Biohit rapporterade framsteg på olika kontinenter
Sammanfattning
- Vi bedömer att Biohits Q3-blogg inte innehöll information som påverkar våra estimat, vilket innebär att vår ståndpunkt om aktien förblir oförändrad.
- Företaget har ingått nya distributionsavtal i Europa, vilket stödjer framtida tillväxtutsikter trots tidigare noterad svaghet.
- Biohit deltar i AMPlify-acceleratorprogrammet för att påskynda marknadstillträdet i USA och strävar efter FDA-godkännande år 2026, men vi noterar att myndighetsprocesser ofta kan försenas.
- Vi förväntar oss en återgång till tillväxt under H2'25, med särskilt fokus på kommersialiseringen i USA som en viktig tillväxtfaktor.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-07 04:00 GMT. Ge feedback här.
Biohit, som rapporterar halvårsvis, publicerar inga egentliga Q1- och Q3-verksamhetsöversikter, men företaget informerar om sin verksamhet i IR-bloggen. I Q3-bloggen berättade företaget denna gång mer detaljerat om utvecklingen i olika länder. Enligt vår uppfattning innehöll bloggen ingen information som skulle påverka våra estimat, så vår ståndpunkt om aktien förblir oförändrad.
Nya distributionsavtal i Europa
Företaget meddelade att det har ingått nya distributionsavtal i Europa under Q3. Detta är en fortsättning på det distributionsavtal som meddelades i början av året gällande celiaki. Enligt företaget har intresset för Gastropanel också ökat på den gamla kontinenten. Nyheterna stöder Europas framtida tillväxtutsikter, där en viss svaghet har noterats i tidigare rapporter.
Framsteg i Sydamerika
I Nordamerika meddelade Biohit att de deltar i AMPlify-acceleratorprogrammet, organiserat av Business Finland, för finska hälsovårdsföretag som siktar på den amerikanska marknaden. Målet med programmet är att påskynda marknadsinträdet och få vägledning från lokala experter. USA:s kommersiella potential inom medicinteknik är betydande, men marknaden är också mycket konkurrensutsatt. Företaget betonade i bloggen vikten av en finslipad försäljningsstrategi för att lyckas i ett system med marknadsreglering, ersättningspraxis och affärslogik inom hälsovården. Biohit har meddelat att bolaget strävar efter FDA-godkännande (försäljnings- och marknadsföringstillstånd) i USA år 2026.
I Sydamerika berättade företaget om ett pilotprogram som framskridit i Chile, vars syfte är att prioritera patienter som får gastroskopi. Motsvarande pilotprojekt är planerat att utvidgas till Colombia och Peru härnäst. Målet är att utveckla en förebyggande modell för tidig diagnos i länder med hög risk för magcancer och att optimalt allokera knappa hälsovårdsresurser.
Vi förväntar oss en återgång till tillväxt under H2
Biohits H1’25 låg på samma tillväxtnivå som jämförelseperioden, då situationen i Mellanöstern orsakade betydande motvind på en viktig marknad. På andra marknader var tillväxten dock 14 % enligt företaget, och vi bedömer att företaget kommer att återgå till tillväxt under H2’25. Baserat på bloggen sker utvecklingen för närvarande jämnt i olika regioner, även om företaget inte tog ställning till situationen i Mellanöstern nu. En av de viktigaste tillväxtfaktorerna under de kommande åren är kommersialiseringen i USA. Företaget gav ingen ytterligare information om försäljningstillståndet nu. FDA-godkännande år 2026 är enligt vår mening realistiskt. Myndighetsprocesser försenas dock ofta i förhållande till målen, så investerare bör förbereda sig på möjligheten att kommersialiseringen drar ut på tiden.
Login required
This content is only available for logged in users
