Verve Group laaja raportti: Uudella identiteetillä elpyneille mainosmarkkinoille
Käännös: Alkuperäinen raportti julkaistu englanniksi 5.7.2024 kello 8:30.
Mainosmarkkinat ovat elpymässä, ja niin on myös Verve, mistä on osoituksena kahden viimeisen kvartaalin vahva kaksi-numeroinen orgaaninen kasvu. Uskomme, että Verve on selviytynyt hyvin vuosien 2022-2023 haastavilla mainosmarkkinoilla säilyttämällä joustavan marginaaliprofiilin ja kasvattamalla osuuttaan asiakkaiden mainosbudjeteista. Jun Groupin osto tuo paljon uutta, sillä kauppa vahvistaa marginaaleja ja parantaa tuloksenlaatua, mutta myös laajentaa Verven datakokonaisuutta ja luo synergiaetuja. Kun otetaan huomioon osakkeen viimeaikainen kurssinousu, uskomme kuitenkin, että riski-tuottosuhde on maltillistunut jonkin verran. Näin ollen laskemme suosituksemme lisää-tasolle ja nostamme tavoitehinnan 29 kruunuun (aik. 28 kruunua).
Omaa ensimmäinen osapuolen dataa hyödyntävä mainosohjelmistomediayritys
Muutaman viime vuoden aikana Verve Group on menestyksekkäästi muuttunut täysin integroiduksi mainosohjelmisto-mediayhtiöksi, mikä näkyy myös nimenmuutoksessa (aik. Media and Games Invest). Alun perin peliteollisuudesta lähtöisin olevan yrityksen nimi saattoi viitata siihen, että se keskittyi pelialan yritysjärjestelyihin, mutta tilanne on muuttunut. Nimi "Verve" kuvastaa yrityksen todellista identiteettiä, sillä 80 prosenttia yhtiön liikevaihdosta tulee sen kehittyneestä ohjelmallisesta mainosohjelmistoalustasta, joka tuottaa tuloja tulonjaon, provisioiden ja alustamaksujen kautta. Vaikka pelidivisioonalla on edelleen oma roolinsa, se toimii nyt strategisesti arvokkaana ensimmäisen osapuolen datan lähteenä eikä niinkään ensisijaisena kasvun veturina. Yhdessä yrityksen ohjelmistokehityspakettien (SDK) kanssa Verve kerää valtavan määrän ensimmäisen osapuolen dataa, mikä on keskeistä kolmannen osapuolen evästeistä ja tunnisteista poispäin siirtyvässä yksityisyydensuojatietoisessa maailmassa. Tämä data ruokkii Verven omia tunnisteettomia kohdentamisratkaisuja, mahdollistaa uusien teknologioiden nopean ja tehokkaan kehittämisen ja testaamisen sekä antaa yhtiölle mahdollisuuden olla erittäin ketterä ja mukautuva jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa mainontaympäristössä.
Resilienssiä osoitettu vaikeissa olosuhteissa ja yhtiö on valmis hyödyntämään markkinoiden elpymistä
Mainosmarkkinoihin on kohdistunut paineita viimeiset kaksi vuotta korkojen nousun, inflaation, taantumapelkojen, geopoliittisten tekijöiden ja toimitusketjun häiriöiden vuoksi, mikä on johtanut pienempiin mainosbudjetteihin ja CPM:ien laskuun. Näistä vaikeuksista huolimatta Verve säilytti vakaat marginaalit ja saavutti 5 %:n orgaanisen liikevaihdon kasvun vuonna 2023. Vaikka tämä voi tuntua vaatimattomalta Verven kaliiperin kasvuyritykselle, tahti on erityisen kiitettävä, kun otetaan huomioon, että keskimääräiset CPM:t laskivat 20-30 % vuoden aikana. Säilyttämällä ohjelmisto-asiakkaidensa keskuudessa nettomääräisen dollarimääräisen kasvuvauhdin ~90 prosentissa Verve pystyi tehokkaasti kasvattamaan osuuttaan asiakkaiden budjeteista, kun huomioidaan hinnoitteludynamiikka, mikä korostaa sen vahvuutta ristiin- ja lisämyynnissä. Lisäksi Verven asiakaskannan 20 %:n kasvu edellisvuodesta antaa yhtiölle hyvät edellytykset hyötyä elpyvistä mainosmarkkinoista ja nousevista CPM:istä. Tämä tukee 21,7 %:n kasvua odottavaa 391,8 MEUR:n liikevaihto-ennustettamme, josta 13,9 % on orgaanista (2024e pro forma: 449,8 MEUR). Ennustamme vuoden 2025 liikevaihdon olevan 481,9 MEUR, mikä vastaa 23 %:n kasvua edellisvuodesta (orgaaninen kasvu 9%). Lähiajan riskejä ovat kuitenkin talouden epävakaus, geopoliittinen epävarmuus ja kolmannen osapuolen evästeiden asteittainen poistaminen käytöstä.
Arvostuskertoimet ovat matalahkot
Korkean velkaantuneisuuden ja kasvuvauhdin heikkenemisen yhdistelmä on huono arvostuscoctail kaikille kasvuyrityksille nykyisessä korkean korkotason ympäristössä, eikä Verve ole poikkeus. Yhtiöllä käydään kauppaa historiallisen alhaisilla tasoilla, ja ennusteidemme mukaan vuoden 2025 kertoimet (oik. EBIT 6,4x ja EV/FCF 10,9x) ovat mielestämme matalahkot jopa nykyisessä korkoympäristössä. Mielestämme parhaiten yhtiön pitkän aikavälin arvonmuodostusta kuvaava DCF-malli viittaa nousuvaraan (31,9 kruunua/osake) ja tukee myönteistä sijoitusnäkemystämme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 322,0 | 391,8 | 481,9 |
kasvu-% | −0,76 % | 21,68 % | 23,01 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 91,5 | 122,3 |
EBIT-% (oik.) | 23,89 % | 23,36 % | 25,37 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,20 | 0,34 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 6,60 | 16,15 | 9,38 |
EV/EBITDA | 3,55 | 9,05 | 6,47 |