Vaisu kotimarkkina painaa kasvua
Marimekon Q4-raportti petti odotuksiimme nähden niin tuloksen kuin näkymien suhteen, joiden myötä ennusteemme laskivat 5-10 % lähivuosille. Suomen paikallaan pysyvä liikevaihto hidastaa yhtiön kasvua ja rajoittaa mielestämme myös kannattavuuden nousua. Yhtiö on kuitenkin edelleen kasvutrendillä ja tuottaa vahvaa kassavirtaa sekä pääoman tuottoa.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 174,1 | 180,4 | 194,1 |
kasvu-% | 4,57 % | 3,59 % | 7,60 % |
EBIT (oik.) | 32,0 | 33,0 | 37,1 |
EBIT-% (oik.) | 18,38 % | 18,29 % | 19,09 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,71 |
Osinko | 0,37 | 0,45 | 0,60 |
Osinko % | 2,78 % | 3,66 % | 4,89 % |
P/E (oik.) | 22,31 | 19,50 | 17,41 |
EV/EBITDA | 13,23 | 11,43 | 10,19 |