuussa ja odotamme kysynnän ja sitä kautta tuloskehityksen paranevan loppuvuoden aikana. Koko konsernin liiketulos lopetetut toiminnot huomioiden parani 11,1 miljoonaa euroa 10,2 miljoonaan euroon. Liiketulosta paransi medialiiketoiminnan myyntivoitto 9,9 miljoonaa euroa.
Jatkoimme uuden strategiamme mukaista transformaatiota asiakkaiden kokonaisvaltaiseksi kasvun kumppaniksi keskittyen vuoden toisen kvartaalin aikana erityisesti retail median ja markkinoinnin informaatiologistiikan asiakastarpeisiin. MIM Cloud (Marketing Information Management) -ratkaisumme on herättänyt kasvavaa mielenkiintoa ja uskomme ensimmäisten asiakassopimusten kotiutuvan loppuvuoden aikana. Lisäksi teimme toukokuun lopussa pienen liiketoimintakaupan, jolla laajennamme pakkaussuunnitteluosaamistamme ja mahdollistamme pakkauspalveluiden laajentamisen. Vaikka markkinatilanne on pysynyt epävarmana ja uudet projektit kotiutuvat hitaasti uskomme strategian mukaisten toimenpiteiden etenemisen näkyvän positiivisesti loppuvuoden tuloskehityksessä.
TALOUDELLINEN KEHITYS HUHTI-KESÄKUUSSA
Konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuoteen nähden ja oli 31,0 miljoonaa euroa (29,8 miljoonaa euroa). Konsernin liiketulos parani 1,2 miljoonaa euroa ollen 0,3 (-0,9) miljoonaa euroa. Arvopaperikaupan nettotulos vuoden toisella kvartaalilla oli 0,1 miljoonaa euroa (-1,0 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -0,6 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa). Toisen vuosineljänneksen tulos ennen veroja oli -0,2 miljoonaa euroa (-2,4 miljoonaa euroa).
RAPORTOINTISEGMENTIT, JATKUVAT LIIKETOIMINNAT |
P=Painoliiketoiminta |
N=Näkyvyysliiketoiminta |
D=Digitaalinen liiketoiminta |
MU=Muut |
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa | P | P | N | N | D | D | MU | MU | Elim. | Elim. | Jatkuvat, Yhteensä | Jatkuvat, Yhteensä |
4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 | |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 22,6 | 22,4 | 5,8 | 5,6 | 2,4 | 1,8 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 31,0 | 29,8 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 1,1 | 2,0 | 0,7 | 0,8 | 0,5 | 0,2 | 1,1 | 1,0 | -3,3 | -4,0 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 23,7 | 24,3 | 6,5 | 6,5 | 2,9 | 2,0 | 1,2 | 1,0 | -3,3 | -4,0 | 31,0 | 29,8 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | 1,2 | 2,5 | 35,4 | 1544,6 | 0,0 | 3,9 | ||||||
Käyttökate, MEUR | 1,4 | 0,3 | 1,4 | 0,9 | -0,4 | 0,1 | 0,5 | 0,1 | -0,3 | -0,1 | 2,6 | 1,3 |
Käyttökate -% | 6,0 | 1,2 | 21,6 | 14,6 | -13,4 | 3,1 | 40,0 | 10,7 | 9,6 | 2,3 | 8,4 | 4,4 |
Liiketulos, MEUR | 0,1 | -1,0 | 1,0 | 0,5 | -0,7 | -0,1 | 0,1 | -0,2 | -0,2 | 0,0 | 0,3 | -0,9 |
Liiketulos -% | 0,6 | -4,1 | 14,7 | 7,5 | -23,2 | -7,3 | 5,9 | -23,5 | 5,5 | 0,3 | 1,0 | -3,0 |
Painoliiketoiminta:
Painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä 0,3 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 22,6 (22,4) miljoonaa euroa. Käyttökate parani 1,1 miljoonaa euroa ja oli 1,4 (0,3) miljoonaa euroa. Myös liiketulos parani 1,1 miljoonaa euroa ja oli 0,1 (-1,0) miljoonaa euroa.
Painoliiketoiminnan käyttökatetta ja liiketulosta paransivat mm. vuoden 2023 aikana tehdyt tuotannon uudelleenjärjestelyt.
Näkyvyysliiketoiminta:
Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi 0,1 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 5,8 (5,6) miljoonaa euroa. Sekä käyttökate että liiketulos paranivat 0,5 miljoonaa euroa. Käyttökate oli 1,4 (0,9) miljoonaa euroa ja liiketulos 1,0 (0,5) miljoonaa euroa. Näkyvyysliiketoiminnan tuloksessa näkyy PixMill Estonian myyntivoitto 0,6 miljoonaa euroa.
Digitaalinen liiketoiminta:
Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi vuonna 2023 tehtyjen yrityshankintojen myötä. Hankintojen vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 1,0 miljoonaa euroa ja liikevaihdon kasvu yhteensä 0,6 miljoonaa euroa. Digitaalisen liiketoiminnan toisen kvartaalin liikevaihto oli 2,4 (1,8) miljoonaa euroa.
Liiketulos heikkeni 0,5 miljoonaa euroa ollen -0,7 (-0,1) miljoonaa euroa. Tulosta heikensi yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus sekä asiakkaiden suurempien investointien siirtyminen.
Digitaalisen liiketoiminnan kuukausittain toistuvan liikevaihdon (MRR, Monthly Recurring Revenue) määrä oli 0,9 miljoonaa euroa (0,7 miljoonaa euroa). Yrityshankintojen vaikutus toistuvaisliikevaihtoon oli 0,2 miljoonaa euroa.
Digitaalisen liiketoiminnan vuosittain toistuvan liikevaihdon ARR (Annual Recurring Revenue) arvo 30.6.2024 oli 3,4 (3,4) miljoonaa euroa).
RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT |
M=Medialiiketoiminta |
Segmentit, lopetetut toiminnot | M | M | Lopetetut toiminnot, yhteensä | Lopetetut toiminnot, yhteensä |
miljoonaa euroa | 4–6 | 4–6 | 4–6 | 4–6 |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 4,5 | 0,0 | 4,5 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 0,0 | 4,5 | 0,0 | 4,5 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -100,0 | -100,0 | ||
Käyttökate, MEUR | 9,9 | 0,2 | 9,9 | 0,2 |
Käyttökate -% | 0,0 | 3,9 | 0,0 | 3,9 |
Liiketulos, MEUR | 9,9 | 0,1 | 9,9 | 0,1 |
Liiketulos -% | 0,0 | 1,5 | 0,0 | 1,5 |
Medialiiketoiminta
Lopetettuihin liiketoimintoihin kirjattiin toisella vuosineljänneksellä medialiiketoiminnan kaupasta syntynyt liikevoitto 9,9 miljoonaa euroa.
TALOUDELLINEN KEHITYS TAMMI-KESÄKUUSSA
Konsernin liikevaihto laski vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Katsauskauden liikevaihto laski 1,5 % edellisvuoteen nähden. Liikevaihto laski 0,9 miljoonaa euroa ja oli 58,5 miljoonaa euroa (59,4 miljoonaa euroa).
