Aloitamme Marimekon seurannan 7,3 euron tavoitehinnalla ja vähennä-suosituksella. Muotialan kansainvälisen kilpailun kiristyminen, vähittäiskaupan digitalisoituminen ja Marimekon kansainvälistymisstrategian voimakkaat kasvupanostukset ovat pitäneet tuloksen laskevassa trendissä lähes koko 2000-luvun. Yhtiön arvostus on tällä hetkellä oman historiallisen tason ja kansainvälisen verrokkiryhmän yläpuolella, minkä takia emme pidä osaketta näillä kurssitasoilla erityisen houkuttelevana.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.06.2016
2015 | 16e | 17e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 95,7 | 97,3 | 99,0 |
kasvu-% | 1,59 % | 1,71 % | 1,76 % |
EBIT (oik.) | 1,5 | 3,5 | 5,0 |
EBIT-% (oik.) | 1,61 % | 3,64 % | 5,05 % |
EPS (oik.) | 0,10 | 0,30 | 0,42 |
Osinko | 0,35 | 0,35 | 0,38 |
Osinko % | 21,08 % | 2,93 % | 3,18 % |
P/E (oik.) | 16,70 | 40,10 | 28,75 |
EV/EBITDA | 2,73 | 14,56 | 10,97 |