Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Remedy Q2'25: FBC: Firebreakin kanssa tekemistä riittää

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment
Lataa raportti (PDF)Tämä raportti on vain Inderes Premium -käyttäjille.
Ennustetaulukko Q2'24Q2'25Q2'25eQ2'25eKonsensusErotus (%)2025e
MEUR / EUR VertailuToteutunutInderesKonsensusAlin YlinTot. vs. inderesInderes
Liikevaihto 10,316,917,1    -1 %64,9
Käyttökate -2,44,24,1    2 %13,8
Liikevoitto (oik.) -3,2-0,52,7    -117 %1,7
EPS (raportoitu) -0,16-0,040,15    -128 %0,04
           
Liikevaihdon kasvu-% 16,2 %63,5 %65,3 %    -1,9 %-yks.28,1 %
Liikevoitto-% (oik.) -31,0 %-2,7 %15,6 %    -18,3 %-yks.2,6 %

Lähde: Inderes

Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 18,0 euron tavoitehinnan. Yhtiön Q2-luvut olivat päärivien osalta linjassa odotuksiimme, vaikka pinnan alla luvuissa oli poikkeamia. FBC: Firebreakin pelimyynti jäi alkuvaiheessa hyvin vaisuksi, mutta b2b-sopimukset Sonyn ja Microsoftin kanssa tukevat merkittävästi pelin lyhyen aikavälin liikevaihtoa. Remedyllä on edelleen luottoa siihen, että pelin haasteet (mm. uuden pelaajan ensikokemus sekä uudelleenpelattavuus) saadaan ratkottua, ja seuraava tärkeä askel tässä on syyskuussa julkaistava isompi päivitys. Arvioimme epävarmuuden FBC: Firebreakin ympärillä painavan lyhyellä tähtäimellä osakkeen arvostusta, jonka näemme silti yhtiön pidemmän aikavälin potentiaaliin nähden kiinnostavana. Jatkammekin siis varovaista optimismia osakkeen suhteen.

Q2-luvut osuivat päärivien osalta odotuksiimme, mutta FBC: Firebreakin myynti oli pettymys

Remedyn Q2-liikevaihto (16,9 MEUR) ja käyttökate (4,2 MEUR) olivat hyvin linjassa ennusteidemme kanssa, vaikkakin FBC: Firebreakin liikevaihdosta huomattavasti oletuksiamme suurempi osa tuli b2b-sopimuksista pelimyynnin sijaan. Arvioimme Firebreakin pelimyynnin olleen noin 1,5-1,6 MEUR, mikä tarkoittaisi karkeasti vain 50 tuhannen pelikopion myyntiä ensimmäisen kahden viikon aikana. Valtaosa pelin yli miljoonasta pelaajasta on siis tullut tilauspalveluiden kautta. Remedyn mukaan julkaisupäivänä pelin sivustolle onnistuttiin tuomaan merkittävä määrä pelaajia, mutta ensimmäisten pelaajien erittäin heikot arviot veivät myynniltä nopeasti terän, jonka vuoksi myös markkinointiaktiviteetti laitettiin nopeasti tauolle. Keskeinen syy heikoille arvioille on ollut pelin heikko ensikokemus, ja valtaosa heikoista arvosteluista on tullut alle 2 tuntia peliä pelanneilta. Hieman pidempään pelin parissa viihtyneiden keskuudessa keskimääräinen arvio nousee jo kohtuulliselle tasolle. Remedyn mukaan pelin heikko ensikokemus oli jossain määrin tullut vastaan jo pelitesteissä, mutta yhtiö päätti priorisoida muiden asioiden korjaamista tämän sijaan, mikä jälkikäteen näyttää selkeältä virheeltä.

