Verkkokauppa.com Q3'25: Markkinaosuuden valtaus jatkui kannattavasti
Tiivistelmä
- Verkkokauppa.com raportoi Q3-tuloksessaan 15 %:n liikevaihdon kasvun 131 MEUR:oon, ja oikaistu liikevoitto nousi 3,9 MEUR:oon, ylittäen odotukset.
- Kansainvälinen kauppa kasvoi 35 %:lla 10,7 MEUR:oon, ja yhtiö on löytänyt uusia, kannattavampia asiakkuuksia ulkomailla.
- Yhtiön myyntikaterakenne on parantunut tehostetun valikoiman ja nopeutuneen varaston kierron ansiosta, mutta tuloskasvun kestävyys pitkällä aikavälillä vaatii myynnin kasvua.
- Verkkokauppa.comin tuotto-riskisuhde on edelleen houkutteleva, vaikka arvostuskuva ei ole enää halpa, ja markkinatilanteen kehitys on keskeinen riski tulevaisuuden tuloskasvulle.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Verkkokauppa.com raportoi erinomaisen Q3-tuloksen, jossa sekä myynti että tulos kasvoivat odotuksiamme nopeammin. Nostimme ennusteitamme ja tavoitehintamme 4,3 euroon (aik. 3,7 €). Toistamme lisää-suosituksen, sillä näemme tuotto/riskisuhteen kokonaisuutena edelleen riittävän hyvänä.
Vahvaa tuloskasvua verkkokanavan vetäessä
Yhtiön Q3-liikevaihto kasvoi 15 % 131 MEUR:oon. Myynnin kasvun taustalla vaikutti niin kuluttaja- kuin B2B-myynti. Myyntikanavittain verkkokauppa veti kasvua (+23 %), ja kivijalan myynti pysyi paikallaan. Yhtiö voitti selvästi markkinaosuutta, sillä elektroniikan kokonaismarkkinan kerrottiin kasvaneen muutamia prosentteja. Markkinan kasvua vetivät IT-kategoriassa Windows 11 -päivitykset. Myynnin kasvun ja selvästi parantuneen myyntikate-%:n ansiosta oik. liikevoitto nousi 3,9 MEUR:oon (Q3’24: -0,7 MEUR) ylittäen 2,8 MEUR:n odotuksemme.
Operatiivisesti kehitys on ollut myös kiitettävää
Kotimaan pirteän esityksen ohella hyväksi kasvumoottoriksi on muotoutumassa myös kansainvälinen kauppa, joka kasvoi kvartaalin aikana 35 %:lla 10,7 MEUR:oon. Ulkomailla yhtiö on löytänyt uusia, jatkuvaluonteisempia ja katerakenteeltaan parempia asiakkuuksia, mikä on KV-kasvun kestävyyden kannalta mielestämme oleellista ja toimii referenssinä/oppimatkana tulevaisuuden laajentumisille. Ruotsin Amazon on vasta alkuvaiheessa, ja sen vaikutus tulee näkymään pikkuhiljaa valikoiman ja tietoisuuden laajetessa.
Keskittymällä kovaan ytimeensä yhtiö on onnistunut parantamaan myyntikaterakennettaan. Tässä suurimpina tekijöinä vaikuttavat tehostettu valikoima, nopeutunut varaston kierto, ja se että yhtiö on saavuttanut kaupallisesti parempia ostoehtoja. Myös kiinteän kulurakenteen tehostamistoimet ovat avittaneet yhtiön selvään tulosparannukseen. Huomionarvoista on, että tehostamalla tuloskasvu ei ole pitkässä juoksussa kestävää, jolloin myynnin kasvun rooli korostuu.
Luottamus vahvistuu hyvien raporttien putken venyessä
Teimme raportin jäljiltä positiivisia muutoksia etenkin kuluvan vuoden ennusteisiimme. Nostimme myös lievästi lähivuosien ennusteita. Ennustamme nyt liikevoiton (oik.) moninkertaistuvan vuoden 2025 aikana 13 MEUR:oon (2024: 1,8 MEUR), ja jatkavan myös nousuaan tulevina vuosina myynnin kasvun, suhteellisen vakaan myyntikate-%:n ja hieman skaalautuvan kulurakenteen ansiosta. Keskeisimmät riskit liittyvät markkinatilanteen kehitykseen sekä kilpailutilanteen mahdolliseen kiristymiseen. Myynnissä on ollut ylimääräistä hyvää tänä vuonna TV- ja IT-kategorioiden hyötyessä siirtymästä uuteen teknologiaan, mutta toisaalta kuluttajamarkkina on ollut muilta osin edelleen hyvin vaisu. Erittäin rohkaiseva merkki on ollut yhtiön parempi kehitys suhteessa pääkilpailijoihin, jonka taustalta uskomme löytyvän yhtiön paremman kilpailukyvyn verkkokanavassa.
Tuotto-riskisuhde edelleen riittävän houkutteleva
Kuluvan vuoden ennusteillamme Verkkokauppa.comin arvostuskuva (P/E 22x ja EV/EBIT 12x) ei ole enää halpa. Pirteän tuloskasvun myötä hinnoittelukertoimet laskevat verkkosiirtymästä hyötyvälle ja arvoa luovalle (ROIC-% >20 %) yhtiölle kuitenkin maltilliselle tasolle (2027e: P/E 15x ja EV/EBIT 9x). Yhtiön tuloskasvu on ainakin historiassa ollut hyvin herkkä kokonaismarkkinan kehitykselle, ja jotta odotuksemme tuloskasvusta toteutuvat, pitää kokonaismarkkinan jatkaa kasvussa lähivuosina. Tämä on tuloskasvuennusteisiimme liittyvä keskeinen riski, sillä kuluttajamarkkinan elpymisen ajankohtaan liittyy edelleen epävarmuutta, eikä markkina saa teknologiasiirtymistä enää ensi vuonna vetoapua. Eri osatekijät huomioituna osakkeen tuotto-riskisuhde pysyy mielestämme kuitenkin hyvänä. Positiivista näkemystä niin ikään tukee osakekurssin yläpuolella 4,4 eurossa oleva DCF-mallin arvo, mikä huomioi myös yhtiön nykyisen vahvan kassan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
