Raisio laaja raportti: Tuloskasvuun hyvät edellytykset
Raision tuore kasvustrategia vie fokuksen kannattavuuteen ja perusasioiden kehittämiseen. Arvioimme tuloksen parantuvan selvästi lähivuosina mm. kasviproteiiniliiketoiminnan divestoinnin sekä Elovena-uutuustuotteiden kasvun vetämänä. Nousseen osakekurssin ja vastikään irronneen osingon myötä arvostuksen nousuvara on mielestämme syöty. Näkyvyys taseen tehokkaampaan hyödyntämiseen voisi vahvistaa osaketarinaa, mutta arvoa luovien ostokohteiden löytäminen on elintarvikealalla haastavaa. Laskemme suosituksen tasolle vähennä (aik. lisää) ja pidämme tavoitehinnan ennallaan 2,4 eurossa.
Raisio esittelee uutta strategiaansa pääomamarkkinapäivässä 27.5.
Kansainvälinen yhtiö vahvoilla kuluttajabrändeillä
Raision liiketoiminta koostuu hyväkatteisesta, tunnettuja brändejä hyödyntävästä kuluttajaliiketoiminnasta sekä ainesosamyynnistä mm. foodservice-segmenttiin ja teollisuuteen. Uudessa keväällä 2025 julkaistussa strategiassa johtaminen organisoidaan kahteen yksikköön tuotealueiden mukaisesti, siten että viljapohjaiset tuotteet kuuluvat Aamu- ja välipalatuotteisiin ja kasvistanoliesteriä sisältävät tuotteet Sydänterveyden tuotteisiin. Yhtiön tärkeimpiä brändejä ovat Elovena (vahva asema Suomessa) ja Benecol (markkinajohtaja mm. Iso-Britanniassa). Yhtiöllä on myös muita paikallisesti suosittuja kuluttajabrändejä kuten Sunnuntai, Nalle ja Torino. Raision tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja yhtiöllä on toimintaa noin kymmenessä eri Euroopan maassa.
Uudella strategiakaudella kannattavuus korostuu
Raisio julkisti keväällä 2025 uuden strategian, jossa se tavoittelee liikevaihdon kasvattamista yli 250 MEUR:oon 2027 mennessä, mikä vastaa 4 %:n orgaanista vuosikasvua (markkinan kasvu 2-3 %/v). Liikevoiton yhtiö tavoittelee kasvavan yli 30 MEUR:oon. Ennusteemme ovat tavoitteiden alarajoilla, eli pidämme tavoitteiden saavuttamista realistisena. Kasviproteiineistä luopuminen 2025 maaliskuussa vahvistaa konsernin liikevoittoa rakenteellisesti noin 2,6 MEUR:lla ja auttaa nostamaan EBIT-marginaalia lähemmäs tavoiteltua 12 %:n tasoa. Kaurapohjaiset Elovena-uutuustuotteet ovat kasvattaneet viime vuosina myyntiä nopeasti ja odotamme tämän kehityksen jatkuvan, mikä mahdollistaa markkinaa nopeamman orgaanisen kasvun Aamupala- ja välipalatuotteissa. Sydänterveyden tuotteissa kehitys on ollut viime vuosina vaihtelevaa ja odotamme tämän segmentin kehittyvän markkinakasvun mukaisesti. Lisäksi Raisio pyrkii kehittämään uutta liiketoimintaa sekä tutkimustyön pohjalta että mahdollisesti yritysostoin.
Arvostus on korjannut lähelle käypää tasoa
Raisio on sijoitusprofiililtaan suhteellisen kilpailukykyinen yhtiö, jonka tunnetut brändit mahdollistavat hieman toimialaa korkeamman sijoitetun pääoman tuoton (ROI 2025e: 10,8 %). Lisäksi kasvunäkymä on aavistuksen toimialan markkinakasvua parempi. Näistä syistä käypä tulospohjainen arvostustaso on nähdäksemme muita kotimaisia elintarvikeyhtiöitä hieman korkeampi: EV/EBIT 10-13x ja P/E 14-18x. Yhtiöllä on suuri 70 MEUR:n nettokassa, jonka tehokkaaseen hyödyntämiseen ei mielestämme ole näkyvyyttä. Tämä osaltaan painaa hieman käyväksi arvioitua EV/EBIT-tasoa, mutta kassa kuitenkin tukee käypää P/E-tasoa. Nykyiset arvostuskertoimet (EV/EBIT 11,1x, P/E 16,2x 2025e) eivät mielestämme jätä merkittävää nousuvaraa arvostukseen. Käyvällä EV/EBIT-kertoimella 11,5x ja tavoitteiden alarajan mukaisella 30 MEUR:n liikevoitolla vuonna 2027 osakkeen arvo nousisi 2,9 euroon (sisältäen osingot), jolloin vuotuinen tuotto olisi 8 % eli linjassa tuottovaatimuksen kanssa. Näemme yhtiön halukkuuden yritysostoihin kasvaneen uuden strategian myötä. Nettokassan hyödyntäminen arvoa luovalla tavalla voisi nostaa tuotto-odotuksen houkuttelevaksi. Arvonluonti yrityskaupoilla ei kuitenkaan ole helppoa elintarvikealalla, mistä on runsaasti esimerkkejä myös Raision historiassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