Konsernin tammi-kesäkuun liiketulos heikkeni edellisvuoteen nähden. Katsauskauden liiketulos oli -1,6 (-1,1) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -2,6 (-2,2) miljoonaa euroa.
Arvopaperikaupan nettotulos vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 0,3 miljoonaa euroa (-0,1 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -1,3 miljoonaa euroa (-1,0 miljoonaa euroa).
Konsernin tulos katsauskaudella oli -2,4 miljoonaa euroa (-1,9 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja -2,6 miljoonaa euroa (-2,2 miljoonaa euroa).
Konsernin osakekohtainen tulos oli -0,19 (-0,16) euroa.
Konsernin tulos, sisältäen lopetetut toiminnat, katsauskaudella oli 7,8 miljoonaa euroa (-1,6 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja 7,6 miljoonaa euroa (-1,9 miljoonaa euroa).
Konsernin osakekohtainen tulos, sisältäen lopetetut toiminnat, oli 0,62 euroa (-0,14 euroa).
RAPORTOINTISEGMENTIT, JATKUVAT LIIKETOIMINNAT |
P=Painoliiketoiminta |
N=Näkyvyysliiketoiminta |
D=Digitaalinen liiketoiminta |
MU=Muut |
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa | P | P | N | N | D | D | MU | MU | Elim. | Elim. | Jatkuvat, Yhteensä | Jatkuvat, Yhteensä |
1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 42,9 | 45,7 | 10,5 | 10,6 | 5,0 | 3,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 58,5 | 59,5 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 2,6 | 4,0 | 1,2 | 1,5 | 0,8 | 0,5 | 2,4 | 2,0 | -7,0 | -8,1 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 45,5 | 49,8 | 11,7 | 12,1 | 5,8 | 3,6 | 2,5 | 2,1 | -7,0 | -8,1 | 58,5 | 59,4 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -6,3 | -1,3 | 61,9 | 620,8 | 0,0 | -1,6 | ||||||
Käyttökate, MEUR | 1,8 | 1,6 | 1,7 | 1,5 | -0,7 | 0,3 | 0,9 | 0,3 | -0,7 | -0,3 | 3,0 | 3,3 |
Käyttökate -% | 3,9 | 3,1 | 14,2 | 12,3 | -11,4 | 7,5 | 36,9 | 12,5 | 9,7 | 3,6 | 5,1 | 5,5 |
Liiketulos, MEUR | -0,8 | -1,0 | 0,8 | 0,6 | -1,2 | -0,1 | 0,1 | -0,4 | -0,4 | -0,1 | -1,6 | -1,1 |
Liiketulos -% | -1,8 | -2,0 | 6,6 | 4,7 | -21,2 | -3,0 | 4,6 | -21,7 | 6,2 | 1,7 | -2,8 | -1,9 |
Painoliiketoiminta:
Vuoden ensimmäisen kvartaalin heikon kysynnän myötä painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kääntyi laskuun ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2,9 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 42,9 (45,7) miljoonaa euroa. Painoliiketoiminnan käyttökate kääntyi kasvuun ja parani 0,2 miljoonaa euroa ollen 1,8 (1,6) miljoonaa euroa. Myös liiketulos parani 0,2 miljoonaa euroa ja oli -0,8 (-1,0) miljoonaa euroa.
Liiketuloksen ja käyttökatteen kasvuun vaikuttavat mm. vuoden 2023 aikana tehdyt tuotannon uudelleenjärjestelyt, joiden myötä tuotannon parantunut tehokkuus näkyy positiivisesti kannattavuuskehityksessä. Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuutta heikentää ensimmäisellä kvartaalilla toteutettujen Lahden ja Seinäjoen tuotantojen lakkauttamiset, joista johtuvien kustannusvarausten vaikutus tulokseen on 0,3 miljoonaa euroa.
Näkyvyysliiketoiminta:
Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto heikkeni 0,1 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 10,5 (10,6) miljoonaa euroa. Sekä käyttökate että liiketulos kuitenkin paranivat 0,2 miljoonaa euroa. Käyttökate oli 1,7 (1,5) miljoonaa euroa ja liiketulos 0,8 (0,6) miljoonaa euroa. Näkyvyysliiketoiminnan tuloksessa näkyy PixMill Estonian myyntivoitto 0,6 miljoonaa euroa.
Digitaalinen liiketoiminta:
Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi 1,9 miljoonaa euroa ja oli 5,0 (3,1) miljoonaa euroa. Vuonna 2023 tehtyjen yrityshankintojen vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 2,5 miljoonaa euroa.
Liiketulos heikkeni 1,1 miljoonaa euroa ollen -1,2 miljoonaa euroa. Tulosta heikensi kaikkien palveluiden heikentynyt kysyntä, johon vaikuttaa yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus ja sitä kautta asiakkaiden suurempien investointien siirtyminen.
Digitaalisen liiketoiminnan kuukausittain toistuvan liikevaihdon (MRR, Monthly Recurring Revenue) määrä oli 1,8 miljoonaa euroa (1,3 miljoonaa euroa). Yrityshankintojen vaikutus toistuvaisliikevaihtoon oli 0,5 miljoonaa euroa.
Digitaalisen liiketoiminnan vuosittain toistuvan liikevaihdon ARR (Annual Recurring Revenue) arvo 30.6.2024 oli 3,4 (3,4) miljoonaa.
RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT | ||||||
M=Medialiiketoiminta | ||||||
Segmentit, lopetetut toiminnot | M | M | Lopetetut toiminnot, yhteensä | Lopetetut toiminnot, yhteensä | ||
miljoonaa euroa | 1–6 | 1–6 | 1–6 | 1–6 | ||
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |||
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 3,9 | 9,3 | 3,9 | 9,3 | ||
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Liikevaihto | 4,0 | 9,3 | 4,0 | 9,3 | ||
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -57,4 | -57,4 | ||||
Käyttökate, MEUR | 10,3 | 0,5 | 10,3 | 0,5 | ||
Käyttökate -% | 259,9 | 5,4 | 259,9 | 5,4 | ||
Liiketulos, MEUR | 10,2 | 0,3 | 10,2 | 0,3 | ||
Liiketulos -% | 258,9 | 3,1 | 258,9 | 3,1 |
Medialiiketoiminta
Vertailukelpoisen ensimmäisen kvartaalin osalta lopetettujen toimintojen ulkoinen liikevaihto laski 0,8 miljoonaa euroa ja oli 3,9 (4,8) miljoonaa euroa. Lopetettujen toimintojen liiketulos parani 0,1 miljoonaa euroa ja oli 0,3 (0,2) miljoonaa euroa.
Medialiiketoiminta myytiin konsernin ulkopuolelle 1.4.2024, ja toisella kvartaalilla lopetettuna liiketoimintona raportoituun segmenttiin kirjattiin medialiiketoiminnan kaupasta syntynyt liikevoitto 9,9 miljoonaa euroa.
INVESTOINNIT
Konsernin investoinnit katsauskaudella ennakkomaksuineen olivat 2,1 miljoonaa euroa eli 3,5 prosenttia liikevaihdosta (edellisenä vuonna 3,4 miljoonaa euroa eli 5,7 prosenttia liikevaihdosta). Katsauskauden merkittävimmät investoinnit olivat Lehtisepät Oy:n arkkipainoliiketoiminnan (0,75 miljoonaa euroa) sekä I-Print Oy:n painoliiketoiminnan (0,6 miljoonaa euroa) hankinnat.
