Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Marimekko Q3'25 -ennakko: Lähiaikojen positiivinen kehitys jo hinnassa

– Rauli JuvaAnalyytikko
Marimekko
Lataa raportti (PDF)Tämä raportti on vain Inderes Premium -käyttäjille.

Tiivistelmä

  • Marimekon Q3-tuloksen odotetaan olevan vahva, ja liikevaihdon kasvun vetämänä oikaistu liiketulos nousee yli 12 MEUR:oon, mikä parantaa marginaalia lähes 25 %:iin.
  • Yhtiön ohjeistus pysyy ennallaan, ja ennusteissa on 5 % liikevaihdon kasvu ja 17,6 % oikaistu liikevoittomarginaali, mikä tarkoittaa lievää kasvua noin 34 MEUR:oon.
  • Marimekon pitkän aikavälin kasvutavoitteet ovat korkealla, mutta ennustettu 7 %:n vuosikasvu vuosina 2026-27 jää alle tavoitteen, vaikka se ylittää yhtiön viimeisen 20 vuoden keskimääräisen kasvun.
  • Osakkeen tuotto-riskisuhde on heikentynyt viimeaikaisen kurssinousun myötä, mutta yhtiö luo arvoa hyvän kassavirran, tuloksen ja pääoman tuoton ansiosta.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Odotamme Marimekolta positiivista kehitystä Q3:lla ja ohjeistuksen pysyvän ennallaan. Näemme myös positiivisen tulostrendin jatkuvan tulevina vuosina. Viimeaikainen kurssinousu on kuitenkin laskenut tuotto-riskisuhteen vaatimattomaksi. Laskemme suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää), mutta nostamme tavoitehintaa hieman 13,5 euroon (aik. 13e).

Vahva Q3-tulos odotuksissa

Marimekko raportoi Q3-tuloksensa perjantaina klo 8.00. Marimekon kvartaalikohtaista liikevaihtoa heiluttavat mm. Suomen kampanjatoimitusten ajoitukset. Tänä vuonna yhtiö on kertonut niiden ajoittuvan loppuvuoteen, kun ne viime vuonna olivat alkuvuodesta. Odotamme hyvän vähittäismyynnin kehityksen ja tukkumyynnin kampanjoiden tukemana Suomen liikevaihdon kasvavan 6 % Q3:lla. Marimekko on myös arvioinut Aasia-Tyynenmeren alueen liikevaihdon kasvavan tänä vuonna, mikä alkuvuoden laskun jälkeen tarkoittaa kasvua loppuvuonna. Odotamme Q3:lla ulkomaiden liikevaihdon kasvun olevan 9 %, vetäen koko yhtiön 7 %:n kasvuun.

Q3 on Marimekolle kausiluonteisesti paras kvartaali. Odotamme Marimekon oik. liiketuloksen kasvavan yli 12 MEUR:oon vertailukauden 11 MEUR:sta liikevaihdon kasvun vetämänä. Tämä tarkoittaa marginaalin paranemista vajaaseen 25 %:iin.

Uskomme ohjeistuksen pysyvän ennallaan

Uskomme Marimekon toistavan koko vuoden ohjeistuksensa. Yhtiö on pitänyt saman ohjeistuksen voimassa läpi kaksi edellistä vuotta, eli liikevaihdon se odottaa kasvavan ja oik. liikevoittomarginaalin olevan 16-19 %. Ennusteissamme on 5 % liikevaihdon kasvu ja 17,6 % oik. liikevoittomarginaali, eli samaa tasoa viime vuoden kanssa ja täsmälleen ohjeistuksen puolivälissä. Absoluuttisesti tämä tarkoittaa oik. liikevoiton lievää kasvua noin 34 MEUR:oon. Emme tehneet ennustemuutoksia tässä raportissa.

Kasvutavoite on korkealla, emmekä usko sen toteutuvan

Marimekon pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat mm. 15 %:n vuosittainen liikevaihdon kasvu ja 20 %:n oik. liikevoittomarginaali. Ennustamme Marimekon liikevaihdon kasvuksi 7 % vuodessa vuosina 2026-27. Tätä tukee sekä ulkomailla jatkuva laajentuminen että Suomen kuluttajakysynnän piristyminen. Tämä on selvästi alle sen kasvutavoitteen, mutta kertoo kuitenkin hyvästä kasvunäkymästä ja ylittää yhtiön viimeisen 20 vuoden noin 5 %:n keskimääräisen vuosikasvun. Yhtiö on pystynyt myös viime vuosien vaisussa kuluttajakysynnän ympäristössä kasvamaan noin 5 % vuodessa. Matalan investointitarpeen ja korkean pääoman tuoton myötä kasvu on mielestämme arvoa luovaa.

Mikäli yhtiö pystyisi kiihdyttämään kasvua lähemmäksi tavoitettaan, olisi osakkeen tuotto-odotuskin luonnollisesti houkuttelevampi. Ripeämpi kasvu vaatisi, että yhtiö kasvaisi ulkomailla selvästi odotuksiamme ja historiallisia tasoja nopeammin. Yhtiö ei ole kuitenkaan onnistunut kiihdyttämään kasvuaan sen tärkeimmällä kasvumarkkinalla Aasiassa viimeisen parin vuoden aikana. Ennustamme marginaalin nousevan loivasti kohti 20 %:n tavoitetasoa lähivuosina, jääden kuitenkin sen alle.

Tuotto-riskisuhde kääntynyt heikommaksi

Marimekon osake on syyskuun alussa tehdyn suosituksen nostomme jälkeen noussut noin 15 %. Tämän myötä vuoden 2025 tuloskertoimet ovat jo hyväksyttävien tasojemme yli, joskin 2026 kertoimet ovat neutraaleja. Tuloskasvun ja osingon tukemaa tuotto-odotusta lähivuosille rajoittavat siis hieman koholla olevat kertoimet ja kokonaisuutena tuotto-riskisuhde jää vaatimattomaksi. Yhtiö on kasvutrendillä, tekee hyvää kassavirtaa, tulosta ja pääoman tuottoa. Siten se mielestämme luo arvoa ja pystyy ”kasvamaan sisään” suhteellisen korkeisiin kertoimiin ajan myötä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut26.10.

202425e26e
Liikevaihto182,6191,7204,4
kasvu-%4,9 %5,0 %6,6 %
EBIT (oik.)31,933,837,9
EBIT-% (oik.)17,5 %17,6 %18,5 %
EPS (oik.)0,610,640,72
Osinko0,650,450,75
Osinko %5,4 %3,5 %5,9 %
P/E (oik.)19,820,017,6
EV/EBITDA11,911,710,4

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
0
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.