Verkkokauppa.com Q4'24 -ennakko: Kauppa käynyt hitaasti
Verkkokauppa.com raportoi Q4’24-tuloksensa torstaina 6. helmikuuta. Markkina on käsityksemme mukaan jatkanut laskuaan loppuvuoden tärkeiden sesonkien ajan, rajoittaen siten yhtiön tuloksentekokykyä Q4:llä. Laskimme tulosennusteitamme ennakkokommentin yhteydessä, sillä kuluttajasentimentti vaikuttaa edelleen heikolta, eivätkä markkinaosapuolet usko vuoden 2025 poikkeavan oleellisesti edellisvuodesta. Siten emme odota yhtiöltä erityisen positiivista ohjeistusta, vaan pikemminkin ennustetta tasaisesta myynnistä ja paranevasta tuloksesta. Osakkeen arvostus vaikuttaa laskeneilla ennusteillamme lähitulevaisuuden epävarmuustekijät huomioiden haastavalta. Toistamme vähennä-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan 1,45 (aik. 1,8) euroon.
Markkinassa ei muutoksia, haastava kvartaali takana
Odotamme Verkkokauppa.comin Q4-liikevaihdon laskeneen 4 % vertailukaudesta 145 MEUR:oon (kons. 148 MEUR). Laskua ajaa kuluttajien heikko luottamus talouteen sekä vähäinen harkinnanvaraisten tuotteiden kysyntä. Myyntikate-%:n odotamme asettuneen vertailukauden tasolle 15 %:iin. Vertailukauden tapaan Q4:sta värittää haastava kuluttajaelektroniikan markkina sekä hintakilpailu, jotka eivät mielestämme luo edellytyksiä kateparannuksille. Osa muutosneuvotteluiden tuomista säästöistä ajoittuu jo Q4:lle, mutta niistä kirjattava noin 1 MEUR:n kertaerä laskee raportoidun liikevoiton nollan tuntumaan historiallisesti kausiluonteisesti vahvalla kvartaalilla. Siten odotamme oikaistun liikevoiton olevan 0,9 MEUR (kons. 1,2 MEUR), joka vastaa vaisua 0,6 %:n marginaalia. Odotamme oikaistun EPS:n (0,01 euroa) puolittuvan vertailukaudesta matalan kannattavuuden sekä nousseiden rahoituskustannusten takia. Emme myöskään näe yhtiön jakavan osinkoa tältä tilikaudelta, vaan ensi vuoden aikana kertyvien rahavirtojen tulisi mennä taseen vahvistamiseen.
Tuloksen pitäisi parantua 2025
Yhtiö ohjeistaa ennusteidemme mukaisesti liikevaihdon ja tuloksen laskevan vuonna 2024. Emme odota rohkeaa ohjeistusta vuodelle 2025, vaan pikemminkin viestiä tasaisesta liikevaihdosta ja paranevasta tuloksesta. Tuloskasvulle edellytykset mielestämme luo hyvin heikot vertailuluvut ja muutosneuvotteluiden myötä saavutettavat kustannushyödyt.
Ennustelaskuja ennen tulosta
Laskimme ennakkokommentin yhteydessä vuosien 2025-26 tulosennusteitamme selvästi, sillä aiempien odotustemme mukainen markkinan selvä kasvu H2:lla vaikuttaa etäiseltä. Siten uskomme vuoden 2025 jäävän vaisuksi sekä kasvun (25e -0,1 %/v) että tuloksen osalta (25e liikevoitto 2,6 MEUR ja 0,6 % liikevaihdosta). Terveemmän tulostason saavuttamiseksi yhtiön on saatava volyyminsä kasvuun matalakatteisen myyntinsä ja melko tappiin viritetyn kiinteän kulurakenteensa takia. Mikäli markkina alkaa elpymään (ts. kasvamaan) H1:n aikana, ennusteemme saattavat osoittautua liian pessimistisiksi. Tällöin liikevaihdon kasvu skaalautuu voimakkaasti tulosriveille, sillä kulurakenne on mitoitettu nykyiselle volyymille. Toistaiseksi merkkejä kuluttajaelektroniikan markkinan elpymisestä ei kuitenkaan ole ilmaantunut, ja 2025 aikana paraneva ostovoima saattaakin ohjautua vähemmän harkinnanvaraisiin käyttötavaratuotteisiin, joiden kulutus on niin ikään laskenut viimeisten vuosien aikana.
Lyhyen tähtäimen riskit eivät houkuttele hyppäämään vielä kyytiin
Nykyennusteillamme osakkeen tulospohjainen arvostustaso on mielestämme kireä kahtena seuraavana vuonna (2025 ja 26e P/E 74x ja 16x sekä EV/EBIT 28x ja 11x). Tuloskasvun myötä kertoimet laskevat kohtuullisille tasoille vasta vuonna 2027. Siten osakkeen tuotto-odotusta pitkälti ajaa osinkotuotto (2024-27 k.a. 2 %). Erittäin alhainen liikevaihtopohjainen arvostus (EV/S 0,2x) antaa paljonkin pelivaraa tuloskäänteeseen uskovalle pitkän aikavälin sijoittajalle. Epävarma markkinaympäristö ei kuitenkaan kannusta meitä tekemään äkillisiä liikkeitä osakkeen suhteen, ja arvioimme lähitulevaisuudessa tulevan otollisempia paikkoja hypätä yhtiön kyytiin mukaan paremmalla tuotto/riski-suhteella. Pitkällä tähtäimellä uskomme yhtiön hyötyvän verkkosiirtymästä ja liiketoiminnan luovan arvoa. Tosin jälkimmäinen edellyttää kannattavuuden nousua kohti 2 %:n marginaalia, jonka uskomme yhtiön saavuttavan vasta 2027-28.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
