Tehokkuuden parantuminen ylläpitää tuloskasvua
Alma Median tuloskasvu oli Q1:llä medialiiketoimintojen merkittävän kannattavuusparannuksen myötä kokonaisuutena odotetun vahvaa, vaikka yhtiön kruununjalokiven, Marketsin tuloskasvuvauhti hidastui alkuvuonna selvästi odotettua nopeammin. Alma Median digituottojen kasvu on hidastunut taloussyklin kypsyessä hieman odotuksiamme enemmän ja painetun median tuottojen lasku jatkuu voimakkaana, mutta näemme yhtiöllä edelleen edellytykset tuloskasvuun lähivuosina, kun kannattavimpien liiketoimintojen osuus liikevaihdosta kasvaa ja yhtiön tehokkuus paranee. Yhtiöllä on käytännössä nettovelaton tase ja vahva kassavirta, jotka mahdollistavat lisäksi kasvua kiihdyttävät yritysostot ja osingon kasvun. Positiivisen yhtälön täydentää osakkeen maltillinen arvostustaso.
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 346,8 | 351,0 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,23 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 62,8 | 63,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 18,10 % | 18,09 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,53 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 3,84 % | 4,24 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 18,54 | 18,11 |
EV/EBITDA | 8,16 | 10,19 | 9,86 |