RAHOITUS
Koko konsernin (ml. lopetetut liiketoiminnot) nettorahavirrat laskivat katsauskaudella edellisestä vuodesta ollen 3,8 miljoonaa euroa (12,0 miljoonaa euroa). Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta oli 2,7 miljoonaa euroa (6,5 miljoonaa euroa). Investointien rahavirta oli 5,8 miljoonaa euroa (-3,9 miljoonaa euroa) ja rahoituksen rahavirta -8,2 miljoonaa euroa (-5,7 miljoonaa euroa).
Koko konsernin (ml. lopetetut liiketoiminnot) liiketoiminnan nettorahavirta toisella vuosineljänneksellä oli 0,5 miljoonaa euroa (7,4 miljoonaa euroa). Investointien rahavirta oli 0,1 miljoonaa euroa (-2,5 miljoonaa euroa) ja rahoituksen rahavirta -3,4 miljoonaa euroa (-2,2 miljoonaa euroa).
Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien rahoitusvarojen arvo oli katsauskauden lopussa 9,4 miljoonaa euroa, kun arvo edellisenä vuonna oli 10,5 miljoonaa euroa.
PunaMusta Media Oyj:n omistusosuus Ilkka-Yhtymästä oli katsauskauden päättyessä yli 10 prosenttia (10,27 %), eli yhteensä 99 kpl Ilkka-Yhtymän I-sarjan osaketta ja 2 613 125 kpl II-sarjan osaketta. PunaMusta Media Oyj:n osuus äänivallasta on 2,4 %. Osakkeiden kokonaishankintameno on 17,2 miljoonaa euroa ja markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 8,1 miljoonaa euroa.
Konsernin korollisen vieraan pääoman määrä oli tarkastelujakson lopussa 41,8 miljoonaa euroa, edellisen vuoden vastaava luku oli 49,2 miljoonaa euroa. Konsernin rahavarat olivat katsauskauden lopussa 3,8 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 40,1 prosenttia (edellisenä vuonna 33,1 prosenttia).
HENKILÖSTÖ
Konsernin jatkuvien toimintojen henkilöstömäärä oli katsauskaudella keskimäärin 715 henkilöä (662 henkilöä). Kesäkuun lopussa konsernin palveluksessa oli 692 henkilöä (811 henkilöä vuotta aiemmin).
Konsernin jatkuvien toimintojen henkilöstökulut olivat katsauskaudella 22,2 miljoonaa euroa eli 38,0 prosenttia liikevaihdosta (vuotta aiemmin 20,0 miljoonaa euroa eli 33,6 prosenttia liikevaihdosta).
RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT
Lähiajan riskeinä säilyy edelleen korkeiden korkojen vaikutus reaalitalouteen sekä sen myötä konsernin kaikkien palveluiden kysyntään. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja hybridisodankäynti koko läntistä maailmaa vastaan on suuri epävarmuustekijä samoin kuin konsernin toimialoja sääntelevän poliittisen päätöksenteon ennakoimattomuus ja Suomen työmarkkinoiden epävakaus.
Konsernin painoliiketoiminnan näkymiä huonontaa erityisesti jakelun jatkuva kallistuminen, joka vaikeuttaa asiakkaiden kilpailukykyisen liiketoiminnan ylläpitämistä. Muut merkittävimmät riskit liittyvät mediankäyttötottumusten muutosten myötä painotuotteiden pysyvään kysynnän laskuun ja edelleen niiden hintatasoon sekä toimialan ylikapasiteettiin. Tuonnin jatkuminen vaikeuttaa kilpailutilannetta kotimaassa. Näkyvyysliiketoiminnan ja digitaalisen liiketoiminnan suurimmat riskit liittyvät yleisen taloudellisen tilanteen heikkojen näkymien mukanaan tuomaan yritysten investointihaluttomuuteen ja sitä kautta palveluiden kysyntään. Riskeinä on myös, että konsernin strategian mukaiset panostukset innovaatioihin ja uusiin palveluihin eivät kaupallistu ja tuottavat sitä kautta negatiivisia taloudellisia vaikutuksia.
Vientiin liittyvät riskit ovat vähäiset. Vientiriskeistä suurimmat ovat pohjoismaiden viennin valuuttakurssimuutokset.
Merkittävien riskien joukkoon ovat nousseet myös kyberriskit sekä tietoturvaa ja tietosuojaa koskevat loukkaukset.
Konsernilla on sekä pitkä- että lyhytaikaista rahoituslainaa. Pitkäaikaiset lainat sisältävät kovenanttiehtoja, jotka liiketoiminnan kannalta epäsuotuisissa olosuhteissa voivat edellyttää uusia rahoitusneuvotteluita pankkien kanssa. Yhtiöllä on riittävät luottolimiitit vastaamaan mahdollisiin kysynnän kausivaihteluihin.
Suurin osa konsernin lyhytaikaisista saamisista on euroissa. Konsernilla on käytössä luottopolitiikka luottoriskin minimoimiseksi. Konsernilla ei ole olennaista luottoriskiä epävarmojen myyntisaamisten suhteen.
Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa emoyhtiön ja konsernin tulokseen merkittävästi.
Konserni altistuu euribor-sidonnaisten markkinakorkojen muutoksesta johtuvalle korkoriskille. Riskeistä ja niihin varautumisesta on kerrottu tarkemmin tilinpäätöksen liitetiedoissa.
YMPÄRISTÖASIAT JA VASTUULLISUUS
PunaMusta Media -konsernin vastuullisuuden kulmakiviä ovat työnantajavastuu, vastuullisuus veronmaksajana, tasa-arvoisuus ja ihmisoikeuksien noudattaminen, hallintomme toimintojen läpinäkyvyys ja eettisyys sekä vastuu ympäristöstä.
Konsernin toimitusjohtaja ja johtoryhmä vastaavat omilla vastuualueillaan esiintyvien riskien kartoittamisesta ja hallinnasta. Lisäksi konsernille on muodostettu vastuullisuusjohtoryhmä, johon on kerätty edustus eri liiketoiminnoistamme. Vastuullisuusjohtoryhmän toiminnalla varmistetaan, että vastuullisuuteen ja sen kehittämiseen sitoudutaan koko konsernissa.
Strategian mukaisesti konsernista pyritään luomaan moniosaamiseen perustuva, kehittyvä yhteisö, joka tarjoaa kasvupaikkoja uusille osaajille. Arvostamme kestäviä työsuhteita ja tuemme henkilöstömme jatkuvaa kehittymistä liiketoimintamme tarpeiden mukaisesti. Tässä onnistumiseksi on laadittu henkilöstöstrategia, jonka toteutuminen varmistetaan vuosittain laadittavalla henkilöstöhallinnon toimintasuunnitelmalla.
