Kilpailukyvyn nosto avainasemassa tulosnäkymien kannalta
Marimekko totesi vuoden 2016 olevan kilpailukyvyn noston ja tehokkuuden parantamisen vuosi. Yhtiö teki viime vuonna hyvää työtä molemmilla saroilla, mikä on näkynyt kiinteän kulurakenteen pienenemisenä ja myyntikateprosentin kääntymisenä nousu-uralle pitkästä aikaa. Yhtiö on nyt selvästi paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten ja tämä on heijastunut positiivisesti myös markkina-arvoon (+30 %/v.). Kilpailukyvyn nosto on parantanut yhtiön kannattavuutta, mikä yhdistettynä selvästi verrokkiryhmää alempaan arvostukseen ja korkeaan osinkotuottoon antavat tukea osakkeelle. Toistamme näistä syistä Marimekon lisää-suosituksen ja 11,0 euron tavoitehinnan.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 100,0 | 102,9 |
kasvu-% | 4,14 % | 0,39 % | 2,85 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,4 | 6,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,12 % | 6,41 % | 6,42 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,53 | 0,60 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 21,10 % | 3,66 % | 4,07 % |
P/E (oik.) | 3,14 | 23,02 | 20,33 |
EV/EBITDA | 1,90 | 10,25 | 9,72 |