Det första mottagandet av Remedys FBC: Firebreak var svagt

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-06-18 05:12 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Remedys samarbetsinriktade multiplayerspel för tre spelare, FBC: Firebreak, ska lanseras tisdag kl. 13 finsk tid. Den första kritiken och feedbacken från spelarna är varierande, men lutar som helhet åt besvikelse. Den möjlighet till en positiv överraskning som vi tidigare skissade på har alltså åtminstone dragits tillbaka från bordet. Det är dock ännu för tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser, och vi anser att de kommande veckorna och månaderna kommer att ge en bättre indikation på hur spelets spelarbas kommer att börja formas. Vår förväntning på spelet har redan varit försiktig, men i det här skedet är det fortfarande svårt att säga hur spelet kommer att utvecklas i förhållande till den. Vi följer alltså situationen lugnt och granskar våra estimat när lägesbilden börjar bli tydligare (dock till slut i samband med Q2-vinsten den 12.8). Vi vill även påminna om att vår positiva ståndpunkt i aktien primärt är beroende av Remedys vinstpotential efter lanseringen av Control 2 (våra estimat är H1’27). FBC: Firebreak är dock förväntat att vara en väsentlig drivkraft för aktien på kort sikt, vilket gårdagens tydligt negativa kursreaktion också indikerar.
De första recensionerna från kritiker och spelare var överlag svaga
Hittills har kritikerrecensioner i praktiken endast erhållits från kritiker som har testat spelet medan det fortfarande var under utveckling, och enligt vår uppfattning kommer recensioner baserade på spelet som lanserades i tisdags att komma inom kort. Hittills är Metacritic-betyget från 17 recensenter för PC-plattformen 65/100 och för PS5-plattformen 66/100 med hänvisning till 13 recensioner. Med hänvisning till 32 recensioner som samlats in av Open Critic är spelets betyg 67/100 och endast 40 % av kritikerna rekommenderar spelet. Siffrorna är svaga och klart under Remedys senaste enspelarspelslanseringar (Alan Wake 2 och Control). Detta var också i viss mån väntat, eftersom flerspelarspel som ständigt utvecklas efter lanseringen inte direkt kan jämföras med enspelarspel som är finslipade i största möjliga mån. Spelets budget (ca 30 MEUR) är också mer på AA-nivå än de ovan nämnda AAA-spelen. Vi hade ändå hoppats på bättre recensioner än de vi nu har sett.
Inom multiplayer-spel är det också viktigaste att hitta och utveckla en rolig och engagerande kärnspelsslinga (core gameplay loop). I detta sammanhang var de preliminära Steam-recensionerna från spelarna som mottogs under tisdagen oroande. På tisdagskvällen hade endast om circa 40 % av spelarna (om circa 350 recensioner vid den tidpunkten) gett spelet positiv feedback. En del av den negativa feedbacken beror på att spelupplevelsen inte är lämplig när man spelar ensam. Spelet är dock i första hand designat för att spelas av 3 vänner tillsammans, vilket gör kommunikationen och utförandet av uppgifter mycket enklare och roligare. Även mina egna spelupplevelser igår med okända medspelare gav mig känslan av att spelet skulle vara mycket roligare att spela med vänner. Det var ändå ganska kul att spela spelet även med främlingar utan mikrofon som kommunikationsmedel. Jag provade också att spela några korta rundor ensam, och jag kunde inte njuta av upplevelsen särskilt mycket då. Spelet blir också roligare efter några timmars spelande när karaktären och vapnen kan utvecklas. En del spelare som omedelbart gav negativ feedback efter 1–2 timmars speltid kan dock ha hoppat av innan dess. På onsdagsmorgonen hade andelen positiva recensioner på Steam ökat till 59 % (totalt ca 730 recensioner), vilket stödjer att spelarnas upplevelse förbättras med fler speltimmar.
Det finns ingen visibilitet i Firebreaks spelarantal på konsolplattformar, men på Steam spelade som bäst 1992 spelare spelet samtidigt igår. Siffran är fortfarande mycket svag, och för ett mycket framgångsrikt spel skulle vi kunna tala om tiotusentals samtidiga spelare.
Vår förväntning på FBC: Firebreaks försäljning har redan tidigare varit försiktig
Remedy kommenterade under kapitalmarknadsdagen i slutet av förra året att FBC: Firebreak, som gjorts med en utvecklingsbudget på 30 MEUR, måste sälja om circa 3 miljoner exemplar för att spelet ska uppnå Remedys mål om en avkastning på investerat kapital på minst 100 % för varje spel. Denna beräkning inkluderar betalningar från Sony och Microsoft för att spelet nu är omedelbart tillgängligt via PC Game Pass, Game Pass Ultimate och PlayStation Plus Game Catalogue (Extra och Premium). Vi har antagit att värdet av dessa avtal är om circa 10 MEUR för Remedy. Sammantaget antar vi att FBC: Firebreak endast kommer att generera cirka 50 % av det kapital som investerats i projektet fram till 2028, vilket i ett exempel skulle kräva cirka 2 miljoner sålda exemplar med ett genomsnittspris på 30 euro. Nu i början säljs spelets grundversion under cirka 40 euro och deluxe-versionen kostar 50 euro. Vår förväntning är alltså inte särskilt krävande, men även denna nivå av avyttring kan förbli en dröm om spelet landar i en negativ spiral under de kommande månaderna och spelarnas intresse försvinner. Utvecklingen av spelet kommer dock att fortsätta efter lanseringen och tiden får utvisa vilken nivå spelets spelarantal kommer att stabilisera sig på. Starten under det första dygnet är dock en besvikelse.
Login required
This content is only available for logged in users