Väliaikaista kasvupanostusten aiheuttamaa tulosheikkoutta
Marimekon Q4-raportti jäi hieman vertailukauden ja ennusteidemme alapuolelle. Erittäin vahvan alkuvuoden jälkeen yhtiö tarjosi pitkästä aikaa lievän tulospettymyksen ja kädenlämpöisen ohjeistuksen vuodelle 2019. Vaikka odotamme liiketoiminnan hyvän kehityksen jatkuvan lähivuosina, osake on noussut kolmen vuoden aikana noin 300 % ja arvostukseen heijastuu jo mielestämme turhan kovat tuloskasvuodotukset.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 117,2 | 126,0 |
kasvu-% | 9,34 % | 4,76 % | 7,52 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 12,2 | 13,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 10,41 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,15 | 1,26 |
Osinko | 1,85 | 0,80 | 0,85 |
Osinko % | 44,47 % | 6,33 % | 6,72 % |
P/E (oik.) | 4,09 | 11,04 | 10,02 |
EV/EBITDA | 0,53 | 6,00 | 5,34 |