Liiketoimintaan haetaan vauhtia härkäpaputuotteista
Raisio tiedotti torstaina ostavansa Härkis ja Beanit -brändeistään tunnetun Verso Food Oy:n. Verso Food poikkeaa Raision profiilista siten, että yhtiö kasvaa nopeasti ja liiketoiminta on suurista kasvupanostuksista johtuen tappiollista. Verso Food on hyvä lisä Raision tuotetarjontaan ja antaa Raisiolle markkinajohtajuuden Suomen 25-30 MEUR:n kasviproteiinimarkkinalla (~25 %:n markkinaosuus). Verso Food hyötyy yrityskaupan myötä Raision osaamisesta, asiakassuhteista ja taloudellisista muskeleista, minkä seurauksena uskomme sen olevan arvokkaampi siirryttyään Raision omistukseen. Yrityskauppa on mielestämme rohkea ja pidemmän aikavälin strategisesta näkökulmasta kauppa voi olla Raisiolle selvästi nykyistä kokoluokkaansa isompi.
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 251,8 | 269,9 |
kasvu-% | −1,16 % | 7,80 % | 7,18 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 24,8 | 28,8 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,83 % | 10,66 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 4,08 % | 7,22 % | 7,73 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 14,97 | 12,93 |
EV/EBITDA | 11,96 | 6,76 | 6,25 |