SRV Yhtiöt Oyj
Lehdistötiedote
REDI on Vuoden Työmaa 2017
Espoo, Suomi, 2017-11-16 16:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- SRV YHTIÖT OYJ
LEHDISTÖTIEDOTE 16.11.2017, KLO 17.00
REDI on Vuoden Työmaa 2017
SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttaman REDIn työmaa palkittiin Rakennuslehden
Vuoden Työmaa -kilpailussa ykköspalkinnolla. Työmaata arvioitaessa huomiota
kiinnitettiin mm. hankkeen laajuuteen, työmaan johtamiseen ja sen myötä hyvän
yhteistyön toteutumiseen ja tiedon hallintaan, työturvallisuuteen,
laadunvarmistukseen, riskien hallintaan sekä tietomallin hyödyntämiseen.
Työmaata johtaneelle parivaljakolle työmaapäällikkö Jukka Nikkolalle sekä
projektijohtajan tehtävistä lokakuussa eläkkeelle jääneelle Markku Muhoselle
palkinto tuli jo neljännen kerran. ”REDI on poikkeuksellisen suuri
kaupunkityömaa, mutta perusasiat rakentamisessa ovat aina samat. Ammattitaidon
lisäksi tarvitaan voimakasta tahtoa ja uskoa siihen, mitä tehdään,” sanoo Jukka
Nikkola, REDIn työmaan työmaapäällikkö SRV:ltä.
Vuoden Työmaa -palkinto kohdentui kauppakeskustyömaalle, mutta
kokonaisuudessaan REDIin rakentuu liiketiloiltaan 64 000 neliön kauppa- ja
elämyskeskuksen lisäksi Suomen korkeimmat asuintalot. Tornitalojen hissi- ja
porraskuilut on rakennettu kauppakeskuksen katon tasolle samaan aikaan
kauppakeskuksen rungon kanssa. Rakennustyöt alkoivat alun alkaen elokuussa 2011
maanrakennus- ja louhintatöillä. Elokuussa 2013 työmaa sai valmiiksi kaksi
merkittävää urakkaa: metrosillan siirron ja jäteaseman. Muut rakennustyöt
pysähtyivät kesällä 2012 kaavavalituksen vuoksi. Rakennustyömaa käynnistyi
uudelleen huhtikuussa 2015 huomattavalla maanrakennusvaiheella, pinta-alaltaan
kolmen hehtaarin montun louhimisella, mikä kesti reilun vuoden. Tuona aikana
työmaalta poistettiin yhteensä 900 000 kiintokuutiota massaa. Koko louhintojen
ajan metro kulki normaalisti ja räjäytykset ajastettiin tiuhaan kulkevan metron
liikennöinnin mukaan.
Ennen louhintojen aloittamista alueella toteutettiin merkittävä sillan siirto,
kun metroa varten rakennettiin uusi pätkä siltaa aiemmin kallion päälle
tukeutuneen radan tilalle. Uusi siltakansi rakennettiin, jotta sen alta voitiin
louhia kallio pois.
Suuri yleisö huomasi REDIn työmaan käynnistymisen konkreettisesti siitä, että
Itäväylän liikenne siirtyi REDIn kohdalla tien eteläpuolelle rakennetulle
kiertotielle. Näin toimittiin, jotta Itäväylän alla oleva kallio voitiin louhia
pois. Itäväylä palautui takaisin entiselle paikalleen syyskuussa 2017, kun
louhitun maan tilalle rakennettava Itäväylä ja sen silta valmistuivat.
Ensimmäiset betonityöt eli anturoiden, hissikuilujen pohjien, sähköasemien ja
ajoluiskien valutyöt alkoivat REDIn työmaalla syksyllä 2015.
REDI on Suomen suurin kaupunkirakentamisen hanke sekä lisäksi Suomen suurin
3D-tietomallikohde. REDIn kokoisessa hankkeessa suunnitteluaineiston määrä on
valtava. Tietomallista löytyy kootusti suunnitelmat niin kauppakeskuksesta,
kahdeksasta tornitalosta ja pysäköintilaitoksesta kuin alueen kaduista,
kunnallistekniikasta, metroasemasta, maanalaisista tukirakenteista ja
silloista. 3D-malli mahdollistaa mm. aiempaa tarkemman tarvike- ja
määräluettelon, aikataulun sekä laadukkaammat työmaasuunnitelmat. ”Laatu on
ykkösasia tänä päivänä. Hyvän laadun tuottaminen lähtee suunnittelusta ja
siitä, että työmaalla kaikki tehdään suunnitelmien mukaan,” sanoo Nikkola.
Hyvän ilmapiirin luominen on tärkeä osa työmaan johtamista. REDIn työmaalla
työskentelee pitkään SRV:llä työskennelleitä ammattilaisia, jotka ovat ennenkin
olleet mukana suurissa rakennushankkeissa. Heistä yksi on niinikään neljännen
kerran Vuoden Työmaa -kilpailussa palkittuihin kuuluva hankintapäällikkö Kirsi
Weinreich. ”Hyvä ilmapiiri on erittäin tärkeä. REDIn työmaan hyvä ilmapiiri ja
yhteishenki kannustavat meitä jokaista panostamaan työhömme täysipainoisesti ja
uskomaan yhteiseen tekemiseen”, sanoo Weinreich.
Merkittävässä liikenteen solmukohdassa rakentaminen on aiheuttanut
erityishaasteita työmaalogistiikalle. Kaiken on toimittava täsmällisesti
aikataulujen mukaan, jotta kuormat saadaan hyvässä järjestyksessä työmaalle
ympärillä kulkevaa liikennettä häiritsemättä. Työmaalla ei ole ollut myöskään
varastointialuetta, joten materiaalit on pitänyt saada asennettua nopeasti
paikoilleen.
REDIn työmaa levittäytyy molemmin puolin metrorataa. Metron kulkeminen työmaan
halki on myös asettanut omat haasteensa rakentamiselle. Metroradan yli ei ole
saanut tehdä nostoja ja osa työvaiheista, kuten metroradan katoksen
rakentaminen, on pitänyt ajoittaa yöaikaan, jolloin metro ei liikennöi.
Työmaalla on käynnissä sisävalmistusvaihe. REDI kauppakeskus avaa ovensa
syksyllä 2018.
https://www.srv.fi/tyomaa/redi
SRV:n Helsingin Kalasatamaan toteuttama REDI muodostuu kantakaupungin
suurimmasta kauppa- ja elämyskeskuksesta ja kahdeksasta tornitalosta. Keskuksen
alla on 2 000 auton pysäköintilaitos, joka on niin tornien asukkaiden kuin
kauppakeskuksen asiakkaidenkin käytössä. Suomen suurimman kaupunkirakentamisen
hankkeen REDIn rakennustyöt käynnistyivät keväällä 2015 ja jatkuvat arvioiden
mukaan aina vuoteen 2023 saakka. REDI Kauppakeskus aukeaa yhtenä kokonaisuutena
syksyllä 2018 ja ensimmäisenä valmistuvaan tornitaloon, Majakkaan, asukkaat
pääsevät muuttamaan keväällä 2019. Loput tornitalot valmistuvat vaiheittain
vuoteen 2023 mennessä. www.redi.fi
Lisätietoja:
Heli Pulkkinen, tiedottaja, SRV, puh. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi
www.srv.fi
www.redi.fi
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta:
Facebook LinkedIn Twitter Instagram
SRV - Elämäsi rakentaja