Alma Media Q3'25: Odotamme tuloskasvun kiihtyvän lähivuosina
Tiivistelmä
- Alma Median Q3-liikevaihto kasvoi lähes 6 % reiluun 79 MEUR:oon, mutta oikaistu liikevoitto jäi 22,7 MEUR:oon, mikä oli 4 % alle ennusteiden.
- Yhtiö nosti vuoden 2025 ohjeistustaan, odottaen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan edellisvuoden tasolla tai kasvavan, mikä perustuu markkinapaikkaliiketoimintojen pirteään kehitykseen.
- Ennustamme vuosien 2026-2027 liikevaihdon kasvavan 3-5 % ja operatiivisen tuloskasvun keskimäärin 8 %, talousympäristön vahvistuessa.
- Alma Median osakkeen arvostuskertoimet ovat korkeat, mikä rajoittaa tuotto-odotusta, vaikka ennustamme reipasta tuloskasvua lähivuosina.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Alma Median Q3-luvut jäivät hieman tuoreen ohjeistuksen noston seurauksena kohonneista ennusteistamme. Taustalla ei ollut yllätyksiä ja hieman odotuksiamme loivempi tuloskasvu oli seurausta useasta tekijästä. Siten lähivuosien suotuisampaan markkinatilanteeseen pohjautuva ennustamamme tuloskasvunäkymä on säilynyt pitkälti ennallaan ja tekemämme ennustemuutokset jäivät marginaalisiksi. Toistammekin mielestämme oikein hinnoitellun Alma Median osakkeen vähennä-suosituksen ja 15,5 euron tavoitehinnan. Alma Median toimitusjohtajan Q3-haastattelu on katsottavissa tästä linkistä.
Tulosennusteiden alitus rakentui pienistä puroista
Alma Median Q3-liikevaihto kasvoi vertailukaudesta lähes 6 % reiluun 79 MEUR:oon. Kasvun ajurina toimi odotetusti Marketplaces-segmentti, joka sai myötätuulta sekä orgaanisesta kasvusta että yritysostoista. Liikevaihdon orgaanisen kasvun taustalla on hieman piristynyt käytettyjen autojen ja vanhojen asuntojen kauppa kotimaassa sekä Alma Median vahva kilpailukyky Ruotsin toimitilamarkkinalla, jossa se voittaa markkinaosuutta. Yhtiölle epätyypilliseen tapaan sen kustannukset kasvoivat Q3:lla yläriviä nopeammin, minkä seurauksena oikaistu liikevoitto asettui 22,7 MEUR:oon ja 4 % alle ennusteemme. Kannattavuustaso on kuitenkin yhtiölle erittäin hyvä, eikä kulujen kehityksen taustalla ole dramatiikkaa.
Ohjeistuksen osalta ollaan rajamailla
Alma Media nosti kuluvan vuoden ohjeistustaan hiljattain ennen Q3-raporttia. Ohjeistuksen mukaan vuoden 2025 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan olevan edellisvuoden tasolla tai kasvavan. Ohjeistuksen noston taustalla oli käsityksemme mukaan hieman ennakoitua pirteämpi kehitys markkinapaikkaliiketoiminnoissa, missä Q3:llakin nähdyt orgaanisen kasvun ajurit ovat antaneet odotettua enemmän myötätuulta. Lisäksi myönteisesti ovat yllättäneet yhtiön oma kulutehokkuus ja useat pienet kasvuaihiot. Olemme tehneet kuluvan ja lähivuosien tulosennusteisiimme hyvin pieniä tarkistuksia alaspäin ( 1 -2 %) ja vuodelta 2025 odottamamme vajaan 5 %:n liikevaihdon kasvu ja vajaan 7 %:n oikaistun liikevoiton kasvu ovat arviomme mukaan nykyisen ohjeistuksen rajamailla (ts. edellisvuoden tasolla tai kasvaa rajoilla).
Lähivuosina markkinalta vetoapua ja kiihtyvää tuloskasvua
Ennustamme Alma Median vuosien 2026-2027 (orgaanisen) kasvun kiihtyvän kuluvan vuoden tasolta, sillä ennusteemme nojaavat oletukseen vahvemmasta talousympäristöstä. Talouskasvun piristyessä odotamme kuluttajavetoisten markkinapaikkojen kasvun kiihtyvän sekä yritysten rekrytointien vahvistavan Careerin kasvua. Lisäksi News Mediassa odotamme mainostuottojen kehityksen piristyvän. Korkeakatteista liikevaihdon kasvua mukaillen odotamme yhtiön tuloksen kasvavan vivulla suhteessa ylärivin kehitykseen, minkä lisäksi tuloskasvua avittaa kustannusten alentuminen Careerissa kehityshankkeiden ajoituksia mukaillen. Täten ennustamme vuosien 2026-2027 liikevaihdon kasvun yltävän 3-5 %:iin ja operatiivisen tuloskasvun keskimäärin 8 %:iin.
Tuloskasvu menee arvostuskertoimien sulatteluun
Edellisen 12 kk:n tuloksella osakkeen oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat noin 21x ja 17x. Näkemyksemme mukaan Alma Median korkea pääoman tuotto, hyvä kassavirtaprofiili ja kasvunäkymä huomioidenkin nämä arvostuskertoimet ovat korkeat. Siten ennustamamme reipas lähivuosien tuloskasvu (2025-2027 EPS kasvu-% 10 %) hautautuu osin arvostuskertoimien sulatteluun, eikä tämä yhdessä keskimäärin reiluun 3 %:iin lähivuosina asettuvan osinkotuoton kanssa nosta tuotto-odotusta yli tuottovaateen. Neutraalia arvostuskuvaa puoltaa myös kassavirtamallimme, joka on tavoitehintamme tasolla. Siten kyttäämme parempia ostopaikkoja Alma Median tuloskasvutarinaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
