Anora: Huvudsakliga konkurrenten Viva Wine rapporterar ett stabilt Q1-resultat och förvärv i Nederländerna

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 15.05.25 kl. 01:16. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Viva Wine, den främsta konkurrenten till Anoras Wine-segment, offentliggjorde sin Q1-rapport i torsdags. Även om tidpunkten för påsken också vägde på Vivas resultat, fortsatte bolaget att öka sina marknadsandelar i de nordiska länderna. Bolagets lönsamhet förbättrades något jämfört med föregående år, trots lägre försäljning på grund av tidpunkten för påsken. Jämfört med Anoras Wine-segment har Vivas utveckling varit bättre under en längre tid och Vivas omsättning utvecklades också något bättre under Q1, med en klart bättre lönsamhet än Anoras Wine-segment.
Påsken tyngde Vivas Q1, men marknadsandelarna fortsatte att öka
Viva Wines Nordics-segment liknar Anoras Wine-segment väldigt mycket, även om Anora har verksamhet t.ex. i Danmark, vilket Viva inte har. På grund av tidpunkten för påsken minskade Vivas volymer med 7%, vilket dock var mindre än marknaden, vilket innebär att Vivas marknadsandelar fortsatte att öka och återigen nådde sin högsta nivå någonsin (23% i de nordiska monopolkedjorna tillsammans). Vivas omsättning minskade med 1% från jämförelseperioden, medan Anoras minskade med 2%. I detta avseende var skillnaden mycket mindre än under tidigare kvartal.
Trots lägre volymer och omsättning förbättrade Viva sin lönsamhet något från jämförelseperioden, drivet av förra årets prishöjningar och den relativt modesta nivån under jämförelseperioden. Viva Nordics segments justerade EBITA-marginal var 7,1% (6,5% under jämförelseperioden), jämfört med bolagets mål på 10–12% (koncernens mål kommer att uppdateras efter det senaste förvärvet). Lönsamheten var svagare än under tidigare kvartal, vilket naturligtvis påverkades av lägre intäkter på grund av tidpunkten för påsken, men också av en ökning av de fasta kostnaderna, vilket bolaget förutspådde redan i början av året.
Anoras Wine-segments EBITDA-marginalutveckling är mycket mer volatil än Vivas, och Anoras resultat var svagt under Q1. Bruttomarginalen för Anoras Wine-segment ökade dock under Q1 jämfört med jämförelseperioden, liksom Viva Wines, så volatiliteten verkar bero på tidpunkten/periodiseringen av fasta kostnader. Vivas marginal är fortsatt bättre än Anoras, även om man beaktar de senaste 12 månaderna.
Trots den förvirrande effekten av påsken på siffrorna för början av året, kommenterade Viva att efterfrågan var något svagare än väntat på grund av konsumentförsiktighet. Trots detta anser bolaget inte att det har skett någon Signifikant förändring. Anora förväntar sig en stabil volymutveckling och värdeökning på marknaden i år, vilket vi anser låter optimistiskt efter den svaga utvecklingen under årets första månader. Marknaden är naturligtvis delvis annorlunda, där Viva talar om viner och Anora om både viner och sprit och även inkluderar Danmark. Vidare förväntar sig Anora också att dess marknadsandelar ska förbättras. Gällande marginaler förväntar sig Viva att bruttomarginalen förblir stark, drivet av en starkare svensk krona mot slutet av året. Vi ser även detta som positivt för Anoras marginaler.
Viva tillkännagav förvärv i Nederländerna
I samband med Q1-resultatet meddelade Viva Wine även ett mycket betydande förvärv. Bolaget förvärvar Delta Wines i Nederländerna, den nederländska marknadsledaren inom viner som även är verksam i några andra länder. Affären kommer att öka Viva Wines omsättning med cirka 50%. Delta Wines har liten verksamhet i Norge och Finland, men vi tror inte att detta kommer att förändra Vivas marknadsposition i Norden i någon större utsträckning. Förvärvet kommer dock tydligt att öka Vivas storlek, vilket möjliggör exempelvis effektivare inköp och korsförsäljning mellan länder. Med tiden kan detta också stärka Vivas verksamhet i Norden, vilket gör det till en ännu starkare konkurrent till Anora. Det är också värt att notera att Delta Wines lönsamhet är något lägre än Vivas, och bolaget konstaterade att företag som verkar på öppna marknader vanligtvis har lägre lönsamhet. Monopolmarknader (Finland, Sverige, Norge) är därför bra marknader för vinföretag sett till lönsamhet.
Login required
This content is only available for logged in users