Eettisten ohjeidemme perustana ovat YK:n Global Compact -aloitteen periaatteet sekä lait, asetukset ja kansainväliset sopimukset. Edellytämme eettisten ohjeiden noudattamista henkilöstöltämme kuten myös muilta sidosryhmiltämme. Emme hyväksy korruptiota tai lahjontaa toiminnassamme, ja huolehdimme kaikessa toiminnassamme ihmisoikeuksien noudattamisesta. Syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua ei hyväksytä missään muodossa ja vastuullinen tapa toimia kulkee läpi yhtiön. Raportoimme vuosittain sitoumuksestamme ja siitä, millaisin toimin edistämme edelleen YK:n Global Compact -periaatteiden ja tavoitteiden toteutumista.
Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset tieteeseen perustuvat tavoitteet (Science Based Targets) ovat konsernimme päästövähennystavoitteiden perusta. Olemme asettaneet Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset päästötavoitteemme ja saaneet niille SBT-järjestön hyväksynnän toukokuussa 2024. Päästöjemme lähtötasovuodeksi olemme valinneet vuoden 2022, joka poikkeusolosuhteistaan huolimatta oli liiketoiminnan volyymien osalta normaalimpi kuin sitä edeltäneet pandemiavuodet. Tavoitteemme on vähentää päästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet vastaavat Pariisin ilmastosopimuksen enintään 1,5 asteen lämpenemisen linjausta.
Painotoimintamme hiilijalanjälki on menneinä vuosina laskettu GHG-protokollan mukaisesti, minkä takia vuonna 2022 teimme Gap-analyysin GHG-protokollaan ja SBTi-standardin osin tarkempien laskentavaatimusten välillä. SBTi-standardin mukainen hiilijalanjäljen laskenta on tehty kaikissa konsernimme yhtiöissä, mukaan lukien yrityskauppojen myötä konserniin vuonna 2023 liittyneet yhtiöt.
Konsernissa on sitouduttu noudattamaan ympäristölainsäädäntöä ja kestävän kehityksen periaatteita. Yhtiön laatu- ja ympäristöasioita johdetaan ISO 9001- ja 14001-standardien vaatimusten mukaisesti. Teknisen ja toiminnallisen laadun perustana ovat asiakkaiden odotukset sekä lait ja asetukset, joten kehitämme jatkuvasti ympäristö- ja laatuasioita. Suuri osa asiakaskunnastamme on erittäin kiinnostuneita näistä asioista.
Konsernissa arvioidaan säännöllisesti liiketoiminnan ympäristövaikutuksia ja merkittävimmille ympäristövaikutuksille laaditaan vuosittain kehitysohjelmia.
Konsernin painoliiketoiminnan yhtiöllä PunaMustalla on puukuidun alkuperästä ja sen hallintaketjuista kertovat FSC- ja PEFC-sertifioinnit. FSC- tai PEFC-merkityn tuotteen valmistamiseen käytetty puuraaka-aine on peräisin kestävällä periaatteella hoidetuista - sertifioiduista metsistä. Suomen talouskäytössä olevista metsistä n. 90 % on PEFC-sertifioitu ja noin 10 % FSC-sertifioitu. Osa metsistä on sertifioitu kummallakin metsäsertifikaatilla. Maailman metsistä vain noin 10 % on sertifioituja. Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan yhtiöillä on Avainlippu-merkin käyttöoikeus, merkki kertoo, että tuote tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa.
Konsernin koko painotuotannon hiilijalanjälki on laskettu SBTi-standardin lisäksi sertifioidulla Climate Calc -menettelyllä. Tämä mahdollistaa myös yksittäisten painotuotteiden hiilijalanjäljen laskennan ja siten hiilineutraalien painotuotteiden tarjoamisen asiakkaille. Konserni on asettanut tavoitteet ja tehnyt toimenpiteitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Lisää vastuullisuustietoa on luettavissa vuosikertomuksen yhteydessä erillisenä julkaistavassa muun kuin taloudellisen tiedon raportissa.
KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT
Katsauskauden päättymisen jälkeen ei ole ollut sellaisia liiketapahtumia, joilla olisi olennaista vaikutusta konsernin tuloslaskelmaan tai taseeseen.
LOPPUVUODEN NÄKYMÄT
Venäjän hyökkäyssota kaikkine heijastusvaikutuksineen vaikuttaa edelleen Suomen makrotalouteen ja markkinoiden kysyntään sekä vaikeuttaa merkittävästi ennustettavuutta. Markkinoiden kausivaihtelut ovat olleet suuria ja reagointinopeus vallitsevassa ympäristössä tapahtuneisiin uutisiin on nopeutunut. Korkotaso on säilynyt edelleen aiempia vuosia korkeammalla tasolla, ja tämä heikentää sekä kuluttajien että yritysten taloudellista asemaa, mikä näkyy heikentyneenä kysyntänä sekä pidentää myös strategisten hankintojen päätösaikaa. Epävarmasta toimintaympäristöstä ja vaikeasta alkuvuodesta huolimatta konsernin näkymät loppuvuodelle 2024 ovat realistisen optimistiset.
Konsernin painoliiketoiminnan loppuvuoden 2024 kysynnän odotetaan laskevan hieman vuoden 2023 tasosta, volyymien laskua kompensoi vuonna 2024 tehtyjen liiketoimintakauppojen vaikutus. Näkyvyysliiketoiminnan ja digitaalisen liiketoiminnan kysynnän odotetaan kasvavan vuoden 2023 loppuvuoden tasosta. Ulkomainonnan määrä tulee kasvamaan ja digitalisoituminen muuttaa tapoja toimia kaikilla toimialoilla. Etenkin kauppojen mediallistumisen kasvu tulee kiihtymään ja nykyinen ratkaisukokonaisuutemme on herättänyt kasvavaa mielenkiintoa alan toimijoissa.
Kaikkiin liiketoimintoihin tehtyjen investointien, panostusten digitaalisiin palveluihin, toteutettujen rakennemuutosten ja hiljalleen paranevan kysynnän uskotaan näkyvän positiivisesti loppuvuoden 2024 jatkuvien toimintojen tuloskehityksessä.
Venäjän hyökkäyssodan jatkuminen ja makrotalouden epävarmat näkymät vaikeuttavat merkittävästi mainosmarkkinoiden kehityksen sekä digitaalisten palveluiden kysynnän ennustamista. Kaikkien liiketoimintojen näkymät perustuvat oletukseen, että yleinen taloudellinen tilanne kääntyy kasvuun viimeistään vuoden 2024 kolmannen kvartaalin aikana.
TULOSOHJEISTUS
Konserni pitää näkymänsä ennallaan. Konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon odotetaan paranevan viime vuoden tasosta ja liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2023 tasosta. Vuonna 2023 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 116,2 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -0,9 miljoonaa euroa.
Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi konsernin tulokseen.
KONSERNIN RAKENNE JA HALLINTO
PunaMusta Media ‑konsernin emoyhtiö on PunaMusta Media Oyj. Emoyhtiö tarjoaa tytäryhtiöilleen hallinto-, tietohallinto- ja rahoituspalvelut, omistaa kiinteistöjä sekä harjoittaa arvopaperikauppaa.