Ohjeistus pidettiin ennallaan FBC: Firebreakin heikosta startista huolimatta

Remedy arvioi edelleen liikevaihtonsa kasvavan ja liikevoiton olevan tänä vuonna positiivinen, vaikka oletuksia FBC: Firebreakin osalta on myös yhtiön toimesta laskettu. Yhtiö vaikutti edelleen uskovan pelin mahdolliseen uudelleenkäynnistykseen, missä ensimmäinen kriittinen askel on peliin syyskuussa tehtävä isompi päivitys. Tällöin myös markkinointiaktiviteettia pelin ympärillä on tarkoitus kasvattaa. Uskoa pelin mahdollisuuksiin luo se, että pelin peruskokemus on toimiva ja hauska erityisesti niillä pelaajilla, jotka ovat malttaneet pelata peliä hieman pidempään. Tehtävä ei tule kuitenkaan olemaan helppo. Olemme laskeneet ennusteitamme FBC: Firebreakin osalta, mikä heijastui myös lähivuosien tulosennusteiden (2025e EBIT 1,7 MEUR) laskuun.

Olet niin hyvä kuin viimeisin pelisi

Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, minkä tarjoamaan kasvu- ja kannattavuuspotentiaaliin peilattuna osakkeen arvostus (2027e EV/EBITDA 7x) on houkutteleva. Pitkän aikavälin potentiaalista kertoo myös DCF-mallin perusskenaarion (25,3e) arvo. Malli on kuitenkin hyvin herkkä tulevien pelien menestykselle kiinteästä kulurakenteesta ja itsejulkaisusta johtuen. Lyhyellä aikavälillä osakkeen arvostus on kuitenkin vielä koholla ja FBC: Firebreakin julkaisu jäi pahasti alkuperäisistä odotuksista. Pelillä on vielä toiveita tehdä paluu, mutta uskomme käänteeseen liittyvän epävarmuuden painavan Remedyn osakkeen arvostusta. Osakkeen arvonluonnin kannalta keskeisintä on kuitenkin onnistua Control 2:n julkaisussa, johon on arviomme mukaan aikaa enää alle 2 vuotta. Uskomme edelleen, että Remedyn osake alkaa jossain kohtaa lähivuosina heijastella vahvemmin yhtiön pitkän aikavälin potentiaalia peliprojektien edetessä kohti julkaisua.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut13.08.

202425e26e
Liikevaihto50,764,962,3
kasvu-%49,3 %28,1 %−3,9 %
EBIT (oik.)−4,31,7−0,3
EBIT-% (oik.)−8,4 %2,6 %−0,5 %
EPS (oik.)−0,270,04−0,05
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.364,8neg.
EV/EBITDA65,913,019,4

Foorumin keskustelut

Foliohatut esiin ja spekulaatiot kehiin. Remedyn käyttämä lakitoimisto on rekisteröinyt eilen trademarkin CONTROL Resonant. Luokittelu vastaava...
28.11.2025 klo 1.11
- Trivial
41
Firebreakissa nyt voice chat, mutta lienee too little too late. store.steampowered.com – 19 Nov 25 FBC: Firebreak - Patch Notes v1.7.1 - Steam...
19.11.2025 klo 13.10
- Akee
15
TakeTwon kehitysputkessa myös muita vastaavia kehityshankkeita, kuten Ken Levinen “Bioshock in space” - JUDAS, joka piti julkaista jo maaliskuussa...
12.11.2025 klo 13.28
- Trivial
13
Isa ja Atte juttelivat englanniksi Remedystä Q3:n tiimoilta. Inderes Remedy Q3’25: Upcoming games in focus - Inderes Time: 12.11.2025 klo 12...
12.11.2025 klo 12.54
- Sijoittaja-alokas
7
Kyllä ehdottomasti olis spotti Max Paynelle ja vaikkei suuria tuottoja ole tarjolla niin mainetta sitäkin enemmän Remedylle. Toiveeni pelaajana...
7.11.2025 klo 4.34
- Arvuuttaja
10
Laitetaanpa myös tänne Remedyketjuun. GTA VI viivästyy loppuvuoteen 2026. Rockstar Games Grand Theft Auto VI is Now Set to Launch November 19...
6.11.2025 klo 21.28
- Akee
13
Alan Wake 2:n platina trophyn oli lokakuun alussa ennen pelin tuloa PS+ palveluun saavuttanut 9,1% pelaajista. Trophyt aktivoituvat kun pelin...
4.11.2025 klo 8.04
- Henkka
20
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.