Den svaga utvecklingen inom reklam fördjupades i maj
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-06-19 04:02 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden medreklam i Finland i maj med nästan 5 % jämfört med jämförelseperioden. Kumulativt ligger Q2:s försäljningstillväxt cirka noll tack vare den starka reklamperioden i april, som drevs av dubbla val. Utan valens inverkan är Q2-ackumuleringen cirka 2 % på minus, vilket är en fortsättning på den svaga marknadsmiljön.
Annonseringen minskade i alla mediegrupper
I maj var utvecklingen av mediereklamen generellt svag, då reklamen minskade i alla mediegrupper. Nedgången noterades även i alla annonsörsgrupper, det vill säga: varumärkesannonsering (-4 %), detaljhandelsannonsering (-7 %) och platsannonsering (-3 %).
Enligt våra beräkningar utgjorde den finländska mediereklamen, baserat på de senaste publicerade årssiffrorna (2024), cirka 16 % av Sanomas och cirka 18 % av Alma Medias omsättning. För Ilkka är motsvarande siffra, som tar det senaste företagsköpet i beaktande, cirka 11 % (2025e). För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, eftersom mediereklamen täckte 34 % av bolagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediereklamen en relevant faktor för bolagen. Vi påminner dock om att utvecklingen av medieverksamheten kan skilja sig åt bolagsvis från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de olika mediegruppernas relativa andelar varierar avsevärt mellan bolagen. Sammantaget innehöll siffrorna för det första kvartalet inga större överraskningar i förhållande till våra estimat, men vi kommer att granska möjliga mindre estimatrevideringar i samband med de bolagsspecifika förhandskommentarerna under den inledda rapportsäsongen.
Login required
This content is only available for logged in users
