Alma Media gjorde ett precisionsförvärv inom marknadsplatsverksamheten
Sammanfattning
- Alma Media har förvärvat Effortia för att stärka sitt marknadsplatssegment inom jämförelsetjänster i Finland.
- Effortia, känd för tjänster som sähkönvertailu.fi och VertaaEnsin.fi, hade en omsättning på 1,7 miljoner euro år 2024.
- Förvärvet anses strategiskt förnuftigt och förväntas skapa synergier och stödja lönsam tillväxt inom Alma Media.
- Trots att förvärvet är litet i förhållande till Alma Medias storlek, förväntas det bidra till koncernens värdeskapande på lång sikt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-02 04:40 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Genom förvärvet av Effortia stärker Alma Marketplaces-segmentet sin position inom välkända jämförelsetjänster i Finland. Företagsförvärvet är ganska litet i koncernens skala, så det har ingen omedelbar inverkan på våra estimat.
Inhemska jämförelsetjänster
Alma Media meddelade på måndagen att de köper hela aktiestocken i Effortia, som erbjuder jämförelsetjänster. Effortias mest kända tjänster är sähkövertailu.fi, VertaaEnsin.fi och Asuntojenmyynti.fi, och dess omsättning var 1,7 MEUR år 2024. De förvärvade affärsområdena kommer att rapporteras som en del av Alma Media från och med den 1 september. Köpeskillingen för förvärvet har inte offentliggjorts.
Precisionsförvärvet följer Alma Medias välkända strategi för värdeskapande
Enligt vår ståndpunkt är det strategiskt mycket förnuftigt för Alma Media att utöka affärsområdena för jämförelsetjänster genom företagsförvärv, eftersom koncernens breda räckvidd gör nödvändig goda förutsättningar att stödja tjänsternas tillväxt. På kostnadssidan tror vi att företaget på lång sikt också kan finna vissa synergier tack vare dess nuvarande utvecklingskompetens och resurser för liknande tjänster. Därmed bedömer vi att förutsättningarna för lönsam tillväxt för det förvärvade affärsområdet är mycket goda som en del av Alma Media. Tack vare de höga marginalerna för jämförelsetjänsterna skapar dess tillväxt också tydligt värde. Denna riktade anskaffning har goda förutsättningar att stödja koncernens värdeskapande med ett välbekant koncept, där Alma Media förvärvar affärsområden som är synergistiska med dess befintliga verksamheter och med egna resurser stärker förutsättningarna för deras lönsamma tillväxt. Företagsförvärvet är mycket litet i Alma Medias skala (ungefär 0,5 % av 2025e omsättning), så vi tar det i beaktande i våra estimat först i samband med nästa rapport från företaget.
Login required
This content is only available for logged in users
