Raisio Q2'25: Brändituotteet vetävät tuloskasvua
Q2 raportti tarjosi nähdäksemme positiivisen signaali Raision kannattavuuskehityksestä kuluttajabrändien myynnin kasvun vetämänä. Matalakatteisen teollisuusmyynnin kilpailuasetelman haasteet näkyivät liikevaihdon laskun muodossa, mutta tällä on nähdäksemme varsin pieni vaikutus tulosnäkymien kokonaiskuvaan. Osakkeen arvostus on jo kuluvan vuoden tuloksella melko edullinen ja tarjoaa yhdessä osingon kanssa kohtuullisen tuoton. Yhtiön tuore strategia voi positiivisessa skenaariossa auttaa vahvistamaan arvonluontiprofiilia, jolloin arvostuksessa olisi selkeämpää nousuvaraa. Nostamme suosituksen tasolle lisää (aik. vähennä) ja tavoitehinnan 2,6 euroon (aik. 2,4 €).
Kuluttajabrändit jatkoivat kannattavaa kasvua
Q2 oli tuloksellisesti vahva kvartaali, vaikka liikevaihto laski 5 % v/v matalakatteisen teollisuusmyynnin kireän kilpailutilanteen ja hintatason laskun takia. Kuluttajatuotteiden kasvu jatkui kuitenkin positiivisena (volyymi +5 %), vaikka punnan heikentymisellä oli negatiivinen vaikutus euromääräiseen kasvuun, joka oli vain 2 %. Oikaistu liikevoitto oli 7,9 MEUR (14,5 % liikevaihdosta), missä oli kasvua suhteessa vahvaan vertailukauden tasoon (Q2’24: 7,4 MEUR). Oikaistu liiketulos ylitti ennusteemme 20 %:lla ja konsensuksen 8 %:lla. Kasviproteiiniliiketoiminnasta luopuminen alkuvuonna painoi toisaalta kuluttajamyyntiä 3 %-yksikköä suhteessa vertailukauteen, mutta myös tuki operatiivista tulosta 0,6 MEUR:n verran. Raportoitu liiketulos (7,3 MEUR) kärsi 0,6 MEUR:n kertaluonteisista kuluista liittyen yhtiön uuden strategian mukaiseen organisaatiouudistukseen. Rahoituskuluissa, veroissa ja rahavirroissa ei ollut merkittäviä poikkeamia suhteessa odotuksiin.
Nostimme hieman tulosennusteita
Raisio toisti ohjeistuksen, joka olettaa vertailukelpoisen liiketuloksen vuonna 2025 parantuvan vuodesta 2024. Lähtökohdat tähän ovat vahvat, sillä H1:llä tuloskasvua saatiin 2,3 MEUR ja tuloskasvun tulisi nähdäksemme jatkua myös H2:lla. Elovena-uutuuksien onnistuneet lanseeraukset Suomessa tukevat edelleen bruttokatteen kasvua ja lisäksi kasviproteiiniliiketoiminnasta luopumisella on arviolta 1 MEUR:n positiivinen vaikutus H2 tulokseen. Punnan heikentyminen painaa hieman Benecolin kasvuodotuksia loppuvuodelle, vaikka volyymien maltillinen kasvu todennäköisesti jatkuu. Hyvä näkymä 2025 viljasatoon voi tukea hieman katteita ja rahavirtaa, mutta toisaalta painaa teollisuusmyynnin arvoa hintatason laskiessa. Leikkasimme liikevaihdon ennusteita 2-3 % (2025-27) teollisuusmyynnin laskun jättämän loven takia, mutta oikaistua liiketulosta koskevat ennusteemme nousivat 2-4 % Q2:n odotuksia vahvemman kannattavuuskehityksen seurauksena.
Arvostukseen ei ole ladattu liikoja
Raisio on sijoitusprofiililtaan suhteellisen kilpailukykyinen yhtiö, jonka tunnetut brändit mahdollistavat hieman toimialaa korkeamman sijoitetun pääoman tuoton (ROI 2025e: 10,9 %). Lisäksi kasvunäkymä on aavistuksen toimialan markkinakasvua parempi johtuen yhtiön kasvipohjaisesta ja helppouteen panostavasta tuotevalikoimasta. Näistä syistä käypä tulospohjainen arvostustaso on nähdäksemme muita kotimaisia elintarvikeyhtiöitä hieman korkeampi: EV/EBIT 11-12x ja P/E 15-17x. Nykyiset arvostuskertoimet (EV/EBIT 11x, P/E 16x 2025e) ovat mielestämme suhteellisen edulliset, kun huomioidaan nettokassa ja kuluvan vuoden ennusteisiin kohdistuva melko matala riskitaso. Noin 10 %:n vuotuinen kokonaistuotto-odotus koostuu maltillisesta arvostuksen nousuvarasta sekä 6 %:n vuotuisesta osinkotuotosta. Yhtiöllä on suuri nettokassa (H1’25: 66 MEUR), jonka tehokas hyödyntäminen on yhä kysymysmerkki. Yhtiön valmiudet onnistuneisiin yrityskauppoihin ovat kuitenkin arviomme mukaan vahvistuneet strategian ja organisaation muutosten myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
