Tulosvaroitus ja haastava arvostus eivät houkuttele
Laskemme Fiskarsin perjantain tulosvaroituksen takia tavoitehintaamme. Fiskarsilla on jo pitkään ollut vaikeuksia liikevaihdon kasvattamisessa ja viime vuosien tuloskasvu on perustunut lähinnä tehokkuus- ja kustannussäästöohjelmiin. Viime vuoden lopussa käynnistynyt kolmivuotinen Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelma ja USA:n uudet tullitariffit aiheuttavat lyhyellä aikavälillä lisähaasteita tuloskasvulle, mikä yhdessä osakkeen haastavan arvostuksen kanssa ei ole houkutteleva yhdistelmä.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 099,6 | 1 134,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −1,69 % | 3,13 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 96,2 | 96,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 8,75 % | 8,52 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,95 | 0,92 |
Osinko | 6,14 | 0,56 | 0,58 |
Osinko % | 54,96 % | 3,17 % | 3,28 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 18,55 | 19,31 |
EV/EBITDA | 4,39 | 10,75 | 10,60 |