Kannattavuudessa piristymisen merkkejä, mutta arvostus ei houkuttele
Fiskarsin Q4-raportti oli odotuksiamme parempi. Samoin tilikaudelta 2016 maksettava osinko (0,71 + 0,35 euroa) ja vuoden 2017 ohjeistus ylittivät odotukset. Operatiivisessa kannattavuudessa on näkyvissä piristymisen merkkejä, mutta rakennemuutosohjelmat painavat vielä raportoitua tulosta.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 204,6 | 1 255,6 | 1 293,5 |
kasvu-% | 8,81 % | 4,24 % | 3,01 % |
EBIT (oik.) | 93,8 | 104,0 | 108,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,79 % | 8,29 % | 8,38 % |
EPS (oik.) | 0,92 | 0,96 | 0,97 |
Osinko | 1,06 | 0,75 | 0,80 |
Osinko % | 8,11 % | 4,29 % | 4,58 % |
P/E (oik.) | 14,21 | 18,12 | 18,08 |
EV/EBITDA | 10,34 | 12,56 | 11,23 |