Försäljningen av nya bilar i Europa ökade med över 10 % i september

Sammanfattning
- Försäljningen av nya bilar i Europa ökade med 11 % i september, vilket motsvarar 1,2 miljoner enheter, medan den årliga försäljningen hittills är 1 % högre än föregående år.
- Den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar i Europa har varit stabil på cirka 13 miljoner bilar, vilket är under det historiska genomsnittet på 14 miljoner bilar per år.
- Försäljningen av nya bilar påverkar indirekt marknaderna för begagnade bilar och däck, med företag som Nokian Tyres, Kamux och Wetteri som påverkas av dessa förändringar.
- I Norden varierade bilförsäljningen, med en minskning i Sverige och ökningar i Norge och Finland, där skatteförändringar påverkade de finska siffrorna.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-28 08:32 GMT. Ge feedback här.
Försäljning av nya bilar i Europa, 12 månader rullande
Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) var försäljningen av nya bilar i Europa 11 % högre i september jämfört med jämförelseperioden, det vill säga 1,2 miljoner enheter. Försäljningen för hela året hittills är 1 % högre än jämförelseperioden. I ACEA:s statistik inkluderas, förutom länderna i Europeiska unionen och EFTA, även Storbritannien. I Norden varierade utvecklingen, med en minskning på 2 % i Sverige, en ökning på 10 % i Norge och en ökning på 30 % i Finland. De finska bilförsäljningssiffrorna för september påverkades av skatteförändringar under jämförelseperioden. Vi har redan kommenterat siffrorna för Finland här.
Den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar i Europa var stabil jämfört med året innan och låg i absoluta tal kvar på ungefär 13 miljoner bilar, vilket den har gjort i nästan två år. Detta är fortfarande under exempelvis den genomsnittliga årliga försäljningsvolymen på cirka 14 miljoner bilar under de senaste 10 åren. Med tanke på konsumenternas försvagade köpkraft anser vi att detta är motiverat, och vi förväntar oss därför ingen betydande förändring i försäljningsvolymerna inom den närmaste framtiden.
Försäljningen av nya bilar har indirekta effekter på marknaderna för begagnade bilar och däck
Försäljningen av nya bilar återspeglas indirekt i Nokian Tyres verksamhet, eftersom nya vinterdäck vanligtvis köps i samband med en ny bil, särskilt i regioner med tydliga säsongsskillnader. Dessutom påverkar försäljningen av nya bilar hela bilparken, vilket är relevant för eftermarknaden. Företaget borde dock under återuppbyggnadsfasen kunna uppnå en bättre tillväxt än marknaden, så vi anser att man inte kan dra direkta slutsatser om Nokian Tyres utveckling utifrån marknadsutvecklingen. Totalt utgjorde Norden och Övriga Europa nästan 80 % av Nokian Tyres omsättning 2024.
Försäljningen av nya bilar i Europa har också indirekta effekter på marknaden för begagnade bilar, eftersom försäljningen av nya bilar vanligtvis ökar utbudet av begagnade bilar och därmed stöder marknaden för begagnade bilar. Av de företag vi följer är Kamux och Wetteri verksamma på marknaden för begagnade bilar, Kamux i Finland, Sverige och Tyskland, och Wetteri endast i Finland. Wetteri säljer även nya bilar i Finland.
Login required
This content is only available for logged in users