Remedy Q2’25 -ennakko: FBC: Firebreakin julkaisu polttopisteessä
Remedy raportoi Q2-tuloksensa tiistaina 12.8. klo 9.00. Käymme raporttia läpi tuoreeltaan klo 8.55 alkavassa tuloslivessä. Q2-raportista on tulossa erittäin mielenkiintoinen, sillä FBC: Firebreakin julkaisun (17.6.) näkyy ensimmäisten kahden viikon osalta numeroissa. Pelin julkaisu ei lähtenyt liikkeelle toivotulla tavalla, jonka vuoksi epävarmuus pelin tulevan liikevaihtokehityksen suhteen on noussut selvästi. Seuraammekin raportissa erityisesti pelistä kerrottavia tietoja sekä Remedyn jatkosuunnitelmia pelin kehittämisen suhteen. Tarkastelemme myös ennusteitamme vasta Q2-raportin yhteydessä viimeisimmän tiedon pohjalta. Suosituksemme osakkeesta päivitämme kuitenkin lisää-tasolle (aik. osta), ja tarkistamme samalla tavoitehinnan 18,0 euroon (aik. 20,0 EUR). Näemme lyhyellä tähtäimellä FBC: Firebreakin heikon kehityksen painavan osakkeen arvostusta. Remedyn pidemmän aikavälin potentiaaliin suhteutettuna näemme osakkeen edelleen kiinnostavana.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Inderes | ||
| Liikevaihto | 10,3 | 17,1 | 69,7 | ||||||
| Käyttökate | -2,4 | 4,1 | 15,7 | ||||||
| Liikevoitto (oik.) | -3,2 | 2,7 | 7,9 | ||||||
| EPS (raportoitu) | -0,16 | 0,15 | 0,41 | ||||||
| Liikevaihdon kasvu-% | 16,2 % | 65,3 % | 37,6 % | ||||||
| Liikevoitto-% (oik.) | -31,0 % | 15,6 % | 11,3 % | ||||||
Lähde: Inderes
FBC: Firebreakin julkaisu näkyy liikevaihdossa, mutta kuinka paljon?
Ennustamme Remedyn Q2-liikevaihdon kasvaneen 65 % 17,1 MEUR:oon, mutta näkyvyys liikevaihdon kehitykseen on heikko FBC: Firebreakin julkaisun (17.6.) vuoksi. Pelin myynti ehti siis vaikuttaa Q2-lukuihin noin 2 viikon ajalta. Pelin alustavan vastaanoton sekä PC-alusta Steamin pelaajatilastojen valossa myynti on jäänyt alkuvaiheessa pettymykseksi, vaikkakaan näkyvyyttä konsolialustoille ei ole. Remedy kertoi 26. kesäkuuta peliä pelanneen yli miljoona pelaajaa, mutta näistä oletettavasti valtaosa on tullut Game Passin ja PS Plus -palveluiden kautta, joissa peli oli saatavilla heti julkaisupäivänä. Olemme olettaneet Remedyn saavan näistä Sonylta ja Microsoftilta yhteensä 10 MEUR ensimmäisen vuoden aikana, ja olemme jaksottaneet summan tasaisesti julkaisun jälkeiselle 12 kuukaudelle. Voi kuitenkin olla, että liikevaihto näistä b2b-sopimuksista painottuu jollain tasolla suhteessa pelaajamäärien kanssa, jolloin Remedylle tuloutuisi enemmän liikevaihtoa lähempänä julkaisua. Näin ollen kokonaisuutena FBC: Firebreakista ennustamaamme Q2-liikevaihtoon (4,9 MEUR) liittyy huomattavaa epävarmuutta. Muistutamme, että FBC: Firebreak on ensimmäinen Remedyn itsejulkaisema peli, jolloin koko pelin myynti näkyy yhtiön liikevaihdossa. Tämän jälkeen siitä vielä vähennetään alustojen perimät jakelukustannukset (oletuksemme 25 %) ja lisäksi pelin markkinointikulut ovat Remedyn kannettavana. Tilanne on toinen muiden rojaltituottojen (Q2’25e 2,7 MEUR) osalta, joista ennustamme valtaosan tulleen Alan Wake 2:sta. Näissä edellä mainitut kulut on maksettu jo julkaisukumppanin toimesta ja Remedylle liikevaihto tulee sisään erittäin korkealla katteella.
Kehitysmaksuja ennustamme tuloutuneen Q2:lla noin 9,6 MEUR:n edestä, mikä tarkoittaisi jonkin verran Q1:stä (10,7 MEUR) matalampaa liikevaihtoa. Näistä suurin osa on arviomme mukaan tullut tuotannossa olevasta Max Payne -alihankintaprojektista. Myös helmikuussa täyteen tuotantoon siirtyneestä Control 2:sta on tuloutunut kehitysmaksuja (Annapurna rahoittaa 50 % arviolta n. 50 MEUR:n tuotantobudjetista).
Ennustamme liikevaihdon kasvun näkyneen tulosriveillä
Ennustamme Remedyn käyttökatteen kasvaneen Q2:lla liikevaihdon kasvun mukana 4,1 MEUR:oon (Q2’24: -2,4 MEUR). Remedyn kulurakenteen kehitys rauhoittui vuoden 2024 aikana, kun panostukset moniprojektimallin ylösajoon on pitkälti saatu tehtyä. Pääosin kiinteän kulurakenteen myötä liikevaihdon kasvu heijastuu jatkossa siis voimakkaasti kannattavuuteen. Arvioimme myös FBC: Firebreakiin tehtyjen markkinointipanostusten olleen melko maltillisia julkaisun yhteydessä.
FBC: Firebreakin heikko startti luo epävarmuutta H2:n liikevaihtokehityksen ylle
Näkymissään Remedy arvioi liikevaihdon (2024: 50,7 MEUR) ja liikevoiton (-4,3 MEUR) kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton olevan positiivinen. Kasvun kannalta keskiössä on luonnollisesti FBC: Firebreakin julkaisu, mutta sen lisäksi Alan Wake 2:n ja muiden vanhempien pelien rojaltit luovat pohjaa liikevaihdolle kehitysmaksujen lisäksi. Ennusteemme odottaa tälle vuodelle 69,7 MEUR:n liikevaihtoa (+38 %) ja 7,9 MEUR:n liikevoittoa. FBC: Firebreakin osuus kuluvan vuoden ennusteestamme on noin 18,8 MEUR, josta Sonyn ja Microsoftin kanssa tehdyt sopimukset kattavat reilu 5 MEUR. Loppuosa pitäisi kattaa pelin myynnillä, jonka osalta riskit ovat nousseet pelin alustavan vastaanoton perusteella. Seuraammekin erityisesti Q2-raportissa Remedyn pelistä mahdollisesti kertomia datapisteitä (esim. myyntimäärät) sekä jatkosuunnitelmia pelin kehittämisen osalta. Isossa kuvassa Remedyn keskipitkän aikavälin tulosodotukset painottuvat vuoteen 2027, jolloin Control 2 hyvin todennäköisesti julkaistaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