PunaMusta Media -konserni jakautuu kolmeen toimialaan eli toimintasegmenttiin, lisäksi konsernissa on katsauskauden aikana myyty medialiiketoiminnan segmentti
Jatkuvat liiketoiminnat:
- Painoliiketoiminta
- Näkyvyysliiketoiminta
- Digitaalinen liiketoiminta
Lopetetut liiketoiminnat:
- Medialiiketoiminta
Konsernin painoliiketoimintaan kuuluvat PunaMusta Oy, Forssan Kirjapaino Oy ja PunaMusta Direct Oy. Painoliiketoimintaa johtaa PunaMusta Oy:n toimitusjohtaja Jari Avellan.
Konsernin näkyvyysliiketoimintaan kuuluvat PunaMusta Coloro Oy sekä PunaMusta Profilight Oy. Katsauskauden aikana konserni on myynyt aiemmin näkyvyysliiketoimintasegmenttiin kuuluneen PixMill Estonia Oü:n. Näkyvyysliiketoimintaa johtaa liiketoimintajohtaja Sampsa Lilja.
Konsernin digitaaliseen liiketoimintaan kuuluvat Exove Oy, Exove Oü sekä RockOn Oy. Digitaalista liiketoimintaa johtaa liiketoimintajohtaja Lars Oehlandt.
Yhtiön hallitukseen kuuluvat puheenjohtajana Harri Suutari, varapuheenjohtajana Reetta Laakkonen ja varsinaisina jäseninä Hannu Laakkonen, Ilkka Hietala, Heikki Länsisyrjä ja Juha Mäkihonko.
PunaMusta Media Oyj:n toimitusjohtajana toimii Arttu Sallinen.
Yhtiön tilintarkastajana toimi tilikauden aikana tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, vastuullisena tilintarkastajana KHT Mikko Nieminen.
PunaMusta Media Oyj:n päätöksenteossa ja hallinnossa noudatetaan Suomen osakeyhtiölakia, yhtiön yhtiöjärjestystä, julkisesti noteerattuja yhtiöitä koskevia muita säädöksiä sekä Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n laatimaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia sekä Nasdaq Helsinki Oy:n sääntöjä ja ohjeita. Hallinnointikoodi löytyy yhtiön verkkosivuilta osoitteesta www.punamustamedia.fi kohdasta Sijoittajatieto – Hallinnointiperiaatteet.
Yhtiö laatii erillisenä kertomuksena selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) sekä suosituksista poikkeamisesta, jotka julkaistaan yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.punamustamedia.fi kohdassa Sijoittajatieto – Hallinnointiperiaatteet.
OSAKKEET, KAUPANKÄYNTI JA VAIHTO
PunaMusta Media Oyj:n osake on listattuna Nasdaq Helsinki Oy:ssä. PunaMusta Media Oyj kuuluu Kulutuspalvelut –toimialaluokkaan ja on markkina-arvoltaan pieni yhtiö. Yhtiön kaupankäyntitunnus on PUMU.
Yhtiön osakemäärä on 12 517 360 kpl. Osakkeen kaupankäyntikurssi katsauskauden lopussa oli 2,30 euroa, osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla oli 28,8 miljoonaa euroa. Osakkeen vaihto katsauskauden aikana oli 85 600 kappaletta eli noin 0,68 % osakemäärästä.
Osakepohjaiset kannustinjärjestelmät
PunaMusta Media Oyj:n hallitus päätti 1.3.2024 hyväksyä konsernin avainhenkilöiden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän yksityiskohtaiset ehdot vuodelle 2024.
Kannustinjärjestelmä mukailee aiempaa käytössä ollutta kannustinjärjestelmää ja sillä pyritään yhdistämään omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet ja siten kasvattamaan yhtiön arvoa. Kannustinjärjestelmä on osa avainhenkilöiden kannustin- ja sitouttamisjärjestelmää, jolla avainhenkilöt sitoutetaan yhtiöön ja heille tarjotaan mahdollisuus hyötyä yhtiön osakkeen positiivisesta kehityksestä.
Järjestelmän kohderyhmään ansaintajaksolla 1.2.2024—31.1.2027 kuuluu enintään 10 avainhenkilöä. Ansaintajaksolla 2024—2027 jaetaan yhteensä 200 000 osakeyksikköä. Osakkeen arvonnousua mitataan lähtötasolta 3,16 euroa, joka oli yhtiön osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksona 1.8.2023–31.1.2024. Osakeyksikön loppuarvo on osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksona 1.8.2026–31.1.2027.
Nyt hyväksytty kannustinjärjestelmä vuodelle 2024 on kolmas hallituksen 25.2.2022 tekemän kannustinjärjestelmän perustamista koskevan päätöksen nojalla hyväksytty kannustinjärjestelmä.
PUNAMUSTA MEDIA OYJ,
TILINPÄÄTÖS LYHENNELMÄT JA LIITETIEDOT TAMMI-KESÄKUU 2024
Puolivuosikatsaus on laadittu noudattaen IAS 34 standardin mukaisia vaatimuksia. Puolivuosikatsauksessa on sovellettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin vuoden 2023 tilinpäätöksessä, ja lisäksi vuonna 2024 voimaan tulleita uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja. Tunnusluvut on laskettu vuositilinpäätöksessä 2023 esitettyjen laskentakaavojen mukaisesti.
Puolivuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.
UUDEN IFRS-NORMISTON SOVELTAMINEN
Tilikaudella 2024 konserni ei ole ottanut käyttöön uusia IFRS-standardeja, joilla olisi merkittävää vaikutusta yhtiön taloudelliseen raportointiin.
