Arvostus on nousseista ennusteista huolimatta korkea
Fiskars poisti ohjeistuksensa 19.3. ja totesi että koronaviruksen takia on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiö kommentoi Q1-raportissa, että pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla. Yhtiön varoittelut olivat turhia, sillä liikevaihto ja tulos paranivat selvästi vertailukaudesta ja Q2 oli iso yllätys odotuksiin nähden. Arvioimme ison osan tulosparannuksesta tulleen väliaikaisista kulusäästöistä, joita on pitkällä aikavälillä vaikea ylläpitää ja ennustamaamme voimakas tuloskasvu huomioiden osakkeen arvostus on mielestämme vielä turhan korkea.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 085,1 | 1 120,5 |
kasvu-% | −2,51 % | −0,49 % | 3,26 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 77,3 | 85,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 7,13 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,71 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,85 % | 3,08 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 24,56 | 20,91 |
EV/EBITDA | 8,94 | 13,35 | 13,67 |