Keskisuomalainen: Tuotto-odotus on edelleen houkutteleva
Suomalaisen median markkinatilanteessa ei Keskisuomalaisen H2-raportin jälkeen ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Sisäisten tehostustoimien ja markkinadynamiikan muutosten tulisi siivittää yhtiön tuloksen voimakkaaseen kasvuun jo H1:lla. Toistamme Keskisuomalaisen 8,0 euron tavoitehinnan ja lisää-suosituksen houkuttelevan tuotto-odotuksen myötä.
Markkinakehityksessä ei huomautettavaa
Mediamainonnan markkinakehitys on Keskisuomalaisen H2-raportin jälkeen jatkanut orgaanisten ennusteidemme mukaisessa hienoisessa laskussa. Markkinan laskua selittää talouden alavire, joka ilmenee Keskisuomalaisen asiakasyritysten vähentyvinä markkinointi-investointeina. Mediamainonnan sisällä verkkomainonnan kehitys on jatkunut odotetusti positiivisena digisiirtymän ajamana, kun taas rakenteellisesti laskeva painetun median kysyntä on pitänyt painetun mediamainonnan reippaammassa laskussa. Pitkällä jänteellä trendin pitäisi olla Keskisuomalaiselle kannattavuusnäkökulmasta suotuisa. Muiden mediatoimijoiden lukuja tarkastellessa tilaustuotot (eli lukijoiden määrä) ovat kehittyneet Suomen markkinalla positiivisesti, jonka uskomme tarttuneen myös Keskisuomalaiseen. Mediayhtiöiden Q1-kehitystä on niin ikään tukenut kevään tuplavaalit, joissa Keskisuomalaisen asema on arviomme mukaan laajan maantieteellisen peittonsa ansiosta.
Muutoksilla kohti kannattavuusparannusta
Yhtiö on toteuttamassa suuria organisatorisia muutoksia parantaakseen kannattavuuttaan. Muutosohjelmaan kuuluu uutismedioiden määrän tiivistäminen sekä painotuotannon tehostaminen, joilla yhtiö pyrkii saavuttamaan vuositasolla noin 7 MEUR:n säästöt vuoteen 2027 mennessä. Tämän lisäksi yhtiö on saavuttamassa merkittävää kasvua osoitteettoman suoramainonnan jakelumarkkinalla kilpailijan lopetettua liiketoimintansa vuoden alussa. Myös Digitaalisen ulkomainonnan kasvun myötä vielä negatiivista tulosta tekevän segmentin tappion pitäisi pienentyä. Tätä kautta yhtiö on saavuttamassa selvän tulosparannuksen, josta merkkejä tulisi näkyä jo H1-raportilla. Uskomme edelleen yhtiön yltävän ohjeistukseensa, joka povaa kasvavaa liikevaihtoa (2024: 203 MEUR) ja selvästi vertailukautta parempaa oikaistua liikevoittoa (2024: 2,6 MEUR). Keskeiset ennusteriskit liittyvät uutismediamarkkinan kehitykseen, mutta myös organisatoristen muutosten läpivientiin.
Lieviä ennustemuutoksia
Laskimme hieman Kohdistamattomien erien ennusteitamme. Tätä selittää eritoten Digitaalisen ulkomainonnan odotettua heikompi kasvunäkymä (ts. HSL:n kilpailutuksen siirtyminen kilpailijalle) sekä käynnissä olevien projektien odotettua hitaampi ylösajo. Toisaalta laskimme Keskisuomalaisen veroprosenttia (yhteisövero laskee Suomessa 20à18 %:iin 2027 alkaen), joka lievensi ennustelaskuja 2027 eteenpäin. Kokonaisuudessaan EPS-ennusteemme laski noin 2-4 % vuosille 2025-27.
Pelkkä osinko tarjoaa houkuttelevan tuotto-odotuksen
Keskisuomalaisen tulospohjainen arvostus vaikuttaa silmäämme melko neutraalilta niin absoluuttisesti kuin suhteellisesti. Ennustamamme tuloskasvun tukemana yhtiötä hinnoitellaan vuoden 2025 ennusteillamme noin 11x EV/EBIT- ja 9x P/E-kertoimin. Vuolaan voitonjakopolitiikkansa vuoksi osakkeen osinkotuotto kohoaa yli 10 %:n tason vuosien 2025-2027 aikana, mikä toimii osakkeen tuotto-odotuksen vahvana tukipatjana. DCF-mallin ja osakesalkun yhdistelmän indikoima käypä arvo sijaitsee reilu 8 eurossa, joka puoltaa positiivista näkemystä osakkeen suhteen. Keskisuomalaisen paluu tuloskasvuun tarjoaa näkemyksemme mukaan tulovirtojen muokkaukseen liittyvää riskiä sietävälle sijoittajalle houkuttelevan tuotto-odotuksen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