KONSERNIN LAAJA | ||||||||
TULOSLASKELMA | 4–6/ | 4–6/ | Muutos | 1–6/ | 1–6/ | Muutos | 1–12/ | |
(miljoonaa euroa) | 2024 | 2023 | MEUR | 2024 | 2023 | MEUR | 2023 | |
Jatkuvat toiminnot | ||||||||
Liikevaihto | 31,0 | 29,8 | 1,2 | 58,5 | 59,4 | -0,9 | 116,2 | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 1,6 | 0,5 | 1,1 | 2,4 | 1,3 | 1,1 | 2,1 | |
Valmiiden ja kesken- | ||||||||
eräisten tuotteiden | ||||||||
varastojen muutos | -0,2 | -0,7 | 0,5 | 0,1 | -0,2 | 0,3 | -0,1 | |
Valmistus omaan käyttöön | 0,3 | 0,1 | 0,2 | 0,6 | 0,3 | 0,3 | 0,9 | |
Materiaalit ja palvelut | -13,8 | -13,5 | -0,3 | -25,8 | -28,4 | 2,6 | -53,0 | |
Työsuhde-etuuksista | ||||||||
aiheutuvat kulut | -11,1 | -10,6 | -0,5 | -22,2 | -19,9 | -2,3 | -39,3 | |
Poistot | -2,3 | -2,2 | -0,1 | -4,6 | -4,4 | -0,2 | -9,0 | |
Liiketoiminnan muut kulut | -5,1 | -4,4 | -0,7 | -10,7 | -9,3 | -1,4 | -18,7 | |
Liikevoitto | 0,3 | -0,9 | 1,2 | -1,6 | -1,1 | -0,5 | -0,9 | |
Arvopaperikaupan nettotulos | 0,1 | -1,0 | 1,1 | 0,3 | -0,1 | 0,4 | -0,8 | |
Muut rahoitustuotot ja –kulut | -0,6 | -0,5 | -0,1 | -1,3 | -1,0 | -0,4 | -2,4 | |
Voitto ennen veroja | -0,2 | -2,4 | 2,2 | -2,6 | -2,2 | -0,4 | -4,1 | |
Tuloverot | 0,2 | 0,3 | -0,1 | 0,2 | 0,3 | -0,1 | 0,4 | |
Tilikauden voitto jatkuvista toiminnoista | -0,1 | -2,1 | 2,0 | -2,4 | -1,9 | -0,5 | -3,7 | |
Lopetetut toiminnot | ||||||||
Tilikauden voitto lopetetuista toiminnoista | 9,9 | 0,1 | 9,8 | 10,2 | 0,3 | 9,9 | 0,5 | |
Tilikauden tulos yhteensä | 9,9 | -2,0 | 11,9 | 7,8 | -1,6 | 9,4 | -3,2 | |
Muut laajan tuloksen erät | ||||||||
Tilikauden laaja tulos | 9,9 | -2,0 | 11,9 | 7,8 | -1,6 | 9,4 | -3,2 | |
Jakautuminen | ||||||||
Emoyhtiön omistajille | 9,9 | -2,1 | 12,0 | 7,8 | -1,7 | 9,5 | -3,4 | |
Määräysvallattomille | ||||||||
omistajille | 0,0 | 0,1 | -0,1 | 0,0 | 0,1 | -0,1 | 0,2 | |
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu | ||||||||
osakekohtainen tulos: | ||||||||
Laimentamaton osakekohtainen tulos | ||||||||
Jatkuvat toiminnot (EUR) | -0,01 | -0,17 | 0,16 | -0,19 | -0,16 | -0,03 | -0,31 | |
Laimentamaton osakekohtainen tulos | ||||||||
Lopetetut toiminnot (EUR) | 0,79 | 0,01 | 0,78 | 0,81 | 0,02 | 0,79 | 0,04 | |
Laimentamaton osakekohtainen tulos | ||||||||
Konserni yhteensä (EUR) | 0,79 | -0,17 | 0,96 | 0,62 | -0,14 | 0,76 | -0,27 | |
Osakkeiden lukumäärä on 12 517 360 kappaletta. | ||||||||
Yhtiöllä ei ole eriä, jotka voisivat laimentaa osakekohtaista tulosta. Välittöminä veroina on otettu huomioon kauden tulosta vastaava vero. | ||||||||
Muutos | ||||||||
KONSERNIN TASE | 6/2024 | 6/2023 | MEUR | 12/2023 | ||||
(miljoonaa euroa) | ||||||||
Varat | ||||||||
Pitkäaikaiset varat | ||||||||
Aineelliset hyödykkeet | 41,4 | 46,1 | -4,7 | 43,8 | ||||
Aineettomat hyödykkeet | 23,7 | 22,4 | 1,3 | 24,0 | ||||
Sijoituskiinteistöt | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | ||||
Myytävissä olevat | ||||||||
sijoitukset | 0,4 | 0,5 | -0,1 | 0,5 | ||||
Muut pitkäaikaiset saamiset | 2,8 | 3,4 | -0,6 | 2,3 | ||||
Käyttöoikeusomaisuuserä | 3,5 | 5,2 | -1,7 | 4,5 | ||||
Lyhytaikaiset varat | ||||||||
Vaihto-omaisuus | 5,5 | 5,1 | 0,4 | 5,0 | ||||
Saamiset | 16,5 | 16,2 | 0,3 | 18,8 | ||||
Käypään arvoon | ||||||||
tulosvaikutteisesti | ||||||||
kirjattavat rahoitusvarat | 9,4 | 10,5 | -1,1 | 9,7 | ||||
Tilikauden verotettavaan | ||||||||
tuloon perustuvat | ||||||||
verosaamiset | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | ||||
Rahavarat | 3,8 | 4,1 | -0,3 | 2,4 | ||||
VARAT YHTEENSÄ | 107,4 | 113,7 | -6,3 | 111,2 | ||||
Oma pääoma ja velat | ||||||||
Emoyhtiön omistajille | ||||||||
kuuluva oma pääoma | 42,3 | 36,2 | 6,1 | 34,6 | ||||
Määräysvallattomat omistajat | 0,5 | 0,4 | 0,1 | 0,5 | ||||
Oma pääoma yhteensä | 42,8 | 36,6 | 6,2 | 35,1 | ||||
Velat | ||||||||
Laskennalliset verovelat | 4,1 | 5,4 | -1,3 | 4,3 | ||||
Pitkäaikainen vieras pääoma | 25,2 | 29,2 | -4,0 | 24,6 | ||||
Lyhytaikainen vieras pääoma | 35,3 | 42,5 | -7,2 | 47,2 | ||||
Velat yhteensä | 60,5 | 71,7 | -11,2 | 71,8 | ||||
OMA PÄÄOMA JA VELAT YHT. | 107,4 | 113,7 | -6,3 | 111,2 |
RAHAVIRTALASKELMA, SISÄLTÄÄ LOPETETUT TOIMINNOT | 4–6/2024 | 4–6/2023 | 1–6/2024 | 1–6/2023 | 2023 |
miljoonaa euroa | |||||
Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta | 2,0 | 4,2 | 2,7 | 6,5 | 12,1 |
Käyttöpääoman muutos | - 0,5 | 2,8 | 2,8 | 5,8 | 2,0 |
Rahoituserät ja verot | - 1,1 | 0,4 | - 1,7 | - 0,3 | - 1,7 |
LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA | 0,5 | 7,4 | 3,8 | 12,0 | 12,4 |
Investointien rahavirta | 0,1 | - 2,5 | 5,8 | - 3,9 | - 4,5 |
RAHAVIRTA INVESTOINTIEN JÄLKEEN | 0,5 | 4,9 | 9,6 | 8,1 | 7,9 |
Pitkäaikaisten lainojen nostot | 25,0 | 13,5 | 31,5 | 23,2 | 46,4 |
Pitkäaikaisten lainojen takaisinmaksut | - 28,0 | - 15,3 | - 38,8 | - 28,0 | - 51,8 |
IFRS 16 velkapääoman lyhennykset | - 0,4 | - 0,4 | - 0,8 | - 0,8 | - 1,7 |
Maksetut osingot | - 0,0 | - 0,0 | - 0,0 | - 0,0 | - 0,0 |
Muut oman pääoman muutokset | - | - 0,0 | - | - 0,0 | - 0,0 |
RAHOITUKSEN RAHAVIRTA | - 3,4 | - 2,2 | - 8,2 | - 5,7 | - 7,2 |
NETTORAHAVIRTA | - 2,9 | 2,7 | 1,4 | 2,4 | 0,7 |
Rahavarat tilikauden alussa | 6,6 | 1,4 | 2,4 | 1,7 | 1,7 |
Rahavarat tilikauden lopussa | 3,8 | 4,1 | 3,8 | 4,1 | 2,4 |
Muutos | - 2,9 | 2,7 | 1,4 | 2,4 | 0,7 |
OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSET, | |||||
IFRS (miljoonaa euroa) | |||||
Oman pääoman muutos | Osake- | Yli- | Voitto- | Määräys- | Yht. |
1–6/2024 | pääoma | kurssi- | varat | vallattomat | |
rahasto | |||||
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA | 1,1 | 7,7 | 25,8 | 0,5 | 35,0 |
Kauden laaja tulos | 7,8 | 0,0 | 7,8 | ||
Voitonjako / Osingonjako | 0,0 | 0,0 | |||
Muut muutokset | 0,0 | 0,0 | |||
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ | |||||
6/2024 | 1,1 | 7,7 | 33,6 | 0,5 | 42,8 |
Oman pääoman muutos | Osake- | Yli- | Voitto- | Määräys- | Yht. |
1–6/2023 | pääoma | kurssi- | varat | vallattomat | |
rahasto | |||||
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA | 1,1 | 7,7 | 28,9 | 0,4 | 38,2 |
Kauden laaja tulos | -1,7 | 0,1 | -1,6 | ||
Voitonjako / Osingonjako | 0,0 | 0,0 | |||
Muut muutokset | 0,0 | 0,0 | |||
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ | |||||
6/2023 | 1,1 | 7,7 | 27,2 | 0,4 | 36,6 |
TUOTTEITA JA PALVELUJA KOSKEVAT TIEDOT SEGMENTEITTÄIN, ULKOINEN LIIKEVAIHTO | ||||||||||||||
Painoliiketoiminnan liikevaihto koostuu suurimmaksi osaksi aikakaus- ja sanomalehtien, mainospainotuotteiden ja viestinnän materiaalien painamisesta sekä niiden suunnittelusta. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto muodostuu tapahtuma- ja suurkuvaratkaisuista. Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto koostuu verkkopalveluista sekä brändin- ja tuotetiedon hallinnan ratkaisuista ja näihin liittyvistä tuki-, ylläpito- ja suunnittelupalveluista. | ||||||||||||||
(miljoonaa euroa) | 1–6/2024 | 1–6/2023 | muutos | 12/2023 | ||||||||||
JATKUVAT TOIMINNOT | ||||||||||||||
Painoliiketoiminta | ||||||||||||||
Painotoiminta | 38,5 | 41,4 | -2,9 | 77,5 | ||||||||||
Palveluiden myynti | 4,4 | 4,4 | 0,0 | 8,8 | ||||||||||
Painoliiketoiminta yhteensä | 42,9 | 45,7 | -2,8 | 86,3 | ||||||||||
Näkyvyysliiketoiminta | ||||||||||||||
Suurkuva | 8,8 | 8,8 | 0,0 | 17,2 | ||||||||||
Visuaaliset ratkaisut | 1,2 | 1,2 | 0,0 | 3,3 | ||||||||||
Mediamyynti | 0,5 | 0,7 | -0,2 | 1,2 | ||||||||||
Näkyvyysliiketoiminta yhteensä | 10,5 | 10,6 | -0,1 | 21,6 | ||||||||||
Digitaalinen liiketoiminta | ||||||||||||||
Digitaaliset palvelut | 5,0 | 3,1 | 1,9 | 8,3 | ||||||||||
Digitaalinen liiketoiminta yhteensä | 5,0 | 3,1 | 1,9 | 8,3 | ||||||||||
Muu toiminta | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | ||||||||||
Jatkuvat toiminnot yhteensä | 58,5 | 59,5 | -1,0 | 116,3 | ||||||||||
LOPETETUT TOIMINNOT | ||||||||||||||
Medialiiketoiminta | ||||||||||||||
Sisältöliikevaihto | 2,3 | 5,1 | -2,8 | 9,9 | ||||||||||
Mainosmyynnin liikevaihto | 1,6 | 4,1 | -2,5 | 7,5 | ||||||||||
Muu myynti | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | ||||||||||
Lopetetut toiminnot yhteensä | 3,9 | 9,3 | -5,4 | 17,6 | ||||||||||
TUNNUSLUKUJA | ||||||||||||||
Jatkuvat toiminnot | 6/2024 | 6/2023 | 12/2023 | |||||||||||
Liiketulos (%) | -2,76 | -1,88 | -0,74 | |||||||||||
Tulos/osake EUR | -0,19 | -0,16 | -0,31 | |||||||||||
Oma pääoma/osake EUR | 3,38 | 2,89 | 2,76 | |||||||||||
Bruttoinvestoinnit (milj. EUR) | 2,1 | 3,4 | 6,5 | |||||||||||
Osuus liikevaihdosta (%) | 3,5 | 5,7 | 5,6 | |||||||||||
Oman pääoman tuotto (%) *) | -6,1 | -4,8 | -10,6 | |||||||||||
Sij. pääoman tuotto (%) *) | -1,3 | -1,1 | -1,5 | |||||||||||
Omavaraisuusaste (%) | 40,1 | 33,1 | 32,1 | |||||||||||
Henkilöstö keskimäärin, | 715 | 662 | 676 | |||||||||||
josta osa-aikaisia | 28 | 9 | 18 | |||||||||||
*) tuotto-% laskettu vuosituottona |
HANKITUT LIIKETOIMINNOT
PunaMusta Media Oyj:n tytäryhtiö PunaMusta Oy osti 1.1.2024 Ilkka-konserniin kuuluvan kokonaisvaltaisiin painopalveluihin erikoistuneen I-Print Oy:n liiketoiminnan. Liiketoimintakaupan kauppahinta on 0,6 miljoonaa euroa. Kauppahinta on rahoitettu vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.
I-Print Oy:n painoliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2022 oli noin 3,7 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -0,3 miljoonaa euroa. Liiketoimintakaupassa siirtyvät varat ovat noin 0,4 miljoonaa euroa. Kaupassa ei siirry olennaisia velkoja. Liiketoiminta työllisti vuonna 2023 keskimäärin 24 henkilöä, jotka siirtyivät PunaMusta Oy:n palvelukseen.
PunaMusta Media Oyj:n tytäryhtiö PunaMusta Oy osti 1.2.2024 Keskisuomalainen-konserniin kuuluvan arkki- ja digipainopalveluihin erikoistuneen Lehtisepät Oy:n Lahdessa sijaitsevan arkkipainoliiketoiminnan. Liiketoimintakaupan kauppahinta oli 0,75 miljoonaa euroa. Kauppahinta on rahoitettu vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.
Lehtisepät Oy:n arkkipainoliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2022 oli 4,2 miljoonaa euroa (4,1 miljoonaa euroa vuonna 2021), ja liiketulos oli -0,2 miljoonaa euroa (-0,2 miljoonaa euroa vuonna 2021). Liiketoimintakaupassa siirtyvät varat ovat noin 0,6 miljoonaa euroa. Kaupassa ei siirtynyt olennaisia velkoja. Liiketoiminta työllisti vuonna 2023 27 henkilöä, jotka siirtyvät PunaMusta Oy:n palvelukseen.
PunaMusta Media Oyj:n tytäryhtiö PunaMusta Oy osti 1.6.2024 Cadpackin pakkausliiketoiminnan. Liiketoimintakaupan kauppahinta on 0,1 miljoonaa euroa. Liiketoimintakaupassa siirtyneet varat ovat noin. 0,1 miljoonaa euroa. Kaupassa ei siirtynyt olennaisia velkoja. Liiketoimintakaupan mukana siirtyy 2 henkilöä PunaMusta Oy:n palvelukseen.
I-Print - liiketoiminta | Lehtisepät -liiketoiminta | Cadpack -liiketoiminta | ||
Vastike | MEUR | MEUR | MEUR | |
Hankintameno | 0,6 | 0,8 | 0,1 | |
Ehdollinen vastike | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Kokonaishankintameno | 0,6 | 0,8 | 0,1 | |
Yrityshankinnan rahavirtavaikutus | ||||
Maksettu hankinta | 0,5 | 0,8 | 0,1 | |
Hankitut rahavarat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Yrityshankinnan rahavirtavaikutus yhteensä | 0,5 | 0,8 | 0,1 |
Hankittujen varojen ja vastattaviksi otettujen alustavat velkojen arvot hankintahetkellä
I-Print - liiketoiminta | Lehtisepät -liiketoiminta | Cadpack -liiketoiminta | |
Aineettomat hyödykkeet | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Aineelliset hyödykkeet | 0,3 | 0,4 | 0,1 |
Sijoitukset | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vaihto-omaisuus | 0,2 | 0,3 | 0,0 |
Myyntisaamiset ja muut saamiset | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Rahavarat | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Varat yhteensä | 0,4 | 0,6 | 0,1 |
Rahoitusvelat | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ostovelat ja muut velat | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Varaukset ja velat yhteensä | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nettovarallisuus yhteensä | 0,4 | 0,6 | 0,1 |
Liikearvo | 0,2 | 0,1 | 0,0 |
Liiketoimintojen hankinnoista koostuva 0,3 miljoonan euron liikearvo koostuu odotettavista olevista tuotto- ja kulusynergioista sekä asiakassuhteista.
LOPETETUT TOIMINNOT
PunaMusta Media Oyj on 28.3.2024 toteuttanut tytäryhtiöidensä Sanomalehti Karjalainen Oy:n, Karelia Viestintä Oy:n ja PunaMusta Paikallismediat Oy:n koko osakekantojen myynnin Keskisuomalainen Oyj:lle. Medialiiketoiminta siirtyi Keskisuomalaisen omistukseen 1.4.2024. Samalla PunaMusta Media-konserni luopui medialiiketoiminnastaan.
Medialiiketoiminta esitetään lopetettuna toimintona, sillä se edustaa erillistä keskeistä liiketoiminta-aluetta ja on muodostanut konsernissa oman erillisen raportointisegmentin. Konsernissa on suunnitelmallisesti päätetty luopua tästä keskeisestä liiketoiminta-alueesta.
LOPETETUT TOIMINNOT | 4–6/ | 4–6/ | Muutos | 1–6/ | 1–6/ | Muutos | 1–12/ | |||
(miljoonaa euroa) | 2024 | 2023 | MEUR | 2024 | 2023 | MEUR | 2023 | |||
Liikevaihto | 0,0 | 4,5 | -4,5 | 4,0 | 9,3 | -5,3 | 17,7 | |||
Liiketoiminnan muut tuotot | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | |||
Kulut | 0,0 | -4,4 | 4,4 | -3,9 | -9,1 | 5,2 | -18,0 | |||
Tuloverot | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | |||
Tilikauden voitto | 0,0 | 0,1 | -0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,0 | -0,1 | |||
Myyntivoitto | 9,9 | 0,0 | 9,9 | 9,9 | 0,0 | 9,9 | 0,0 | |||
4–6/ | 4–6/ | 1–6/ | 1–6/ | 1–12/ | ||||||
LOPETETUN TOIMINNON RAHAVIRRAT | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2023 | |||||
(miljoonaa euroa) | ||||||||||
Liiketoiminnan rahavirta | 0,0 | 0,0 | 4,1 | 1,2 | 0,5 | |||||
Investointien rahavirta | 0,0 | 0,0 | 7,6 | -1,0 | -0,6 | |||||
Rahoituksen rahavirta | 0,0 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,0 | |||||
Rahavirrat yhteensä | 0,0 | -0,1 | 11,7 | 0,1 | 0,0 |
KONSERNIN VASTUUSITOUMUKSET | |||
(miljoonaa euroa) | |||
6/2024 | 6/2023 | 12/2023 | |
Ehdolliset velat ja varat sekä sitoumukset | |||
Omasta puolesta annetut vakuudet | |||
Pantatut osakkeet ja arvopaperit | 8,1 | 8,6 | 8,4 |
Kiinnitykset maa-alueisiin ja rakennuksiin | 19,9 | 20,5 | 20,5 |
Muut vastuut ja sitoumukset | 1,1 | 1,5 | 1,2 |
Yrityskiinnitykset | 11,9 | 11,9 | 12,2 |
YHTEENSÄ | 41,0 | 42,5 | 42,3 |
Muiden puolesta annetut vakuudet | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
LÄHIPIIRITAPAHTUMAT | 1–6/2024 | 1–6/2023 | |||
(miljoonaa euroa) | |||||
Palvelujen ostot jatkuvat | 0,1 | 0,1 | |||
Palvelujen ostot lopetetut | 0,0 | 0,1 | |||
Palvelujen myynnit jatkuvat | 0,0 | 0,1 | |||
Palvelujen myynnit lopetetut | 0,0 | 0,0 |
|
Joensuussa 16. elokuuta 2024
PUNAMUSTA MEDIA OYJ
Hallitus
LISÄTIETOJA:
Toimitusjohtaja Arttu Sallinen p. 050 412 3658
PunaMusta Media Oyj
Kosti Aaltosen tie 9, 80140 Joensuu
Puhelin 010 230 8000
Sijoittaja-yhteydet ir@punamustamedia.fi
TIEDOTTEEN JAKELU
Nasdaq Helsinki Oy
keskeiset tiedotusvälineet
PunaMusta Media Oyj on kotimainen myynnin ja markkinoinnin vaikuttavien ratkaisujen ammattilainen, jonka palveluksessa on noin 690 osaajaa. Konsernin painoliiketoiminnan yhtiö PunaMusta palvelee asiakkaitaan muun muassa aikakaus- ja sanomalehtien, mainospainotuotteiden ja viestinnän materiaalien painamisessa sekä niiden suunnittelussa. Näkyvyysliiketoiminnan yhtiöt PunaMusta Coloro ja PunaMusta Profilight ovat kumppanisi tapahtuma- ja suurkuvaratkaisuissa. Digitaalisen liiketoiminnan yhtiöt Exove ja RockOn tarjoavat verkkopalveluja sekä brändin- ja tuotetiedon hallinnan ratkaisuja ja näihin liittyviä tuki-, ylläpito- ja suunnittelupalveluita. Palvelukokonaisuutemme avulla luomme kasvua asiakkaillemme, ja mahdollistamme asiakkaidemme menestymisen muun muassa retail median toimialamurroksessa. PunaMusta Media -konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli vuonna 2023 116,2 miljoonaa euroa. Konserni on sitoutunut tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden (SBT) asettamiseen.